Nekromanti Bas-Ideér

Hibashira

Veteran
Hejsan!
Detta har nog gjorts förut och jag vet inte vart intresset ligger idag heller men jag ska ju inte hatas för att jag försöker.

Jag tänkte om folk kunde replya på det här meddelandet med en sorts svar som ska innehålla det här:

En mycket enkel beskrivning hur du kan bygga upp en handling "plot" till ett fantasy rollspel.

Beskrivningen kan se ut ungefär såhär:
Hitta x ge till y ta er till z och döda x <---Väldigt avrundat beskrivning med andra ord.

Det jag hoppas på är att det kommer fram lite orginella idéer om hur man kan bygga upp en handling samtidigt som man lämnar den otroligt öppen för Dm att tälja med sina egna NPCs monster och platser.
Ni får ju skriva hur ni vill och hur detaljerat ni vill, men jag tror det skulle uppskattas av en del om vi kunde få till en informationsrik kedja med massor av tips till DM.

Jag postar det här meddelandet mest för jag verkar ha fastnat i det här "hack-en-slash" temat och att jag har svårt att komma ur det. Det blir ofta, hitta X för att döda Y... Osv.

*Uppskattar svar*

Quan'talis

Swashbuckler
Några förhoppningsvis inte så hack'n'slashiga idéer:

I stället för att skicka ut RPna för att slå ihjäl någon eller hitta någon gammal artefakt skickas de ut på en upptäcktsresa/diplomatiskt uppdrag (Lite i stil med Marco Polos resor). T.ex kan de bli tvungna att följa etikettsreglerna i en hobgoblinstam eller förhandla fram fred med de extremt xenofobiska dvärgarna i K'huan-thu-öknen.

Stadskampanjer borde ju ha potential att fungera utan att förfalla till hitta förmål a för att kunna använda föremål b för att slå ihjäl person c. Välj en lämplig stad, detaljera ut ett par kvarter med invånare, konflikter, hemligheter osv och släng in RPna. Resultat? En D&D-såpa!

Halvorcherna vill ha medborgerliga rättigheter.

En trollkarl (gärna en spelare) uppfinner en formel som är alldeles för användbar (t.ex en lvl-1-fireball eller nåt sånt, som egentligen inte borde fungera) och alla börjar använda den. Det visar sig att orsaken till att den fungerar är (t.ex) att en mäktig demon ger den kraft, och varenda gång formeln används blir barriären som håller honom utanför världen svagare (dramatisk musik). Spelarna måste antingen se till att alla slutar använda formeln eller se till att den slutar fungera (t.ex genom att ha ihjäl demonen, skaffa fram en lika mäktig celestial som ställer allt till rätta eller, för extremt pragmatiska spelare, släppa lös demonen så han slutar bråka nån gång).

Hibashira

Veteran
Äntligen nån som svarar med roliga Idéer istället för att skicka med ett engelskt dokument (nämner inga namn).

En grej som jag körde var ganska kul, den kan kryddas med flera små saker runt omkring såklart.

RP tar sig till plats X blir övermannade av Y(subdual, inget dödande). En i RP-gruppen K blir opererad och får ett synligt sår böld eller likande, på kroppen. K blir stegivs en demon som tar över kroppen och får diverse bonus i slagsmål och annat. Samtigigt har en NPC blivit smittad och även denna ska bli demon. Efter viss tid så ska de två mötas (de kan drömma om platsen där detta ska ske och vandra som besatta <--skratt /images/icons/smile.gif De som gjort ingreppen vill ta reda på vilken demon typ som är starkast. Vinner K så dödar han resten av gruppen (eller försöker iaf) torskar han så kan resten av RP återuppliva honom med otrolig tur, då har ju demonen lämnat kroppen såklart. Fortsättningen kan ju variera men det är ett kul scenario att spela, väldigt kul.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har tänkt på något liknande själv. Det är nämligen så att när trollkarlen dog för ett tag sen så stoppade de andra undan honom i ett portable hole så att han inte skulle ta så mycket plats på vägen hem. Sedan väckte de upp honom och fortsatte som om ingenting hänt. Men faktum är ju att insidan av ett portable hole egentligen är en del av the astral plane (åtminstone det här hålet) och där kan vad som helst ha hänt... Dessutom missade just den spelaren säsongens sista spelkväll, så hans RP försvann under mystiska omständigheter. När vi börjar spela på nytt kommer han att komma tillbaka, eller rättare sagt: när vi börjar spela på nytt kommer någonting att komma tillbaka/images/icons/devil.gif