Nekromanti Basera allt på bakgrunden?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag använder en variant av det där när mina spelare gör AD&D-gubbar. De väljer klass (yrke) som vanligt, men istället för att dras med de få färdigheterna som man vanligtvis har så får de skriva bakgrunder och från det kommer jag med förslag på färdigheter (och värden) samt utökar deras bakgrunder till både jag och spelaren är nöjd. På detta vis får man fler och passande färdigheter och jag kan väva in deras bakgrund till specifika platser och personer i världen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fråga

ett hyfsat ok regelsystem som spelarna är överäns om,

Om det finns ett regelsystem, så är det inte friform.

Ghorgareth

Warrior
Kom på det.

Allt handlar om tolkningar. Jag är van vid att säga så, fast det inte är det. Sytemlöst är något mer korrekt eller hur?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Kom på det.

Tja, så länge man har ett system, så kan det användas av spelarna för att fastställa rollpersoners speldata utan att samtidigt utveckla deras rollpersoner, så för att få det hela att fungera universellt så måste man nog överge regelsystemet, och låta all makt över spelvärdena ligga i spelledarens händer. Och då har man friform. Om detta sedan är något *bra* eller något *dåligt*, det tål att diskuteras, men min tes står fast: man kan inte utveckla ett rollpersonsgenereringssystem som kombinerar bakgrunds- och spelvärdesgenerering.

ripperdoc

Myrmidon
Som jag ser det är slumpsystemen ett sätt att presentera ett smörgåsbord av möjligheter för spelaren, som han sedan i praktiken kan välja fritt ifrån. I ex. Eon finns det tabeller för de flesta saker som kan tänkas behövas i en karaktär. Slumpar man alla dessa får man förstås karaktärer som är helt uppåt väggarna, men det är samma sätt som att ta mat i blindo från en buffé :gremcool:

Snarare skall man som spelare kunna få välja så mycket som man har lust att välja, men man skall slippa att ställas inför en uppgift där man helt utan riktlinjer skall skapa en karaktär från scratch. Systemen, ex. Eon erbjuder stor flexibilitet. Har du som spelar en mycket god bild av vilken karaktär du vill ha så är det ju bara att välja från de tabeller som påverkas. Från de övriga tabellerna kan man ju välja, eller slumpa. Om man ex. har en idé om en ung småbrottsling så följer det ju med att man har lite pengar och att man inte äger några egendomar, men man kanske inte planerat något om vad denna yngling har för nackdelar? Alltså kan man slå på nackdelstabellen och acceptera ett slumpresultat. Givetvis slår man om eller väljer ett resultat om det passar bättre med karaktären.

I detta ingår förstås att spelledaren är delaktig i processen, eftersom han kanske har en viss uppfattning om hur karaktärerna bör passa ihop, eller kanske behöver hjälpa spelaren att skapa trovärdiga karaktärer.

Som sagt är fördelen med systemet flexibiliteten.
1) Har spelaren mycket god uppfattning om karaktären --> Välj mycket själv.
2) Har spelaren medelgod uppfattning om karaktären --> Välj en del och slumpa en del.
3) Har spelaren ingen större uppfattning om karaktären --> Slumpa mycket och välj lite.

Har man ett regellöst karaktärssystem så låser man ute 2) och 3), eller kräver åtminstone en massa inspiration och hjälp av spelledaren. Har man ett strikt reglerat system förstör man för de som passar in på 1) och kanske 2). Det bästa vore att ligga däremellan. Om just Eon eller Neotech har uppnått detta är en annan fråga. Själv tycker jag inte något av systemet är bra, men de duger.

/RipperDoc

Svalander

Warrior
Trevligt alternativ...

...du presenterade. Gillar trestegs-alternativet med bakgrund kontra slump/valmojlighet.

Ghorgareth

Warrior
Det går väl visst...

Men det är mycket subjektivt och kan endast ske i samråd mellan spelledare och spelare. Sällan kan man väl få ett system som fungerar med ett flertal olika spelgrupper, men kan man sin egen spelgrupp så vet man ungefär hur den resonerar och vad personen vill ha fram i karaktären. Säger spelaren att karaktären var en framgångsrik handelsman och maxvärdet är 20, medel är 11 så borde man kunna anta att spelaren har ett värde på mellan 13 och 17. Lika dant med en grundegenskap. Skulle detta vara så svårt? Systemet går självkart inte att tillämpa om: Man spelar ett spel där powegaming är den bästa lösningen. Inte heller i alla typer av spel. En spelare som gör förmodligen en karaktär som är halvbra, inte dålig, men inte heller bäst. Någon som kan lite om det ena, men mindre av det andra. Så länge alla spelare i gruppen kan göra en karaktär med de villkoren så funkar systemet aldeles utmärkt.

Ghorgareth

Warrior
Tabellen?

Själva tabellen förlorar sin poäng om man inte slumpar fram. Visst den dukar fram alla möjliga underliga alternativ, men många av de bästa kombinationerna och idéerna kommer faktiskt från spelarna själva om de får välja. Man orkar inte läsa alla alternativen för att hitta t ex halt, utan klarar förmodligen att bestämma det helt själv aldeles utan att läsa om det i en tabell.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Det går väl visst...

Men det är mycket subjektivt och kan endast ske i samråd mellan spelledare och spelare.

Bingo