solvebring
Superhero
Mr. Walkers tråd I brist på något bättre fick mig att fundera över det här med baserande attribut.
Jag tycker att mycket av problematiken ligger i att de flesta klassiska spelen (speciellt BRP:arna) just vill basera sig på attribut eller grundegenskaper. Problemet är då att alla stridsrelaterade färdigheter bara baseras på (motsvarande) STY eller SMI och alla kunskapsrelaterade på INT.
Det gör att det blir väldigt ensidigt och att en rollperson som har lågt i t.ex. just SMI och INT blir värdelös. De som någon gång spelat M:UA vet precis vad jag menar.
Vad kan man göra för att lösa det då och finns det några spel som löst detta särskilt smart?
Jag tänker att man kan se till att varje färdighet har minst två baserande attribut - och att man själv får välja den bas man har högst i. För man kan ju tolka in en hel del i färdighet, oftast flera attribut beroende på.
Jag menar, ta till exempel stridsfärdigheter. De kan basera sig på STY, FYS och SMI om man så vill. Då tar man helt enkelt den attribut av de tre som har högst värde och använder den som bas. Problemet blir dock intelligensbaserade saker, eftersom det inte finns så mycket att variera sig med där. Möjligen att göra skillnad på List och Bildning eller så.
Nå, det är en spontan tanke från min front.
Vad säger ni själva?
Jag tycker att mycket av problematiken ligger i att de flesta klassiska spelen (speciellt BRP:arna) just vill basera sig på attribut eller grundegenskaper. Problemet är då att alla stridsrelaterade färdigheter bara baseras på (motsvarande) STY eller SMI och alla kunskapsrelaterade på INT.
Det gör att det blir väldigt ensidigt och att en rollperson som har lågt i t.ex. just SMI och INT blir värdelös. De som någon gång spelat M:UA vet precis vad jag menar.
Vad kan man göra för att lösa det då och finns det några spel som löst detta särskilt smart?
Jag tänker att man kan se till att varje färdighet har minst två baserande attribut - och att man själv får välja den bas man har högst i. För man kan ju tolka in en hel del i färdighet, oftast flera attribut beroende på.
Jag menar, ta till exempel stridsfärdigheter. De kan basera sig på STY, FYS och SMI om man så vill. Då tar man helt enkelt den attribut av de tre som har högst värde och använder den som bas. Problemet blir dock intelligensbaserade saker, eftersom det inte finns så mycket att variera sig med där. Möjligen att göra skillnad på List och Bildning eller så.
Nå, det är en spontan tanke från min front.
Vad säger ni själva?