Nekromanti Baserande attribut - problem?

solvebring

Superhero
Mr. Walkers tråd I brist på något bättre fick mig att fundera över det här med baserande attribut.

Jag tycker att mycket av problematiken ligger i att de flesta klassiska spelen (speciellt BRP:arna) just vill basera sig på attribut eller grundegenskaper. Problemet är då att alla stridsrelaterade färdigheter bara baseras på (motsvarande) STY eller SMI och alla kunskapsrelaterade på INT.

Det gör att det blir väldigt ensidigt och att en rollperson som har lågt i t.ex. just SMI och INT blir värdelös. De som någon gång spelat M:UA vet precis vad jag menar.

Vad kan man göra för att lösa det då och finns det några spel som löst detta särskilt smart?

Jag tänker att man kan se till att varje färdighet har minst två baserande attribut - och att man själv får välja den bas man har högst i. För man kan ju tolka in en hel del i färdighet, oftast flera attribut beroende på.

Jag menar, ta till exempel stridsfärdigheter. De kan basera sig på STY, FYS och SMI om man så vill. Då tar man helt enkelt den attribut av de tre som har högst värde och använder den som bas. Problemet blir dock intelligensbaserade saker, eftersom det inte finns så mycket att variera sig med där. Möjligen att göra skillnad på List och Bildning eller så.

Nå, det är en spontan tanke från min front.

Vad säger ni själva?

Caligo

Swashbuckler
Bra tankar... det är ju generellt ett problem i spel med mycket strider att styrka, smidighet, fysik och framför allt (enligt min mening) vapenfärdigheter spelar så stor roll.

I d&d4th ed så har de löst det med att man faktiskt attackerar med olika grundvärden beroende på vilken specialattack man väljer (i stort sett alla attacker är ju specialattacker där). Det kan vara t.ex. intelligens eller karisma.

Möller

Hubert Hortlax
Conspiracy of Shadows har Attribut (grundegenskaper), fyra till antalet, och Färdigheter, tolv stycken. En konflikt löses genom att lägga ihop ett attribut och en färdighet med resultatet av 2T6.

Men vilket attribut som läggs till vilken färdighet är inte på förhand bestämt. Istället tar man den kombination som är vettig.
I strid, med mycket kaos och rörelse, är det vettigast att lägga ihop Reflex med Avståndsvapen för att skjuta en motståndare.
Skulle det istället handla om att träffa en motståndare på mycket långt håll under lugnare förhållanden kanske Fysik + Avståndsvapen är vettigare.

Det är ett system jag gillar. Även om det i standardstriderna blir ett enda attribut som spelar in (Reflex) så blir det iallafall variation när förutsättningarna varieras.

Ronin

Veteran
Jag har löst det på så sätt att grundegenskaper inte påverkar några färdigheter direkt. Basvärdet i en färdighet är bestämt från början.

Krille

Super Moderator
I exempelvis Fuzion, T10, Ars Magica, d20 och ett skitlass andra spel så spelar det ingen roll vilket attribut du använder, eftersom attributet är ett värde och färdigheten ett annat värde.

De kopplas inte ihop förrän du slår själva slaget, då ofta i form av Attribut + Färdighet + Slumpgenerator > Svårighet, eller Slumpgenerator < Attribut + Färdighet.

För att ta T10 som exempel, jag kan ha attributet Kraft till +2 och attributet Skärpa till -2. Jag kan ha färdigheten Svärd till +4. Färdighetens värde är helt oberoende av attributen. Först när jag rullar tärning kombineras de till +2+4+T10 (dvs T10+6) om spelledaren väljer att använda Kraft, eller -2+4+T10 (T10+2 om man så vill) om spelledaren är ond och väljer Skärpa.

solvebring

Superhero
Okej. Nu har det inkommit en hel del svar. Rätt självklara iof, men fortfarande matnyttiga för det kommer nog att hjälpa till när jag reflekterar vidare.

Det finns kort och gott en massa system där inte grundegenskaper och färdigheter är direkt sammankopplade. En personlig favorit är t.ex. Storytellingsystemet i WoD.

Men, om man nu sitter där och glor med ett BRP i all klassisk anda som just använder attrbiut som bas - hur kan man bygga om det för att slippa den här farsen?

Tror man att det skulle fungera lika bra där att göra värdena separata och låta dem adderas vid slaget istället?

Någon som testat att rucka på BRP just på den här fronten?

Mjaa... den här tråden är så att säga rent teoretisk just för min nyfikenhets skull. I Sverige släpar vi trots allt på det gamla BRP-arvet ännu, så jag tycker det är intressant att gräva i det.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Men, om man nu sitter där och glor med ett BRP i all klassisk anda som just använder attrbiut som bas - hur kan man bygga om det för att slippa den här farsen?
Jag körde en sån i den BRP-modd som skulle bli Fimbulvinter. Det gick sådär när procentvärdet kunde bli vad som helst (färdigheten 64 plus attrbutet 12, exempelvis, då blev CL 76). Med fel värden så tvärnitade en del spelares hjärnor när CL skulle räknas ut - så fort entalssumman gav ett tiotal i minne, till exempel.

Nästa version hade procentvärdena begränsade till jämna fem- och tiotal. Det underlättade en del, men inte hela vägen.

Sen lade jag ner Fimbulvinter som BRP, och gick över till T10.

En lösning är att ha så pass breda färdigheter att de inte är knutna till en - eller för den delen flera - attribut. Tänk kunskapsfält i stil med "Sjöfart" i stället för färdigheter som Segla, Navigera, Knopar, Geografi [hamnkvarteren], Ro, Paddla etc.

Skall man utföra något så kombinerar man helt enkelt kunskapsfältet med det attribut som är mest relevant i situationen. Skall man klättra i riggen på ett segelfartyg är det Styrka eller Smidighet. För navigation lär Intelligens passa bättre. Och skall man slå för om man lyckas upptäcka grundet man är på väg mot så kombinerar man med attributet Vaksamhet eller motsvarande. Vill man ragga upp sailors kan man ju använda Karisma...

Fördelen är att ett sådant system blir mer flexibelt och dessutom mer heltäckande än ett traditionellt färdighetssystem där varje färdighet baseras på ett givet attribut. Dessutom kan man baka ihop kunskapsfälten med regler för kontakter på ett mycket enkelt sätt. En person med högt värde inom ett kunskapsfält har sannolikt fler kontakter inom fältet ifråga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Möller said:
Conspiracy of Shadows har Attribut (grundegenskaper), fyra till antalet, och Färdigheter, tolv stycken. En konflikt löses genom att lägga ihop ett attribut och en färdighet med resultatet av 2T6.

Men vilket attribut som läggs till vilken färdighet är inte på förhand bestämt. Istället tar man den kombination som är vettig.
I strid, med mycket kaos och rörelse, är det vettigast att lägga ihop Reflex med Avståndsvapen för att skjuta en motståndare.
Skulle det istället handla om att träffa en motståndare på mycket långt håll under lugnare förhållanden kanske Fysik + Avståndsvapen är vettigare.

Det är ett system jag gillar. Även om det i standardstriderna blir ett enda attribut som spelar in (Reflex) så blir det iallafall variation när förutsättningarna varieras.
Starchallenge jobbar på ett mycket liknande sätt: Lägg ihop passande attribut med färdighet/egenskap/fysiskt hjälpmedel för att se hur pass stor chans du har att lyckas and roll! Situationen avgör vad som verkar vettigt att använda och kan spelaren motivera tillräckligt tillfredställande att Social kompetens "Solsystemets vackraste och längsta ben" går att använad vid flykt över midnattsborgarna så är det helt okej (hur nu det skulle gå till men men... du fattar).