Quadrante
Grisbonde
Det som står här nedan är saxat ur ett någonting som jag tror kan användas.Poängen är att det är ett enkelt system.. eller skulle vara.
basen är att man slår en sexsidigtärning, multipliserar den med sitt värde(1-4).Det förekommer svårighetsgrader(1-6), men de rör färdigheter.Spelet har väl sådär 10-15 färdigheter totalt.
Färdigheter i stil med : Slåss; Övertala; Ingjuta mod; Tåla mycket; Tillfälligt projektion; Hitta utväg; Förtroendeingivande; Orädd; Ögon som en hök, Öron som en örn ; Tyst som en mus ...
Tanken är(ickerealistisk) fantasy..
spontant, förutom att det kanske är oklar text, saknas något ?
_________________
Våld , våldsverkan, skador och återhämtning.
Varje spelare har lika många tålighetspoäng som antal äventyr spelade.
Alla börjar med ett tålighetspoäng, förutom Krigare som börjar med två.När man slåss så använder man sig av förmågan slåss, eller yrket för att göra skada.För att skydda sig måste man dock använda sig av förmågan slåss, eller hitta utväg.(förutom de mystiker som har tillfällig projektion, som då överför skadan på någon annan, dock ej attakeraren och krigare som alltid får använda sig av sitt yrke för att skydda sig).Krigare som har förmågan slåss kan ?samarbeta med sig själv? enligt regeln för samarbete och använda sig av både yrket och egenskapen vid handlingen slåss eller skydda sig.Har man skydd/rustning på kroppen räknas det som 1-3 poäng svårare att skada sig (dvs +1-3 till resultatet av tärning multipliserat med egenskapen slåss eller yrket krigare ,dock ej till hitta utväg eller tillfällig projektion, när man ska skydda sig).Svårighetsgraden för att skada någon, är lika med vad den för-svarande slår i värde för att skydda sig, annars 1 om denne är överraskad eller omedveten. En person som är avsvimmad, knockad räknas som omedveten enligt denna regel, skillnaden är att man kan utföra en nådastöt och döda personen, djuret, i regel behövs inget tärningsslag för detta.Spelets ledare kan dock under vissa stressade situationer åberopa att ett slag skall slås.
När flera vill slåss, slår alla för att gör skada/attackera (slåss), den som slår högst är först.//krigare räknar +1 ett på rangordningen)// den som blir attakerad slår för att skydda sig (oavsett hur många som slåss eller tidigare har slagits mot en), sen går det till nästa i nummerordning neråt (så länge det finns kombatanter). Sen börjar man om. Men först innan man börjar dela ut attacker, måste varje spelare deklarera vem denne skall attackera. Den spelare som slog sämst deklarerar först, därefter deklareras för varje spelare i stigande skala, för att sedan komma till den som slog bäst.Det här för att simulera att den som slog bäst också har bäst översikt av situationen och därmed kan göra de mest taktiska valen.Striden kommer att flukturera fram och tillbaka, det kommer att variera vem som ligger på topp och kombatanterna kommer att drivas fram och tillbaka över terrängen. Striden är snabb och rörlig.
Alla vapen, gör samma skada, när de väl gör skada.Det är enbart i det yttersta extrema fallen som man ser skilldnad på skador, skador från klippblock och enorma varelser gör mer skada, på samma sätt gör ormbett och nålar (giftpilar) ingen skada i sig, däremot kan giftet göra skada.Den skillnad man kan finna med olika vapen ligger i andra egenskaper, små vapen är lätta att dölja, stångvapen når långt, slungor och pilbågar gör skada på avstånd (vilket även mystiker som slåss kan).
När någon avlossar en pil, sten eller använder sig av mystiska egenskaper, räknas det som om den utsatte är omedveten eller överaskad vid första attacken, därefter får den ansatte slå för att skydda sig som vanligt enligt reglerna ovan.Det finns tillfällen när denna regel är satt ur spel, tex att det valda målet är ovanligt alert ,har ögon som en hök eller på något annat sätt är misstänksam (detta uppstår ofta när man byter mål under en pågående strid).De tysta och obemärkta kan smyga sig på en fiende eller ett djur och då räknas offret som omedvetet eller överaskad.Spelets ledare får avgöra från fall till fall. om offret har chans att upptäcka faran.
Personer med stångvapen, får +1 (se ovan) när denne ska skydda sig mot motståndare med kortare vapen (för svårigheten att komma innanför stavvapnets räckvidd och den fördel denne har att kunna röra sig ur räckhåll).Enorma och jättelika monster slår två attackslag mot varje mål (Detta för att simulera att dessa är så jättelika att de ofta orsakar enorma skador.), men den som skyddar sig behöver bara slå ett, för att skydda sig.(har man otur kan man tappa två tålighetspoäng i ett slag, är man skicklig lyckas man undvika hela attacken).Personer med sköld har +1 (se ovan)för att skydda sig, skölden kan användas som vapen, men utan bonus då.
Lyckas man inte skydda sig mot en attack, tappar man ett tålighetspoäng,(se dock ovan för enorma monster och under gifter nedan för regler gällande djurbett med gift och giftpilar), har man skydd, tappar man skyddet först ; en poäng i taget(vilket man då inte kan räkna med i efterföljande skyddsslag); sedan i efterföljande misslyckanden att skydda sig, tappar man tålighetspoäng. Sköld räknas som ett vapen och "tappas" inte vid rustnings/skydds förlust, man kan dock försöka att slå skölden ur handen(desamma kan man försöka göra med motståndarens vapen).Det går till så att man i attackfasen deklarerar att man "anfaller" skölden(vapnet) istället för en person.Den som håller skölden(vapnet) slår då som vanligt för att skydda sig, misslyckad denne, tappar han skölden(vapnet).
Det finns två sätt att skada sin fiende, i syfte att knocka eller i syfte att döda.Djur och monster använder sig oftast av den senare. Regelmässigt under striden, fungerar de lika, det är i återhämtningsfasen som man ser skildnaden.Under strid räknas de samman och när man inte har något tålighetspoäng kvar, svimmar man.
Dör gör man bara om man lämnas åt sitt öde, får nådastöt eller äts upp.
Knockskador återhämtas direkt efter stridens slut, dvs man vaknar upp mörbultad och yr. (krigare häver yrseln genast, övriga är omtöcknade under en tid) De andra skadorna måste återhämtas genom omsorg och läkevård eller projektion.Får man inte vård efter sådana skador, utan lämnas åt sitt öde, vaknar man inte upp och dör således.Det tar en dags god vård, för varje tålighetspoäng att återhämta, har man dessutom läkemedel, salvor och god vårdplats (torrt och gott om mat) återhämtas två per dag.Läses heliga eller magiska ramsor över såren, kan en mystiker projecera skadan till ett föremål.(två försök per dag och person, svårighetsgraden är lika med antalet tålighetspoäng som skall överföras) Notera att detta är något alla mystiker kan, även dem som inte har projektion som bästa förmåga.Skulle mystikern ha projektion som bästa förmåga, kan denne ?samarbeta med sig själv?, enligt de regler som finns för samarbete.
basen är att man slår en sexsidigtärning, multipliserar den med sitt värde(1-4).Det förekommer svårighetsgrader(1-6), men de rör färdigheter.Spelet har väl sådär 10-15 färdigheter totalt.
Färdigheter i stil med : Slåss; Övertala; Ingjuta mod; Tåla mycket; Tillfälligt projektion; Hitta utväg; Förtroendeingivande; Orädd; Ögon som en hök, Öron som en örn ; Tyst som en mus ...
Tanken är(ickerealistisk) fantasy..
spontant, förutom att det kanske är oklar text, saknas något ?
_________________
Våld , våldsverkan, skador och återhämtning.
Varje spelare har lika många tålighetspoäng som antal äventyr spelade.
Alla börjar med ett tålighetspoäng, förutom Krigare som börjar med två.När man slåss så använder man sig av förmågan slåss, eller yrket för att göra skada.För att skydda sig måste man dock använda sig av förmågan slåss, eller hitta utväg.(förutom de mystiker som har tillfällig projektion, som då överför skadan på någon annan, dock ej attakeraren och krigare som alltid får använda sig av sitt yrke för att skydda sig).Krigare som har förmågan slåss kan ?samarbeta med sig själv? enligt regeln för samarbete och använda sig av både yrket och egenskapen vid handlingen slåss eller skydda sig.Har man skydd/rustning på kroppen räknas det som 1-3 poäng svårare att skada sig (dvs +1-3 till resultatet av tärning multipliserat med egenskapen slåss eller yrket krigare ,dock ej till hitta utväg eller tillfällig projektion, när man ska skydda sig).Svårighetsgraden för att skada någon, är lika med vad den för-svarande slår i värde för att skydda sig, annars 1 om denne är överraskad eller omedveten. En person som är avsvimmad, knockad räknas som omedveten enligt denna regel, skillnaden är att man kan utföra en nådastöt och döda personen, djuret, i regel behövs inget tärningsslag för detta.Spelets ledare kan dock under vissa stressade situationer åberopa att ett slag skall slås.
När flera vill slåss, slår alla för att gör skada/attackera (slåss), den som slår högst är först.//krigare räknar +1 ett på rangordningen)// den som blir attakerad slår för att skydda sig (oavsett hur många som slåss eller tidigare har slagits mot en), sen går det till nästa i nummerordning neråt (så länge det finns kombatanter). Sen börjar man om. Men först innan man börjar dela ut attacker, måste varje spelare deklarera vem denne skall attackera. Den spelare som slog sämst deklarerar först, därefter deklareras för varje spelare i stigande skala, för att sedan komma till den som slog bäst.Det här för att simulera att den som slog bäst också har bäst översikt av situationen och därmed kan göra de mest taktiska valen.Striden kommer att flukturera fram och tillbaka, det kommer att variera vem som ligger på topp och kombatanterna kommer att drivas fram och tillbaka över terrängen. Striden är snabb och rörlig.
Alla vapen, gör samma skada, när de väl gör skada.Det är enbart i det yttersta extrema fallen som man ser skilldnad på skador, skador från klippblock och enorma varelser gör mer skada, på samma sätt gör ormbett och nålar (giftpilar) ingen skada i sig, däremot kan giftet göra skada.Den skillnad man kan finna med olika vapen ligger i andra egenskaper, små vapen är lätta att dölja, stångvapen når långt, slungor och pilbågar gör skada på avstånd (vilket även mystiker som slåss kan).
När någon avlossar en pil, sten eller använder sig av mystiska egenskaper, räknas det som om den utsatte är omedveten eller överaskad vid första attacken, därefter får den ansatte slå för att skydda sig som vanligt enligt reglerna ovan.Det finns tillfällen när denna regel är satt ur spel, tex att det valda målet är ovanligt alert ,har ögon som en hök eller på något annat sätt är misstänksam (detta uppstår ofta när man byter mål under en pågående strid).De tysta och obemärkta kan smyga sig på en fiende eller ett djur och då räknas offret som omedvetet eller överaskad.Spelets ledare får avgöra från fall till fall. om offret har chans att upptäcka faran.
Personer med stångvapen, får +1 (se ovan) när denne ska skydda sig mot motståndare med kortare vapen (för svårigheten att komma innanför stavvapnets räckvidd och den fördel denne har att kunna röra sig ur räckhåll).Enorma och jättelika monster slår två attackslag mot varje mål (Detta för att simulera att dessa är så jättelika att de ofta orsakar enorma skador.), men den som skyddar sig behöver bara slå ett, för att skydda sig.(har man otur kan man tappa två tålighetspoäng i ett slag, är man skicklig lyckas man undvika hela attacken).Personer med sköld har +1 (se ovan)för att skydda sig, skölden kan användas som vapen, men utan bonus då.
Lyckas man inte skydda sig mot en attack, tappar man ett tålighetspoäng,(se dock ovan för enorma monster och under gifter nedan för regler gällande djurbett med gift och giftpilar), har man skydd, tappar man skyddet först ; en poäng i taget(vilket man då inte kan räkna med i efterföljande skyddsslag); sedan i efterföljande misslyckanden att skydda sig, tappar man tålighetspoäng. Sköld räknas som ett vapen och "tappas" inte vid rustnings/skydds förlust, man kan dock försöka att slå skölden ur handen(desamma kan man försöka göra med motståndarens vapen).Det går till så att man i attackfasen deklarerar att man "anfaller" skölden(vapnet) istället för en person.Den som håller skölden(vapnet) slår då som vanligt för att skydda sig, misslyckad denne, tappar han skölden(vapnet).
Det finns två sätt att skada sin fiende, i syfte att knocka eller i syfte att döda.Djur och monster använder sig oftast av den senare. Regelmässigt under striden, fungerar de lika, det är i återhämtningsfasen som man ser skildnaden.Under strid räknas de samman och när man inte har något tålighetspoäng kvar, svimmar man.
Dör gör man bara om man lämnas åt sitt öde, får nådastöt eller äts upp.
Knockskador återhämtas direkt efter stridens slut, dvs man vaknar upp mörbultad och yr. (krigare häver yrseln genast, övriga är omtöcknade under en tid) De andra skadorna måste återhämtas genom omsorg och läkevård eller projektion.Får man inte vård efter sådana skador, utan lämnas åt sitt öde, vaknar man inte upp och dör således.Det tar en dags god vård, för varje tålighetspoäng att återhämta, har man dessutom läkemedel, salvor och god vårdplats (torrt och gott om mat) återhämtas två per dag.Läses heliga eller magiska ramsor över såren, kan en mystiker projecera skadan till ett föremål.(två försök per dag och person, svårighetsgraden är lika med antalet tålighetspoäng som skall överföras) Notera att detta är något alla mystiker kan, även dem som inte har projektion som bästa förmåga.Skulle mystikern ha projektion som bästa förmåga, kan denne ?samarbeta med sig själv?, enligt de regler som finns för samarbete.