Nekromanti Basiskt fundament (realism sekundärt)

Quadrante

Grisbonde
Det som står här nedan är saxat ur ett någonting som jag tror kan användas.Poängen är att det är ett enkelt system.. eller skulle vara.

basen är att man slår en sexsidigtärning, multipliserar den med sitt värde(1-4).Det förekommer svårighetsgrader(1-6), men de rör färdigheter.Spelet har väl sådär 10-15 färdigheter totalt.
Färdigheter i stil med : Slåss; Övertala; Ingjuta mod; Tåla mycket; Tillfälligt projektion; Hitta utväg; Förtroendeingivande; Orädd; Ögon som en hök, Öron som en örn ; Tyst som en mus ...

Tanken är(ickerealistisk) fantasy..

spontant, förutom att det kanske är oklar text, saknas något ?

Varje spelare har lika många tålighetspoäng som antal äventyr spelade.
Alla börjar med ett tålighetspoäng, förutom Krigare som börjar med två.När man slåss så använder man sig av förmågan slåss, eller yrket för att göra skada.För att skydda sig måste man dock använda sig av förmågan slåss, eller hitta utväg.(förutom de mystiker som har tillfällig projektion, som då överför skadan på någon annan, dock ej attakeraren och krigare som alltid får använda sig av sitt yrke för att skydda sig).Krigare som har förmågan slåss kan ?samarbeta med sig själv? enligt regeln för samarbete och använda sig av både yrket och egenskapen vid handlingen slåss eller skydda sig.Har man skydd/rustning på kroppen räknas det som 1-3 poäng svårare att skada sig (dvs +1-3 till resultatet av tärning multipliserat med egenskapen slåss eller yrket krigare ,dock ej till hitta utväg eller tillfällig projektion, när man ska skydda sig).Svårighetsgraden för att skada någon, är lika med vad den för-svarande slår i värde för att skydda sig, annars 1 om denne är överraskad eller omedveten. En person som är avsvimmad, knockad räknas som omedveten enligt denna regel, skillnaden är att man kan utföra en nådastöt och döda personen, djuret, i regel behövs inget tärningsslag för detta.Spelets ledare kan dock under vissa stressade situationer åberopa att ett slag skall slås.

När flera vill slåss, slår alla för att gör skada/attackera (slåss), den som slår högst är först.//krigare räknar +1 ett på rangordningen)// den som blir attakerad slår för att skydda sig (oavsett hur många som slåss eller tidigare har slagits mot en), sen går det till nästa i nummerordning neråt (så länge det finns kombatanter). Sen börjar man om. Men först innan man börjar dela ut attacker, måste varje spelare deklarera vem denne skall attackera. Den spelare som slog sämst deklarerar först, därefter deklareras för varje spelare i stigande skala, för att sedan komma till den som slog bäst.Det här för att simulera att den som slog bäst också har bäst översikt av situationen och därmed kan göra de mest taktiska valen.Striden kommer att flukturera fram och tillbaka, det kommer att variera vem som ligger på topp och kombatanterna kommer att drivas fram och tillbaka över terrängen. Striden är snabb och rörlig.

Alla vapen, gör samma skada, när de väl gör skada.Det är enbart i det yttersta extrema fallen som man ser skilldnad på skador, skador från klippblock och enorma varelser gör mer skada, på samma sätt gör ormbett och nålar (giftpilar) ingen skada i sig, däremot kan giftet göra skada.Den skillnad man kan finna med olika vapen ligger i andra egenskaper, små vapen är lätta att dölja, stångvapen når långt, slungor och pilbågar gör skada på avstånd (vilket även mystiker som slåss kan).
När någon avlossar en pil, sten eller använder sig av mystiska egenskaper, räknas det som om den utsatte är omedveten eller överaskad vid första attacken, därefter får den ansatte slå för att skydda sig som vanligt enligt reglerna ovan.Det finns tillfällen när denna regel är satt ur spel, tex att det valda målet är ovanligt alert ,har ögon som en hök eller på något annat sätt är misstänksam (detta uppstår ofta när man byter mål under en pågående strid).De tysta och obemärkta kan smyga sig på en fiende eller ett djur och då räknas offret som omedvetet eller överaskad.Spelets ledare får avgöra från fall till fall. om offret har chans att upptäcka faran.

Personer med stångvapen, får +1 (se ovan) när denne ska skydda sig mot motståndare med kortare vapen (för svårigheten att komma innanför stavvapnets räckvidd och den fördel denne har att kunna röra sig ur räckhåll).Enorma och jättelika monster slår två attackslag mot varje mål (Detta för att simulera att dessa är så jättelika att de ofta orsakar enorma skador.), men den som skyddar sig behöver bara slå ett, för att skydda sig.(har man otur kan man tappa två tålighetspoäng i ett slag, är man skicklig lyckas man undvika hela attacken).Personer med sköld har +1 (se ovan)för att skydda sig, skölden kan användas som vapen, men utan bonus då.
Lyckas man inte skydda sig mot en attack, tappar man ett tålighetspoäng,(se dock ovan för enorma monster och under gifter nedan för regler gällande djurbett med gift och giftpilar), har man skydd, tappar man skyddet först ; en poäng i taget(vilket man då inte kan räkna med i efterföljande skyddsslag); sedan i efterföljande misslyckanden att skydda sig, tappar man tålighetspoäng. Sköld räknas som ett vapen och "tappas" inte vid rustnings/skydds förlust, man kan dock försöka att slå skölden ur handen(desamma kan man försöka göra med motståndarens vapen).Det går till så att man i attackfasen deklarerar att man "anfaller" skölden(vapnet) istället för en person.Den som håller skölden(vapnet) slår då som vanligt för att skydda sig, misslyckad denne, tappar han skölden(vapnet).

Det finns två sätt att skada sin fiende, i syfte att knocka eller i syfte att döda.Djur och monster använder sig oftast av den senare. Regelmässigt under striden, fungerar de lika, det är i återhämtningsfasen som man ser skildnaden.Under strid räknas de samman och när man inte har något tålighetspoäng kvar, svimmar man.

Dör gör man bara om man lämnas åt sitt öde, får nådastöt eller äts upp.

Knockskador återhämtas direkt efter stridens slut, dvs man vaknar upp mörbultad och yr. (krigare häver yrseln genast, övriga är omtöcknade under en tid) De andra skadorna måste återhämtas genom omsorg och läkevård eller projektion.Får man inte vård efter sådana skador, utan lämnas åt sitt öde, vaknar man inte upp och dör således.Det tar en dags god vård, för varje tålighetspoäng att återhämta, har man dessutom läkemedel, salvor och god vårdplats (torrt och gott om mat) återhämtas två per dag.Läses heliga eller magiska ramsor över såren, kan en mystiker projecera skadan till ett föremål.(två försök per dag och person, svårighetsgraden är lika med antalet tålighetspoäng som skall överföras) Notera att detta är något alla mystiker kan, även dem som inte har projektion som bästa förmåga.Skulle mystikern ha projektion som bästa förmåga, kan denne ?samarbeta med sig själv?, enligt de regler som finns för samarbete.

Quadrante

Grisbonde
Det possitiva med den här "postningen"...

Det possitiva med den här "postningen" av regelfundering, blev att (förutom att ingen svarar :gremwink:)jag verkligen fick mig en funderare..
(i form av, hur mkt möda ska man lägga, kan jag stå för det här osv..)
Dessutom märkte jag att jag inte hade ngn regel som hanterar när två slår samma värde..
Har inte bestämt mig riktigt än rörande det, antingen så händer inget, alltså en typ av clinch (fördel den försvarande); eller så väljer jag att den som har högre grundvärde vinner (fördel bättre värden)..

:gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Re: Det possitiva med den här "postningen"...

Äh... det är ju så mycket text :gremsmile: Sedan använder jag ett system redan nu som inte är spciellt komplicerat och tycks passa min stil perfekt. Ledsen :gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
angående stor mängd text

Jo, jag vet (sett tidigare poster) med mkt text ofta får mindre svar, fast det är ju inte helt sant; nog mest min egen slutsats.Ja, ja. Hursom, hade tänkt ett tag(typ ett par sekunder) på att stycka upp texten och anpassa den till forumet, men det slutade med copy-paste.Jag la till texten ovan stecket, så att frågeställningen skulle bli tydligare och just den frågan gjorde att det var svårare att rensa i texten...

Men, en mer begränsad fråga är:

Tärning multipliserat med värde - hur känns det.

(själv gillar jag den, sen att små bonusar á +1-3, ger markant skildnad tilltalade mig oxo..)

Olle Linge

Snigel
Re: angående stor mängd text

Jag ser inte riktigt poängen om jag ska vara ärlig. Jag menar det enda du gör då är att göra skalan mer detaljerad eftersom, precis som du påpekade, stegen (+1 och så) ger större utfall. Personligen är jag starkt emot detaljerade skaler eftersom jag anser att det ändå inte märks på resultaten utan bara är tillför finjustering som sedan knappt påverkar. Jag använder ett system liknande Stjärnornas Krig. Vi tar fysik som exempel.

1t = "förlamad från nacken och nedåt".
2t = "Eh.. det är den där killen som knappt orkar bära en vattenhink".
3t = "Genomsnitt".
4t = "Starkast i byn".
5t = "Legend, det sägs att han kan lyfta en häst."

På varje nivå finns det tre steg. Behövs det verkligen en mer detaljerad skala?

Olle Linge

Snigel
Re: Tärningen är kastad

Hm.. tja, då tycker jag inte det är en bra idé. :gremgrin:

För mig gäller att känslan bli bättre ju mindre onödiga regler det finns. Det känns som den där multipliceringen inte fyller något annat syfte än att det tar längre tid.

Quadrante

Grisbonde
Tärningen är kastad igen

Nu är det inte hela sannigen.

Normalvärdet för en egenskap/färdighet är 1-3.
Detta mäts mot en (normal) svårighetsskala om 2-4

Värdet multipliseras med värdet av ett tärningskast (1-6)
eventuella bonus läggs till resultatet.

Jag gillar utfallen/stegen av den här skalan.
En bonus på +1 gör stor skildnad.
En som är kass kan om ödet är med honom göra stordåd.
(den sista meningen är den egentliga källan)

...

Olle Linge

Snigel
Re: Tärningen är kastad igen

Jag är inte med på vad du menar. På vilket sätt är detta inte en expansion av att inte multiplicera alls? En skillnad är ju att om man adderar bonusar och multiplicerar slaget tycks det som om slumpen skulle spela större roll och gynna folk som är dåliga. Förklara gärna vad du menar för jag tror jag har missat något.

Quadrante

Grisbonde
Re: Tärningen är kastad igen

du har nog inte missat något unikt,
och det gynnar den som är kass :gremsmile:

exmpl 3x2 =6 utan bonus har den med nivå 1 en chans på sex,
med en poängs bonus har denne nu två chanser på sex..

Dimfrost

Special Circumstances
Re: angående stor mängd text

Men, en mer begränsad fråga är:

Rent allmänt sett är det bra att alltid försöka minemera matematiken. Allt annat än addition saktar egentligen ner spelet onödigt mycket. Naturligtvis spelar det inte så stor roll om alla tal är i storleksordningen 1-6, säg, men det är något man ska ha i åtanke. Det mesta går att lösa med enbart addition.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
angående matten

funderar på att skicka med en lathund.
annars är inte den matten så mycket att orda om..

Fast du har så sant, helst så ska det inte vara ngt tänkande alls
(enligt de flesta spelande).

Man kan kanske använda systemet i skolan för att lära sig multiplikationstabellen :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: angående matten

Lathund gör ju också att spelet saktar ner en aning. Missförstå mig inte nu, för mig skulle man gärna kunna ha med fouriertransformer och tensorprodukter i rollspelen, men de ska helst hålla sig i rollpersonsskapandet eller liknande så man slipper räkna under pågående spel. :gremwink:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Lathund gör ju också att spelet saktar ner en aning. Missförstå mig inte nu, för mig skulle man gärna kunna ha med fouriertransformer och tensorprodukter i rollspelen, men de ska helst hålla sig i rollpersonsskapandet eller liknande så man slipper räkna under pågående spel.
Jag skulle vilja ha ett spel baserat på Lobatjevskis eller Riemanns icke-Euklidiska geometri. Fixar du det?

Dimfrost

Special Circumstances

Lobatjevski har jag aldrig hört talas om, men Riemanngeometri är trevligt. Antagligen avser du krökta rum och sådant som används i den allmänna relativitetsteorin (det var ett tag sedan jag kollade på sådana saker, för jag är matematiker och inte fysiker). Att basera ett spel på det hela kan väl bli lite knepigare, dock... Men jag lovar att ha saken i åtanke, ok?

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Lobatjevski har jag aldrig hört talas om
Det är mitt fel, som vanligt stavade jag det fel...

Nicolai Ivanovich Lobachevsky ska det naturligtvis vara. Det var han som började med icke-Euklidisk geometri, genom att skapa en komplett geometri baserad på Euklides postulat, förutom det att genom varje given punkt kan det bara gå en enda linje som är parallell med en given linje. Genom att skapa en sådan geometri, utan motsägelser, så visade han att detta antagande som ansetts bevisat inte kunde anses bevisat. Detta skapade mycket oro och oreda i den vetenskapliga världen.

Riemann följde upp det genom att göra samma sak, men skippade påståendet att genom två punkter kan endast en linje dras.

Det roliga är att dessa geometrier, framför allt Riemanns, ofta passar bättre på verkliga problem än den till synes mer intuitiva Euklidiska geometrin.

Att basera ett spel på det hela kan väl bli lite knepigare, dock...
Nejdå, tittar man på en lokal skala så överenstämmer de med den Euklidiska geometrin, vilket är ett subtilt skämt för andra matematiker i Tom Lehrers hyllningssång till Lobachevsky:

"I am never forget the day I am given first original paper to write.
It was on analytic and algebraic topology of locally Euclidean
metrization of infinitely differentiable Riemannian manifold."

De är alltså samma på den skalan, vilket innebär att hela den långa titeln på avhandlingen egentligen bara frontar för ett likhetstecken...

Hur man sedan gör detta till ett spel har jag ingen aning om. Det går ju att göra ett spel av Flatland, så varför inte att Lobachevskyland?

(Disclaimer: Jag är inte matematiker, det går säkert alldeles utmärkt att plocka sönder vad jag sagt här totalt. Gör inga viktiga beräkningar baserade på mitt svammel!)