Nekromanti Batman fyller 75

chrull

Stockholm Kartell
I år, typ nu, fyller Batman 75 år. Det firar man ju såklart, eftersom Batman är den bästa superhjälten. Han är inte bara bäst för att han är mest intressant, han är också bäst för att han alltid är rätt svar på frågan "vem skulle vinna i en fight mellan Batman och X". Caveaten "om han får förbereda sig" behövs användas ibland, men det är han ju typ alltid.

IGN listar The 25 Greatest Batman Graphic Novels och jag inser att jag inte läst alla. Det tänkte jag ändra på. JAg tycker listan verkar bra, även om Arkham Asylum: a Serious House on a Serious Earth saknas IMO.

Så, vem är er favorit-Batman?`Vad är er favorit Batman-historia? Hur firar ni att The Greatest Detective fyller 75?

PAX

Jordisk Äventyrare
Personligen får jag säga att jag inte har någon sådan där djup känsla för Batman och jag har knappt läst något kring honom.

Men jag gillar Lobo så den här var lite kul att se:

God45

#PrayersForBahakan
Batman är fantastisk! Dark Knight Returns är min favorit Batman serie överlag men att bara välja en känns inte rätt. Batman är en så mång facetterad karaktär att man behöver ha kategorier. Här är mina favorit Batman serier i de olika kategorierna:

Canon mainstream Batman: Batman Hush är min favorit när det kommer till den här kategorin. Visst, man behöver ha läst tjugo år av serier för att få ut mycket av den men det är värt det.

JLA Batman: Tower of babel är Batman när han är som bäst i The Justice League. Gillar du manipulativa och paranoida till punkten av psykisk sjukdom Batman är det här vad du ska läsa.

Crossovern: No mans land. Ett post-apokalyptiskt Gotham med superskurkar som feodala krigsherrar.

60-tals Batman: Planetary/Batman crossovern utan tvekan.

Skräck Batman: Arkham Asylum: a Serious House on a Serious Earth.

Frank Miller: Dark Knight return, den ultimata Batman historien.

Batman familjen: Batgirl silent running. Cassandra Cain är inte bara den bästa Batgirlen men den bästa Batman karaktären förutom Bruce själv. En dyslektisk, stum, tränad mördare på jakt efter botgöring.

Skurkar: Red hood and the outlaws. Tre fruktansvärt trasiga personligheter och mördare slår sig samman för att stödja och skydda varandra och göra vad Batman inte klarar av.

Cybot

Mest spelbar
The Many Alignments of Batman är den bästa beskrivningen av hur splittrad batmans publiceringshistoria är.
chrull said:
bild trasig!
Cybot said:
Fixade. Jag gillar inte hur vårt nya forum hanterar länkar av olika typer.

chrull

Stockholm Kartell
Grant Morrison tänkte att hans Batman var alla tidigare Batmans. I hans Batman var de alla samma person. Adam West-Batman var till exempel när Bruce tuggade performance enhancers och smärtstillande för att stå ut, de gjorde honom till slut så väck i skallen att han ofta hallucinerade konstiga grejjer. Han snackar om det i ett av Fatman on Batman-avsnitten. Mycket underhållande :)

Arfert

Facit
Gillar 70-tals Läderlappen bäst. För att jag var tonåring då. Grattis Läderlappen!

chrull

Stockholm Kartell
All Batman när han omnämns som The Batman är bra Batman :D

G

Guest

Guest
Har en bok me Swamp Thing av Bernie Wrightson hemma som jag bläddrar i ibland där batman får storspö av det mossiga monstret.
Rolig tråd att läsa för jag har inte följt batman mer än småsporadiskt.

chrull said:
Bilden funkar inte :)

Attachments

chrull

Stockholm Kartell
PerFolmer;n12420 said:
Har en bok me Swamp Thing av Bernie Wrightson hemma som jag bläddrar i ibland där batman får storspö av det mossiga monstret.
Det är ju fin kotym att hjältar som slåss mot varandra alltid slutar i något slags oavgjort/avbrytet slagsmål. Om någon kan sägas gå ut som vinnar eller bara ha överläget när slagsmålet avgörs så är det absolut vanligast att hjälten vars serie det är "vinner". Undantag finns givetvis.

Just Swampie vs Batman avslutas ju med någon slags överenskommelse om att Swamp Thing kanske hade rätt i sak, men om han någonsin försöker sig på något liknande i Gotham igen så kommer Bats knoppa av honom för gott.

Den serien handlar förresten om romantiska och sexuella förhållanden mellan märkliga arter är okej eller inte. Rätt ballt och bör faktiskt läsas av alla Batman-fans. Det rör sig alltså om Swamp Thing #52, 53 och 55 (typ?) från 1986
chrull said:
Nu insåg jag att jag nog pratar om Alan Moores varian. Så ignorera det jag sa.
Gäst said:
Intressant information oavsett!
Var det inte Len Wein som pysslade med Swamp Thing med Bernie?
Gurgeh said:
Ja, Len Wein skrev Swamp Thing när Bernie Wrightson tecknade den.