Nekromanti Batman serier

Lukas

Mannen i Gult
Jag drog nyligen arslet ur vagnen och skaffade och spelade genom Batman Arkham asylum spelet av rocksteady. Efter det spelet så var jag bara tvungen att direkt skaffa uppföljaren arkham city. De var sjukt bra spel och det som förvånade mig var hur intresserad jag blev av storyn.

Jag har fått lust att börja läsa Batman serier, men undrar var man börjar?
vad jag fattat då är det stor skillnad på Batman serie och Batman serie så det jag är intresserad av skulle vara något som påminner om stämmningen i arkham spelen och den animerade tv-serien.
någon som har något tips om var man bör börja?
det skulle uppskatta om det är hyfsat lätt att få tag i.
//Lukas

Jocke

Man med skägg
Det finns flera startpunkter för Batman.

Om du gillar ultravåldsmomentet och den hårdkokta hämnaren är det Frank Millers The Dark Knight Returns där en åldrad Bruce Wayne drar på sig trikåerna för en sista vända som hjälte.

Om du gillar ganstergrejen är det The Long Hallowen av Jeph Loeb och Tim Sale som är den givna startpunkten

Om du gillar Jokerns vansinne rekommederas The Killing Joke avb Allan Moore

Arkaham Asylum - a seruios house on serious earth är otroligt snyggt tecknad av Dave McKean och handlar framför allt om skurkarnas psyke och att det kanske är Batman som skapar sina ärkefiender.

Sen är Grant Morrisosn Batman & Robin (dock med Dick Grayson som Batman och Bruce Waynes son Damien som Robbin) och Batman Incorporated riktigt bra också, men de är inte lika enkla att börja med.

Jocke

Man med skägg
Niel Adams har också gjort många klassiska Batman serier, men de har jag inte lika bra koll på, de "bästa" finns dock i en samlingsvolym på svenska, vilket kan vara ett plus.

Lukas

Mannen i Gult
Jocke Kofot said:
Arkaham Asylum - a seruios house on serious earth är otroligt snyggt tecknad av Dave McKean och handlar framför allt om skurkarnas psyke och att det kanske är Batman som skapar sina ärkefiender.
det här lät väldigt intressant,
och den finns inne på Scifi bokhanden vilket är ett plus :gremsmile:

Jag tackar dig ödmjukt

Jocke

Man med skägg
Om du tänker hämta ut det på plats i stockholmsbutiken så kan du med fördel svänga förbi Comics Heaven på Stora Nygatan 23 på vägen, oddsen är att du hittar albumet 20 kr billigare där, dessutom kan du prata serier med KåGe eller Lotta och bli glad av detta.

!Paxen

Swashbuckler
gillar alla förslag som redan nämnts, men vill bara nämna Cataclysm och No Mans Land som är Gotham efter en jordbävning som pulvriserar Gotham. Dock så är det nog bäst att kolla igenom tidigare serier innan man hoppar in på denna.

Hush är också en bra följetong.

Max Raven

T12-kultist
Hm, på rak arm...

Year One är rätt bra, även om du kommer känna igen en del element ur Batman Begins (inte karaktärer så mycket iofs).

Batman - klassiska serier av Neal Adams (1 och 2) har också en del intressanta och bra grejer.

Lukas

Mannen i Gult
Max Raven said:
Year One är rätt bra, även om du kommer känna igen en del element ur Batman Begins (inte karaktärer så mycket iofs).
fast jag gillar inte riktigt Nolans batman filmer :gremwhistle:

Max Raven

T12-kultist
Lu-kaazh said:
Max Raven said:
fast jag gillar inte riktigt Nolans batman filmer :gremwhistle:
Year One handlar om första året som Bruce Wayne är Batman. Innan han kommit in i rollen. Därför finns det en del likheter med Batman Begins.

Handlingen skiljer sig i övrigt ganska mycket dock.

*återgår till att läsa Theo*

chrull

Stockholm Kartell
Utan någon speciell ordning:

Year One
Frank Miller rebootar Batman. Läs.

The Dark Knight Returns
Frank Miller förändrar seriemediet för alltid (med lite hjälp från andra också då...).

The Long Halloween
Fortsättningen på Year One i stort sett. Många karaktärer som introducerades i YO är med, och många andra klassiska karaktärer introduceras.

The Man who Laughs
Jokern introduceras i post Year One-kontinuiteten.

Batman and the Monster Men
Släpptes 2005-2006, återberättar klassiska batman-historier i post YO-kontinuiteten.

Dark Victory
Fortsättningen på Long Halloween, många karaktärer från YO och LH återkommer. Många av dem dör.

Arkham Asylum - A serious House on a Serious Earth
Dave McKean omg omg omg. Arkham Asylum innehåller många klassiska skurkar, men har man inte läst serierna kommer flera av dem vara främmande. Det spelar dock ingen roll, det är så sjukt bra att alla med lite Batman-intresse borde få något ut ur den.

Whatever happened to the caped crusader
Neil Gaiman gör en homage till Alan Moore's Whatever happened to the man of tomorrow. Moore skrev WHTTMOT när Stålmannen gått och dött, och när Bruce Wayne dog i serierna för några år sedan skrev Gaiman den här. Jag gillar den som fristående också, men det kan vara kul att läsa Batman RIP, The Battle of the Cowl och resten som hände runt omkring också...

Death in the family
Jason Todd, Robin nummer 2 blev aldrig särskilt poppis bland läsarna. Eftersom Frank Miller i TDKR hintat om att något hemskt hände med Jason så tog DC och satte upp ett telefonnummer där läsarna kunde ringa och rösta om Jason skulle dö eller inte. A death in the family är resultatet.
Jag gillar den egentligen inte, men det är en viktig händelse i Batman-kontinuiteten.

The Killing Joke
Jokern. Läs.

Efter du läst de där kan vi börja snacka Knightfall, Hush, No Man's Land, och börja rabbla namnet på alla Robins (Dick, Jason, Tim, Damian, Stephanie) och Batgirls (Betty, Barbara, Helena, Cassandra, Stephanie) i sömnen...

chrull

Stockholm Kartell
Kan ju lägga till att det just nu händer mycket i Batman. Death OF the family är storylinen som går just nu, när Jokern visat sig igen för första gången på ett år.

DC rebootade alla sina serier för cirka ett år sedan, och det enda vi sett av Jokern sen dess är att han lät skurken Dollmaker skära loss hans ansikte. Nu är han tillbaka och DC har hintat lite om att någon i Batman-familjen (Batman, Robin, Nightwing, Red Robin, Red Hood, Batgirl, Batwoman, Catwoman borde alla räknas, minst) kommer dö.

Utöver det så finns ju Batman inc där Bruce har startat upp ett företag där olika hjältar världen över sponsras och slåss tillsammans. Det är töntigt, löjligt och ibland skitbra. Och alltid lite lätt rasistiskt.

Jag har mina aningar om vem det är som kommer dö, och den personen finns inte med på listan...