Nekromanti Batterier

swazze

Swordsman
I neotechs kapitel om cybernetik står det att cybernetik kan drivas av batterier, men det står inte hur länge ett sådant här batteri varar. Kan ju vara intressant att veta om tex rollpersonerna blir strandsatta någon stans och någon av dem har ett artificiellt ben och det helt plötsligt skulle ta slut.

Ezzy

Warrior
aRe: Batterier

batterier syftar nog på miniceller skulle jag tro, och dom finns det ju värden för. det finns ju regler för hur mycket energi cybertech drar...

swazze

Swordsman
hela bunken med miniceller och ackumulatorer kan väll klassas som batterier. Skillanden är väll att ackumulatorer är uppladdningsbara och det är inte miniceller.

Var hittar du regler för hur mycket laddning tex en minicell har?

Ezzy

Warrior
kolla också på sidan 175 för reglerna om energiförsörjning
edit:hehe, han göra ett inlägg innan du han ändra :C)

swazze

Swordsman
Jo men det är inte det jag är ute efter. Där står bara hur många "Energienheter" som tex en Ackumulator kan försörja men det står ingenstans hur länge den kan göra det utan att behöva laddas upp

Berfa

Veteran
Jo för varje cybernetisk enhet som behöver energi har ett värde för detta. detta värde är räknat i Watt vilket är samma som J/h (om jag inte minns fel). =)

då är det bara att räkna ut hur länge t.ex. en acumulator räcker. (20000 / Energi = h)

/Berfa =)

swazze

Swordsman
Effekt(Watt) = Energi(J) / tidsenhet(s)

Sen att tokstållarna använder "Energi" för benämningen på Effekt gör en ju bara ännu mer förvirrad.

Så det som står i tabellen är Effekt i Watt och det jag är ute efter är Energi i tex Ah(amperetimmar)

Berfa

Veteran
Effekt(Watt) = Energi(J) / tidsenhet(s)
ok...förlåt =/ =P

/Berfa, som nu också har märkt att det är svårt att räkna ut hur länge cybernetiska inplantat håller. =)

Ezzy

Warrior
nu blev jag väldigt förvirrad. o_O är inte amperetimmar laddning? energin är väll lika med effekten × tiden? energi räknas väll i Wattsekunder? effekten är väll lika med spännigen × strömmen?
alltså:
P = U × I (Watt = Volt × Ampere)
och
W = P × t (Joule = Watt × sekunder)
gaaargh. nu blev jag mycket förvirrad.:C)

swazze

Swordsman
Jo det var jag som skrev fel. :gremcrazy: och tänkte osso (sent på kvällen)
men du fyllde i det rätta

Men problemet kvarstår: Man kan inte räkna ut hur länge ett batteri håller med den information som finns i boken.

Ezzy

Warrior
nej det stämmer. man måste ha information om hur lång tid man ska använda, jag kör på en timma det är inte helt orimligt en vanlig microcell kan då hålla igång ett cybernetiskt öga i 166dagar... om man kör på minuter så kan den bara hålla igång den i tre dagar eller något sådant, vilket verkar lite lite med tanke på att ett öga knappt kräver någon energi...

Berfa

Veteran
jag kör på en timma det är inte helt orimligt en vanlig microcell kan då hålla igång ett cybernetiskt öga i 166dagar
Om man läser i boken så står det så här:
"I många fall räcker en microcell i flera år"

senare så står det ju iof:
"En microcell måste bytas varje dygn om den utnyttjas till fullt"

Så frågan är vad dom vill ha fram, först så räcker en microcell i år, sedan i ett dygn vid full användning!

hmm...det här inlägget började jag skriva när jag bara hade läst att de räcker i flera år men sedan när jag läste vidare och skrev mer så tappade inlägget sin betydelse...så här står egentligen inget viktigt =P

/Berfa

Krille

Super Moderator
"Så frågan är vad dom vill ha fram, först så räcker en microcell i år, sedan i ett dygn vid full användning!"

Två normala AA-batterier har suttit i fjärrkontrollen till TVn i tre år nu, och de som sitter i miniräknaren har inte bytts på fem eller sex år. Två normala AA-batterier äts upp på omkring fyra timmar av min CD-MP3-spelare.

PAX

Jordisk Äventyrare
Slutsats:

Bygg om fjärrkontrollen till MP3-spelare så räcker batterierna längre... :gremgrin:

Ezzy

Warrior
vad har ni tänkt er då? timmar? dagar? veckor? minuter? det skulle ju vara bra att veta vad färfattarna hade tänkt sig.

Foggmock

Myrmidon
Det hela handlar om Amperetimmar (AH) - Säg att ett batteri har 60 AH. Det kan leverera 60 Ampere i en timme, eller en ampere i sextio timmar. eller två ampere i trettio timmar. eller vadmannuvill. Sådeles håller en microcell i ett dygn i ett cyberöga men ett år i något som förbrukar mindre ström.

Ezzy

Warrior
jo, det är det jag har antagit hittintills också. men det står ingenstans i böckerna vad enheten är, eller äns om det en stadard enhet. men enheten är inte viktig, eftersom man kan anta att dom kör med samma enhet överallt, det som är viktigt är tidsenheten. vilken jag antar vara timmar, men vad har neogames tänkt sig? är du säker på att dom kör på timmar? det är det jag vill veta.

swazze

Swordsman
Nämen redan. Bara man får hur mycket laddning ett batteri har plus spänningen så kan man lösa det hela med lite enkelt räknande.

Foggmock

Myrmidon
Idag mäts 'kraften' i ett batteri i amperetimmar, och jag antar att det är smidigt nog att fortsätta med i framtiden.

jag har tyvärr inte tillgång till en regelbok just nu, men om man klurar lite på strömförbrukningssiffrorna och det borde det inte vara svårt att lista ut om man nu måste ner och nitpicka på den nivån.