Nekromanti Battle Report: Heroclix

Lycan

Hero
Igår träffades jag, Ymir och Pendragon för att lira lite heroclix. Som vanligt tog det längre tid att bygga lagen än att spela matchen, men det är väl så det får vara när temata är viktigare än regler.

Vi körde marvel, alla expansioner tillåtna, med temat X-men versus Brotherhood of Evil Mutants, 200 poäng per lag. Jag lirade båda Brotherhood lagen medan Ymir och Pendragon körde varsitt X-men-lag.

Som centerfigurer använde jag rookie Magneto från Infinity Challenge och experienced Juggernaut från Fantastic Forces. Tanken var att Magneto fort som fan skulle telekinesa in Jugge i motståndet varefter denna skulle försöka slita dem i stycken. Jag visste att X-Men, utan outwit, skulle ha problem med Jugges impervious och skyhöga defense raiting.

Efter de stora killarna hade över halva mina poäng rykt, så nu satsade jag på lite billigare pjäser som backup. Rookie Scarlet Witch från Fantastic Forces går på 35 poäng och är en fett stabil gubbe med stealth, probability control och helt okej avståndsattack. Unique Mystique (Armour Wars) och rookie Sabretooth (Ultimates) fyllde ut laget tillsammans med en tveksam experienced Magma (Armour Wars) (som väl på sin höjd varit med i Hellions?).

Pendragon använde experienced Rogue (Infinity Challenge), experienced Shadowcat från (Xplosion), rookie Beast från Xplosion och rookie Psylocke (Armour Wars).

Ymir valde att kicka ett riktigt kanoniskt lag med rookie Wolverine (Universe Starter-versionen), experienced Storm (Ultimates), rookie Cyclops (Infinity Challenge) samt experienced Jean Grey (Infinity Challenge)

Vi använde Centennial Zoo från Icons-startern som karta, och jag blev first player.

Matchen inleddes med att jag flyttade upp mina stealthtjejer (Mystique och Scarlet Witch) som mänsklig sköld, hade placerat ut lite objects för att förstärka stealthskyddet.

Sedan avancerade Pendragon sina flygare, jag ställde grabbarna (Jugge och Magge) i position att slunga iväg tjockisnaut, och Ymir gjorde ett försiktigt avancemang med Cyclops, Storm och Wolverine.

Som jag planerat telekinesade jag iväg Juggernaut som halvt slog ihjäl Cyclops, ungefär samtidigt som Sabretooth chargade och dödade Storm, täckt av Scarlet Witch.

Rogue och Shadowcat flytter nu ner för att försöka stoppa Juggernaut (the foolish whelps! Juggernaut cannot be stopped!) tillsammans med Wolverine, som dock får sig en känga av Jugge och blir allmänt värdelös. Magneto och Magma vågar sig nu på att avancera ytterligare för att lägga mer tryck på de där pesky X-Men.

På flanken slår Beast ihjäl Sabretooth (ett åstadkommande!), men blir ihjälskjuten av Mystique och Scarlet Witch. Någon runda därefter faller även en försvagad Shadowcat, och där någonstans är matchen så gott som avgjord... Psylocke lyckas göra ett klick i skada på Juggernaut, men i övrigt gick det vägen.

Såhär i efterhand är det väl bara att konstatera att Heroclix inte är världens mest balanserade spel. Figurerna från Infinity Challenge och Xplosion känns mycket... ja... sämre än figurerna från t ex Fantastic Forces, Armour Wars och Ultimates. Hade vi haft ett större urval av figurer att bygga X-Men-lagen med hade utgången kunnat bli helt annorlunda.

MrG

Swashbuckler
Såhär i efterhand är det väl bara att konstatera att Heroclix inte är världens mest balanserade spel. Figurerna från Infinity Challenge och Xplosion känns mycket... ja... sämre än figurerna från t ex Fantastic Forces, Armour Wars och Ultimates. Hade vi haft ett större urval av figurer att bygga X-Men-lagen med hade utgången kunnat bli helt annorlunda.
Charmen med HeorClix är figurena för den seriefrälste, hardcore-spelar man går det rätt sönder, samma sak med optning. Men figurena är gulliga och spelar man ut små historier till kan det vara riktigt underhållande :gremlaugh:

(Tycker för övrigt att de flesta gruppbonusarna är rätt ynkliga, bättre att blanda fritt oftast, eller ha med en Avenger eller någon annan med samma gruppbonus)