Nekromanti Battlefield 2 och allt runt omkring

PAX

Jordisk Äventyrare
Kanske fel forum att vända sig till men jag antar att det finns en och annan gamer i högen av medforumiter.

Tänkte uppgradera min gamla burk så att jag kan lira lite BF2 och står just nu i valet och kvalet mellan ett par grafikkort.

Klarar man sig med ett 128Mb DDR3 kort?

Storuggla

Champion
Trådflytt

En PC-spelsfråga passar utmärkt i Allmäna Spelforumet. Flytt flytt.

Storuggla, jonglerar inlägg

Jarl

Hero
Klart du klarar dig, ställ bara ner all grafik till minimum :gremwink:

Nä, men ärligt talat, utan att veta något överhuvudtaget om din dator så tror jag du skulle trivas med ett nvidia 6600GT. Det är nog det mest prisvärda grafikkortet idag. Se bara till att du köper AGP-versionen om du har en äldre dator utan PCI-E platser.

Och for the love of framerate, se till att inte ha mindre minne i datorn än 1GB.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och appropå bildskärmar...

Jag är grymt sugen på World of Warcraft, men är osäker på om min dator (en DELL Latitude X300) klarar av det.

Jag har ett Intel(R) 82852/55 Graphics Controller, bildskärmskort med 64 MB RAM.

I övrigt så är det en 1,40 GHz prosessor med 632 MB RAM.

Sorry PAX för att jag kapade din tråd, men det kändes dumt att starta en ny när den här redan handlar om bildskärmskort.

- Vulf

Foggmock

Myrmidon
Fet-OT:

Nä, kanske inte, eftersom det faktiskt behandlar något som finns i ditt inlägg.. hursomhelst:

Jag är föga imponerad av Battlefield 2. I all sin arkadiskhet är det dock hyfsat vettigt, det är svårt att träffa saker om man inte sitter ner och har bössan höjd, till exempel, men obalansen fordonen innebär och det på tok för icke-simulatoriska styrningen på flygplanen (antingen går man all out Lock On: Modern Air Combat eller så skiter man i det, i min mening).

Så, eh, hoppas du inte väntar dig nått superspel. Men jag antar att jag bara är kräsen... :tekopp:

Snow

Swashbuckler
Re: Fet-OT:

på vilket sätt är fordonen obalanserade?

jag har inte spelat spelet, men planerar att spela det snart eftersom jag gillade 1942 skarpt och spelade det fram och baklänges.

[H2O]

Veteran
Re: Och appropå bildskärmar...

Du ser ut att klara dig med det faktiskt.
Saxat från http://www.worldofwarcraft.com/info/faq/...60CA5E66D.app01
[ QUOTE ]
Windows® System 98/ME/2000/XP OS:

* 800 MHz or higher CPU
* 256 MB or more of RAM
* 32 MB 3D graphics card with hardware transform and lighting, such as GeForce 2 or better
* 4 GB or more of available hard drive space
* DirectX® 9.0c or above
* A 56k or higher modem with an Internet connection

[/ QUOTE ]

Foggmock

Myrmidon
Re: Fet-OT:

Tja, det leder till att man nästan alltid vill spela som pansarvärn, för så fort nån hoppat in i något med pansarplåtar så är han ruskigt svår att stoppa (okej, det GÅR att göra med kulor också, vilket än mer ökar på mitt hat för spelet) om man inte har en egen tank eller lyckas göra ett snyggt bakhåll med pansarvärn.

Liksom, var det ett fps eller ett tanksimulatorspel vi var ute efter? Och det inte ens ett BRA tanksimulatorspel... :gremsuck:

Fordonens roll blir helt enkelt allt för stor, och det är inte ens bra genomfört. BF2 är för likt sin företrädare i arkadiskhet, och att faktiskt nämna "modern era warfare" i samma andetag som ett spel i run'n'gun-genren är.. korkat, at best.

Feuflux

omjonasson.se
WoW och krav

Jag spelade WoW-betan och jag uppfyller precis de där kraven, 800 MHz, 256Mb ram, geforce2. Det är dock inte en chans i helvetet att jag kunde lira spelet när mer krävande grejer dök upp.

Jag började som en gnommagiker i... nån dal eller vad det nu var. Hittils flöt spelet på riktigt bra, mindra hack i grafikuppritningen dock. Vid level 5-6 begav jag mig mot den stora dvärgstaden. Ironforge right? Där stendog allt. När jag gick så var det en ny uppritninging av min karaktär en gång i sekunden. Alla väggar ritades inte ut mm så navigering var omöjligt och spelet regerade lika snabbt på mina kommandon som nån som knappt reagerar alls.

Så frågan är hur mycket över min prestanda du måste ta dig för att det ska funka.

Foggmock

Myrmidon
Re: WoW och krav

Jag sitter på 1700/256/Geforce 3 och jag har inte köpt spelet för att jag vet att det inte kommer gå särskilt bra.

Vill man ha det hyfsat spelbart lägger man på 50% prestanda på minimikraven(gäller nyare spel som inte likt WoW har fantasikrav på minimiprestanda, tex Rome Total War eller Battlefield 2). Vill man ha det schysst dubblar man minimiprestandan. Dock brukar det viktigaste vara att man har ett ganska nytt och fräscht grafikkort, nuförtiden ligger de bättre på 128 meg, men citera mig inte på det för jag är långt från insatt.

Morgoth

Swashbuckler
Det här med grafikminne...

Jag vet absolut inte mycket om såna där gamergrejer, men är det inte sant som jag har hört att minnets storlek (antal megabyte) är relativt irrelevant i jämförelse med kortets hastighet? Mitt 128mb Ati Radeon 9600 jobbar tillexempel bättre än mitt 256mb Geforce FX 5700LE (båda är överklockade).

Jag har också hört att det ännu inte finns ett enda spel som egentligen behöver 256mb grafikkortsminne, utan att det är en onödig lyx.

Men jag vet ju inte.

Jarl

Hero
Re: Det här med grafikminne...

Ungefär såhär funkar det:

Grafikminnets storlek är irrelevant ända tills det tar slut. När minnet på kortet är slut måste det skyffla data över den (i jämförelse) långsamma AGP/PCI-E porten. Det sänker prestandan rejält.

Så om ett spel använder ca 100MB så räcker ett kort med 128MB ram fint, då är det andra saker som avgör vilket som är snabbast. Men över 128MB, ja då blir det väldigt tungt för 128MB-kortet som tar ett snyggt nosdyk, prestandamässigt.

Men det finns flera spel som utnyttjar mer än 128MB ram, särskilt i höga upplösningar/högsta inställningar/mycket anti-aliasing.

Ska man köpa ett kort idag med framtidsutsikt så är det nog 256MB som gäller, men alla lite bättre kort har ju det nu.

Renfield

Swordsman

Lagget i IF beror till största delen på de otroliga mängder folk som samlas där, och för min del så är det mest linan som laggar. Själva grafiken körs lokalt, och där hänger min dator med, i 1280 pixlars upplösning och alla effekter på max, men jag får inkonsekvenslagg utav bara helvete.

Sitter för övrigt på en AMD CPU på 1.7Ghz, 1GB PC3200-RAM, ett Radeon 9600 Pro, samt en 2Mbitslina..

Renfield

Swordsman
Jag har lirat lite BF2 på min dator, och utan att säga något om spelet i sig, så klarar jag grafiken utan minsta lagg i 1024 pixlars upplösning med max AA och resten på medium. Som jag sade i ett annat svar på en annan fråga så sitter jag på en AMD CPU på 1.7Ghz, 1GB PC3200-RAM, och ett Radeon 9600 Pro. Jag vet inte hur bra lina man behöver, för jag har bara kört lokalt..

Nightowl

Champion

Sambons dator som jag spelar pa suger, sa jag har tva anledningar till usch-lagg i Ironforge. Jag brukar darfor regelbundet falla ned i mongo-natet, ni vet det som hindrar att folk som trillar ned i den dar klyftan brinner upp, och sa far jag spendera minuter med att klattra upp igen.

Det borde finnas mer an ett auktionshus, dte skulle dra ned pa mangden snubbar i Ironforge... :p

Erik