entomophobiac
Low Prep High Play
Jag tänkte undersöka om det är någon därute i etern som har några erfarenheter av det i mitt tycke helt underbara spelet Battlestations?
Egentligen är det väl mer brädspel än rollspel, men som planen är att spela det för egen del så är brädspelsbiten mest ett bra sätt att balansera systemet och göra det ordentligt mycket överskådligare, samt locka in spelare som är mer brädspelare än rollspelare. Historieberättande, interaktionen och svårighetsgraden är ju däremot helt och hållet upp till den "Referee" man har. Spelledaren. Och eftersom jag är och förblir rollspelare så kommer det vara den linjen som följs.
Så spelet, då?
Varje spelare har en karaktär med en specialisering (medic, marine, engineer eller pilot) som gör att man får slå om slag inom sitt område. Sedan används ett spelbräde komponerat av olika moduler (helm, engine, cannon, hyperdrive etc.) där karaktärerna förflyttar sig under spelets gång. Och de handlingar karaktärerna utför på det brädet, i de olika modulerna, påverkar sedan skeppet på ett enkelt hexagonbräde över rymden. Eftersom bräden används för skeppen så är bordning och andra öga-mot-öga aktiviteter naturliga under spelets förutsättningar. Likadant skapar det en väldigt intressant hets under vissa omständigheter. När ett nytt skepp dyker upp på brädet och piloten, som just nu hjälper ingenjören att trimma motorerna, plötsligt måste springa till bryggan för att göra en undanmanöver så skeppet inte åker in i det nya skeppets kanoner. Och forskaren måste sätta sig i sin stol och scanna skeppet för att ta reda på vad det är.
Egentligen skulle jag nog säga att spelets design ligger någonstans i regionen 70 procent brädspel och 30 procent rollspel, men det har långt mycket mer potential, som jag ser det. Ett regelsystem är ett regelsystem -- spelet liknar ett äldre rollspel, anpassat för golvplaner. Man lär sig grundsystemet i ett nafs. Resten av tiden handlar om att lära sig tillämpa dem.
Puh. Känns mer som en fanboy-rant än något annat, just nu, men egentligen ville jag mest undersöka om det är någon annan som spelar Battlestations och om det finns några erfarenheter att ta del av -- positiva som negativa?
Jag skriver en recension en vacker dag, när kampanjandet är igång på allvar.
Battlestations Home
Battlestations på BoardGameGeek
Egentligen är det väl mer brädspel än rollspel, men som planen är att spela det för egen del så är brädspelsbiten mest ett bra sätt att balansera systemet och göra det ordentligt mycket överskådligare, samt locka in spelare som är mer brädspelare än rollspelare. Historieberättande, interaktionen och svårighetsgraden är ju däremot helt och hållet upp till den "Referee" man har. Spelledaren. Och eftersom jag är och förblir rollspelare så kommer det vara den linjen som följs.
Så spelet, då?
Varje spelare har en karaktär med en specialisering (medic, marine, engineer eller pilot) som gör att man får slå om slag inom sitt område. Sedan används ett spelbräde komponerat av olika moduler (helm, engine, cannon, hyperdrive etc.) där karaktärerna förflyttar sig under spelets gång. Och de handlingar karaktärerna utför på det brädet, i de olika modulerna, påverkar sedan skeppet på ett enkelt hexagonbräde över rymden. Eftersom bräden används för skeppen så är bordning och andra öga-mot-öga aktiviteter naturliga under spelets förutsättningar. Likadant skapar det en väldigt intressant hets under vissa omständigheter. När ett nytt skepp dyker upp på brädet och piloten, som just nu hjälper ingenjören att trimma motorerna, plötsligt måste springa till bryggan för att göra en undanmanöver så skeppet inte åker in i det nya skeppets kanoner. Och forskaren måste sätta sig i sin stol och scanna skeppet för att ta reda på vad det är.
Egentligen skulle jag nog säga att spelets design ligger någonstans i regionen 70 procent brädspel och 30 procent rollspel, men det har långt mycket mer potential, som jag ser det. Ett regelsystem är ett regelsystem -- spelet liknar ett äldre rollspel, anpassat för golvplaner. Man lär sig grundsystemet i ett nafs. Resten av tiden handlar om att lära sig tillämpa dem.
Puh. Känns mer som en fanboy-rant än något annat, just nu, men egentligen ville jag mest undersöka om det är någon annan som spelar Battlestations och om det finns några erfarenheter att ta del av -- positiva som negativa?
Jag skriver en recension en vacker dag, när kampanjandet är igång på allvar.
Battlestations Home
Battlestations på BoardGameGeek