Nekromanti Bazirk vs Kökspojk

G

Guest

Guest
Hejsan

Måste bara berätta om ett spelmöte när en av rollpersonerna, en fruktansvärd Bazirk pirat bordade ett sabriskt handelsfarygt. Denne väldige (läs kaxige) tirakk ställdes helt plötsligt mot en liten vetskrämd kökspojke med en köksniv som vapen, ett grytlock som sköld och en gryta som hjälm. Hans värden i vapnen var 8 och stidsvana 5. Det första som hände var att tiraken fick en mycket kraftigt (Perfekt) stick i låret, fumlade sin unvikning och var försvarare nästa runda. Då kom ett nytt kraftigt (perfekt) stick rätt i ögat på denne väldige tirak. Blodet sprutade och kökspojken sprang.

Spelaren slutade spela med denne gubbe, skammen var för stor.

Otroligt kul spelmöte kan jag ju tala om...

/Varg

kragghack

Warrior
Re:Kragg vs Bard

Hehe. En liknande sak hände med oss (Kraggbarbar vs Bard). Han fortsattes dock att spelas med (tills han dog i ett bakhåll), men han fick höra ganska många elakheter.

Riddaren

Swashbuckler
Påminner mig lite om våran test av stridssystemet innan vi började kampanjen. Två jämbördiga spelare, en tjuv med färdighetsvärde 7 tror jag det var med en dolk, och en magiker (använde inte magisystemet för testen) med en stav med färdighetsvärdet 5. Enda offensiva magikern hade, bortsett från magin. Första slaget med Ob3T6 visade sig bli perfekt träff på tjuven. Snacka om flyt......

Riddaren

dream

Hero
Rollperson lurad

En annan, lite mer tragisk dödshistoria:

Den eminente Letesse Nihal, en av personerna i min spelgrupp, skulle häromsistens ensam ut och spana på en antagonists hus under natten. Slug som han var, så tänkte han sätta sig på taket på grannhuset och spana, eftersom gruppen misstänkte att deras tidigare spaningsställe hade blivit upptäckt.
Det enda stället han visste att man kunde klättra upp för väggen var dock på det tidigare speningsstället, så dit gick han... Naturligtvis var det övervakat, och stackars Letesse fick halva ansiktet avbitet innan han lyckades blöda ihjäl...

//Dream.

G

Guest

Guest
Det undrar du! Pojkar tycker om att leka riddare och hjältar när de slåss med sina träsvärd och slår på dockor. Det låter som ett bra skäl till varför kökspojken har fått stridsvanan.

ripperdoc

Myrmidon
Det tycker inte jag...
Stridsvana är just _riktig_ strid, inget annat...
Däremot kan killen ju ha varit med i lite slagsmål, riktiga slagsmål alltså...

/RipperDoc

Sir Foilan

Hero
"Hur kan en vanlig kökspojke ha SV 5?"

Han har ju slagits med de andra pojkarna om fjortisarna.

/Sir Foilan - slåss jämt om fjortisar

Tomorrow is a good day to die!

Exarch

Veteran
Den stackars kökspojken kanske varit med om något blodigt slag någongång i sin barndom. Han låg kanske gömd bakom några buskar (eller nånting...jag vet inte!) och såg på medan folk slaktade varandra, det borde ge lite stridsvana...

Johan K

Gammal & dryg
Paradox

Det är sådana här historier som sätter paradoxen på sin spetts. Jag skulle ha valt på 2 alternativ. Nr. 1: Slåss som F** Nr. 2 Simma som aldrig förr.

Tegrevan

Veteran
Fummel...

...kan leda till tragiska olyckor i spelandet. En rollperson som var riktigt bra med sitt svärd skulle dra vapen, som han hade lite sämre färdighetsvärde i. Lyckas skära sig själv enligt SL, som säger åt spelaren att slå färdighetsslag för att se om det blir en allvarlig skada. Ett perfekt hugg, och vänster hand ramlar av. Som om det inte var nog tappar han svärdet av smärtan och lyckas spetsa sin egen fot. Vi hade ganska roligt åt det hela kvällen, även om spelaren blev lite irriterad...

//Tegrevan