Nekromanti Bedömma rollspel

MrG

Swashbuckler
Det sista detaljen vi kommer att tänka på när det gäller våra scenarion är bedömingen. Kollar in GothCons folder och konstaterar att vi hade en tournering och behöver göra något åt det igen... har lite tankar om hur att lösa det, men är nyfiken på att höra hur andra arrangörer resonernerar och även spelares tankar om det.

Hur vill ni att rollspelstourneringar bedöms?

MrG

Swashbuckler
Inte alls.
Hur tycker du då man ska göra när man får massa folk som anmäler sig till det de tror är en tournering?

Visserligen är jag själv sån som anmäler mig till det som låter kul oavsett om det är tournering eller arrangemang, men när konventet frågar om vi kan fixa det till en tournering ställer jag känns det dumt att vara "för fin" för det.

Och folk ofta verkar uppskatta att anmäla sig till sånt...

The_Gorger

Hero
Tja, aningen kan du poängsätta uppnådda resultat, eller bara gott rollspelande i största allmänhet... eller båda. Kolla in Krilles äventyr "Fem och slottsmysteriet", där finns en ganska juste bedömningsmall.

Rising

Vila i frid
man får massa folk som anmäler sig till det de tror är en tournering?
Jag tycker extremt illa om tävlingar i rollspel, så om man nu absolut skall bedöma spelare som om de vore utställningspudlar, då tycker jag att man ska göra en happening av det. Typ att man har en stor tombola med bara en massa blaj som lotter, och så väljer man (inför publik. förstås) tre lotter som skall vara de tre kriterier utifrån vilka man ska utse vinnaren. Typ "Oj, den första lotten säger 'den spelgrupp som hade den mest högljudda spelaren skall få en poäng!' och den andra säger: 'De i cafeterian väljer vilken spelgrupp som har köpt dyrast varor och plockat upp bäst efter sig; de får en poäng!' samt... 'Spelledarna skall rådfråga varandra vilken spelgrupp som strävade längst bort ifrån den övergripande handlingen i äventyret. De skall få en poäng!'" osv.

Ett annat bra sätt är att köra Bamse-progg-stilen: "Alla vann!" å så får de varsin tärning, typ.

Eller så får alla spelare skriva varsin dödsruna åt deras rollperson när de vikt hädan, och så låter man folk få rösta på vilken dödsruna de tyckte lät bäst.

Eller så tar man in en rabiessmittad gris i lokalen och ger priset till den som först blir biten.

Eller så håller man en helt galen nazistisk turneringsprincip, där spelgrupper får minus om de verkar fjolliga eller icke-ariska, medan man får plus om man kämpar för fosterlandets ideal samt om man skämtar åt spelledarens vitsar, och där alla "judiska" drag omedelbart leder till diskvalificering. För en sådan turnering vill man ju inte vinna. Då är det okej.

Men alltså, fuck turneringar. Eller så är det jag som missförstått något. Det brukar vara så.

Krille

Super Moderator
Jag brukar begära en bedömning på tre områden: problemlösning, rollgestaltande och kul.

Problemlösning omfattar vissa specifika problem som rollpersonerna får lösa, plus en liten catch-all för de problem som vi inte kunde förutsäga.

Rollgestaltande bedöms per spelare, och jag brukar försöka förtydliga att det handlar om huruvida rollpersonens handlingar stämmer överens med rollpersonens personlighet. Antal decibel eller centimeter höjdhopp finns inte med som bedömningskategori, fast det vore förstås det mest objektiva.

Kul är trots allt huvudsaken med rollspel, så spelledaren får dels försöka uppskatta hur kul hans spelare hade, och dels uppskatta hur kul han själv hade.

Var och en utgör en tredjedel av en summa, och summan samlas ihop för att avgöra placeringen.

MrG

Swashbuckler
Jag tycker extremt illa om tävlingar i rollspel, så om man nu absolut skall bedöma spelare som om de vore utställningspudlar, då tycker jag att man ska göra en happening av det.
Gör gärna mer happenings av det... t ex verbal kombat, men det funkar inte för allt. I fjol körde vi på olika kategorier av priser och funderar på att fortsätta på temat.

Men att helt komma bort från det känns svårt, då folk anmäler sig till det...

MrG

Swashbuckler
Jag brukar begära en bedömning på tre områden: problemlösning, rollgestaltande och kul.
*nickar och instämmer*
Samma sak som vi körde på ifjol alltså, fast vi hade separat pris per kategori (deckarpris, såpoperapris och zombiesplatterpris :gremlaugh:). Är det bättre med etta, tvåa, trea än tre ettor i olika kategorier?

Krille

Super Moderator
"Är det bättre med etta, tvåa, trea än tre ettor i olika kategorier?"

Faen vet. Jag trivs rätt bra med min standardprispall, men jag kan inte komma på varför den skulle vara bättre.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Motfråga

Hur tycker du då man ska göra när man får massa folk som anmäler sig till det de tror är en tournering?
Jag har en motfråga här, eftersom jag delar Havocs åsikt: Hur många av de som ställer upp i ett rollspelsarrangemang på ett konvent gör det för att vinna, och hur många av de som deltar bryr sig det minsta om de vinner eller inte?

De gånger jag själv spelat på konvent har jag inte ens haft en tanke på att det skulle vara en tävling mot andra spelgrupper, utan bara på att det är intressant att spela ett annat spel än det man brukar spela och/eller med en annan spelledare. Jag har inte heller brytt mig om att ta reda på vem som vunnit (om det ens var någon som gjorde det).

/tobias

MrG

Swashbuckler
Kan nog vara beroende på scenario, vi hade en bra mix för olika priser ifjol... men kan inte alltid hoppas på det :gremgrin:

MrG

Swashbuckler
Re: Motfråga

Men vad jag uppfattat har ofta standardmässig turnering dubbla mängden anmälda lag jämfört med arrangemang. Kan bero på något annat, men just nu ville jag mest ta upp frågan för att vi blev satta som tournering på GothCon...

Men som spelare tänker jag som du och Havoc, men det var inte för eller mot bedömningar som jag ville starta en tråd...

Johan K

Gammal & dryg
Hur vill ni att rollspelstourneringar bedöms?
Jag skulle isåfall vilja bli bedömms ifrån hur jjag sköter min karaktär, mitt samspel med gruppen, hur vi sammarbetar & sedan så skulle vara kul att få ett allmänt omdömme om den totala känslan av det scenario som har spelats.

Big Marco

Läskig
Re: Motfråga

Klart man spelar för att VINNA! Vad fan?! Spelar ni för att det är KUL eller?!