Nekromanti Bedövande Slag:

Gurrgel

Veteran
Min kompis har mitt exemplar över Krigarens Väg (Eller vad den nu heter, krigarmodulen iaf), jag skulle så snabbt som möjligt vilja ha reda på vad stridskonsten Bedövande slag gör, behöver detta för en situation i ett äventyr som vi kör.

Hoppas att NEO games har överseende med att jag ber om material från en modul, eftersom jag har möjlighet att själv kontrollera detta senare, skulle dock behöva det så snabbt som möjligt och det dröjer några dagar innan jag träffar kompisen som har den.

Frixeray

Swordsman
If memory serves...

Stridstekniken (ursäkta ordklyveriet, rätt ska vara rätt) Bedövande slag gör att offret får +Ob2T6 på Chockslag. Slaget måste riktas mot skalle, ansikte, hals eller bröstkorg. Slaget måste givetvis vara obeväpnat.

Jag har säkert fel nånstans, men merparten var nog rätt, det var länge sedan vi körde med stridskonster. Rätta mig gärna.

Raco

Veteran
Re: If memory serves...

Det enda jag skulle kunna rätta dig på är väl att bedövande slag går att köra med en stav också.
Sen vet jag inte riktigt hur man slår

AnVili

Warrior
En säck och en påk :)

Min RP har investerat i en säck och en påk för ett tag sedan :gremgrin: Och det var en bra investering :gremgrin: för när vi inte har något att göra startar vi bråk med någon svag, och slänger ner honom eller henne i säcken och så turas vi om att slå på personen i säcken med påken :gremgrin:

om man råkar träffa huvudet borde inte det räknas som ett bedövande slag? (En stor påk upptryckt i ansiktet :gremgrin:)

quisling

Warrior
Re: En säck och en påk :)

För att slippa slå ihjäl alla stadsvakter som ständigt lägger sig i rollpersonernas förehavanden använder vi följande regler:

om man lyckas smyga sig på sitt offer kan vem som helst, bara de vågar, drämma till sitt offer varpå normal skada görs, men det påföljande chockslaget (vilket slås även om det egentligen inte skulle slås något chockslag) är på +Ob2T6 utöver det som fås från skadekolumnerna.

Misshandeln av stackaren i säcken däremot är till synes högst godtycklig, inte bara till orsak utan också till konsekvens. Var man träffar och hur illa de träffarna tar är rimligen inte så lätt att kontrollera.. Ser man konturen av ett huvud och drämmer till. OK. Slå +Ob2T6 extra. Men annars är det nog bara att slå till dess att säcken slutar röra på sig, tömma ut säcken och därefter konstatera huruvida personen lever eller är död...

Frixeray

Swordsman

Låter ju lagom kul... inte

Nej, det räknas inte som ett bebövande slag om man träffar i huvudet, man måste ha tekniken för att kunna utföra den. Det handlar om att veta exakt var man ska slå, såsom på vilka nerver och liknande. Riktig ninjastyle alltså...

Saramol

Veteran

Borde man inte kunna göra bedövande slag med vilket vapen man vill?? Om man gör rätt skulle man väll kunna göra det med flat-sidan på ett svärd, eller?

Frixeray

Swordsman

Nja, skulle inte tro det, det hela handlar mer om att kunna träffa nerver och vara ganska precis. Ett svärd skulle inte funka särskilt bra. Fast vad gör väl det, ett svärds bredsida gör inte särskilt mycket mer skada än en näve...

Ilion

Veteran

Sedan skulle jag tro att det är lättare att träffa rätt med en knytnäve.. med ett svärd är det nog lättare att råka missa närverna och kanske hugga av ett öra istället.. dock kan jag hålal med om att en påk borde fungera att göra bedövande slag.. precis som man vet hur man sak slå en knytnäve i ansiktet för att bedöva en motståndare, vet man hurt man ska slå påken elelr klubban i huvudet för att få hjärnan i extra gungning.

Raco

Veteran
Så här står det i vapenmästern:

Ett lyckat obeväpnat anfall som träffar i buken, bröstkorgen eller huvudet, resulterar i att motståndaren för Grundskada (kross) i skadeverkan. Blir skadeverkan högre än eventuellt pansar skall offret slå ett Chockslag som är två nivåer (+Ob2T6) högre än normalt. Misslyckas Chockslaget blir offret medvetslöst och faller ljudlöst ihop. Man kan ite slå snabba eller kraftfulla Bedövande slag. En rollperson som har blivit medvetslös på detta sätt får slå ett normalt Chocklsag för att vakna var tionde minut. För varje tio-minutersperiod sänks svårigheten för att vakna med en nivå (-Ob1T6).

Hoppas detta klarde upp det hela.

Men vad jag får det tills så måste ju detta funka med ett annat kross vapen också men det där gör man ju som man vill med i sin egen spelgrupp.

Tesfforp

Warrior

Vilken ide att köpa det och köra den där "leken"
Att jag inte kom på det själv!