Jag kan sällan motstå en inbjudan till systemklur. Jag undrar om inte den här deltråden borde brytas ur, men jag tänker inte starta en ny tråd om detta.
Här är min idé, hastigt ihopskramlad. Den är en aning pillig, men det kanske kan justeras om någon kan modda den.
Så vi har en fet relationskarta med de olika fraktionerna på, va? Vissa av fraktionerna har redan relationer till varandra, andra har det inte. Den här relationskartan skriver vi ned på ett stort djävla papper (A3, åtminstone). Varje fraktion skall ha plats för två högar med kort på sig, och dessutom skall man ha rum att lägga kort på linjerna som binder ihop relationerna. Ok?
Varje relation har dessutom en siffra, som avgör hur bra den är. Olika siffror betyder olika saker, så man kan vara fientlig men inte i öppen konflikt, man kan vara i fullskaligt krig, i allians eller ha en vänlig relation.
Dessutom har varje fraktion ett antal kort i två högar. Dessa kort har siffror på sig; de flesta typ ett eller två, några fyra och ett par sex. Eller så. Den ena högen är öppen och den andra dold. Antalet kort representerar hur mäktig fraktionen är. Och nu kommer det verkligt pilliga: Varje kort skall ha ett eget ID-nummer, och för varje öppet kort så skriver man ned vad just det kortet representerar. Så ett kort kan representera en armé, en kontakt med lönnmördargillet, en het kärleksrelation med drottningen, eller liknande. Resurser. Eventuellt kan det lösas med post-it-lappar eller kanske plastfickor och papperslappar.
Kort kan även ligga på relationerna. Så kungen kanske använder sina kontakter med lönnmördargillet mot sin upproriske bror, eller senator Rufus Aemilianus använder sin retoriska förmåga mot Quintus Maximus. Det kan även ligga dolda kort på relationerna, som representerar okända steg vidtagna mot motståndare.
Jag har inget system för hur det här skall automatiseras, men när en konflikt drivs till sin spets så kollar man helt enkelt hur mycket poäng på samlade kort i just den konflikten som varje fraktion har, och den som har mest vinner. För varje kort som inte behövs för att övervinna motståndarens kort (så om jag har 6, 4, 2, 1, 1 och du har 4, 4, 4, så har jag de båda ettorna "över") så plockas dessutom ett kort bort från fraktionens centrala kort (antingen öppna eller dolda). Tar de slut så går fraktionen under. Detta innebär att om man har alla sina kort ute på "uppdrag" (lagda på relationer) och man förlorar en konflikt, så kan man gå under, trots att man är jättemäktig.
Hänger ni med? Spelarnas handlingar kan nu påverka detta på en mängd olika sätt. Exempel:
"Tror ni att vi kan ta över Uqbars handel i det här området utan att han svarar med full offensiv emot oss? Han är visserligen oerhört stolt och snar till angrepp, men samtidigt är han ju redan upptagen med ett antal konflikter som borde vara mer angelägna för honom, åtminstone för stunden?"
Här tänker jag mig att spelarna under scenariot där de försöker ta över Uqbars handel har möjlighet att på olika sätt dra dolda kort. De får inte titta på korten förrän scenariot är färdigspelat. När de sedan vänder upp dem, så avgör kortens siffror hur många poäng man har fått för att köpa olika effekter (i det här fallet sno kort från Uqbar). Vissa kort är dock röda. Detta har ingen effekt när de används som resurser, men när man drar ett rött kort under ett scenario så innebär det att något dåligt har inträffat. Detta dåliga specas av SL innan scenariot. I det här fallet är det dåliga att en konflikt startas med Uqbar.
"Om vi iklär oss Gandiska uniformer och anfaller våra egna gränsstationer, tror ni det skulle räcka för att vårt land skulle börja mobilisera till ett motanfall? Vad vi behöver är kamplust och aggression - inte rädsla eller panik - så det är viktigt att vi väljer vårt mål med omsorg och inte slår till för hårt. Var lägger vi ribban?"
Samma system. Den önskade effekten är att skaffa fram kort till fraktionen, som skall representera kampvilja, och den oönskade effekten är att folk blir rädda (vilket kanske representeras av att man förlorar ett dolt kort).
"Det råder en missämja mellan släkterna Atarena och Borank i det här området. Om vi stryper deras inkomst så kanske vi kan få dem att börja slåss mot varandra. Det är viktigt att vi inte går ut för hårt, dock, för då kanske de inser att deras enda chans till överlevnad är att lägga deras släktfejd åt sidan och göra gemensam sak emot oss."
Samma system. Den önskade effekten är att justera brödernas relation, och den oönskade att de inser att de måste sluta sig samman.
"Vår kejsare är en skicklig härförare, men han står inte på god fot med kyrkan. Jag har till och med hört rykten om att missionärer börjat leta efter bundsförvanter hos kungadömena bland vårt rikes fiender. Ska vi försöka bättra relationerna här på hemmaplan, eller tror ni det vore bättre om vi försökte förstöra relationerna utomlands?"
Tja, det här är ju en fråga om vilka relationer man vill ändra på. Beslutet tar man baserat på hur relationskartan ser ut. En tredje väg är ju att få någon mer fraktion fientlig mot kyrkan så att de måste sprida sina resurser alltför glest för att kunna göra något vettigt.
---
En del saker sker via SL-beslut, och scenariorna blir som konfliktresolution. Spelarna bestämmer en positiv effekt de vill uppnå (Vi vill rekrytera soldater till kejsaren) och SL bestämmer en negativ effekt de kan råka ut för (bönderna tröttnar på kriget och gör uppror). Drar man ett rött kort så inträffar den negativa konsekvensen. Gör man det inte, så beror det på vad man bestämde. Jag kan tänka mig att man kan göra olika saker för de "poäng" man samlade ihop. Typ:
* Förändra relationer upp eller ned.
* Vända upp dolda kort.
* Köpa nya kort (antagligen så får det finnas en speciell sorts köpekort, så att man kan köpa ett jättemäktigt kort om man har samlat på sig en massa poäng).
* Flytta kort från en relation till en annan, eller till eller från "icke-mobiliserad" status.
* Pocka bort kort helt och hållet.
* Sno kort från motståndare.
Kanske annat också. Och här är en till cool grej:
I specifika scenarier så specar SL och spelarna i samråd upp ett antal grejor rollpersonerna kan göra för att få effekter, och dessutom kan man hitta på nya sådana under scenariots gång. Den vanligaste effekten är att man får dra kort till den dolda högen, men eventuellt kan man även få tillåtelse att titta på några av de kort man dragit, och även få slänga bort kort. Typ: RP skall övertala kungen att anfalla landet Töntia genom att påverka folkmassan så att de protesterar mot kungens fegistaktik. Den negativa effekten som kan inträffa är att konungen slår ned upproret med våld och förlorar ett dolt kort. RP kan tjäna dolda kort genom att hålla brandtal för folkmassorna, genom att sprida falska rykten om att Töntierna äter sina barn, och så vidare. De kan även få titta på de kort de har dragit genom audienser hos kungen, och om de upptäcker att de dragit ett rött kort så kan de få slänga det genom att övertala drottningen att ställa sig på folkets sida, eller genom att organisera en hyllning för kungens mod och rättfärdighet, eftersom han kommer att döda Töntierna. Typ.
---
Och nu när jag skrivit allt detta så inser jag att man egentligen inte behöver veta vad varje kort representerar. Man kan ju bara flytta ett kort och säga att det betyder att kejsaren mobiliserar sin armé. Och när spelarna sedan vill lura armém i ett bakhåll så får de plocka bort kort till ett visst värde, baserat på hur många poäng som de skrapat ihop.
Och då kan man göra det ännu enklare, genom att använda tärningar istället, och bara skilja mellan slagna och oslagna tärningar. spelarna samlar på sig oslagna tärningar, och istället för ett rött kort så är det två stycken ettor som representerar den oönskade effekten. Det är ju mycket, mycket smidigare. då har vi ju ett ganska hanterligt system. Men jag tänker fan inte skriva om hela inlägget.