Nekromanti Begagnade spel och krångel med CD-keys

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bah. Detta med CD-keys dödar begagnatmarknaden, tydligen.

Först köper jag SiN Episodes 1. Självklart har CD-keyn redan använts för att aktivera. Självklart. Och den går inte att fixa. Strålande. jag har originalet, men får likförbannat spendera pengar på att köpa spelet genom Steam för att det ska funka.

EN kamrat köper Battlefield 1942 för en femtilapp begagnat. Fantastiskt. Han får komma in i spelet och så, men det verkar som att han inte får connecta till några servrar. Alls. Inget internetspelande för hans del med andra ord. Verkar också ha med CD-keyn att göra. Om någon därute kommer på något annat som skulle kunna vara felet, säg gärna till. "Ubnable to connect" är allt vi får veta. Sitter bakom en brandvägg, har öppnat port 14567 trots att det inte ska behövas.

Bah!

krank

Hmpf. Vilken rent utsagt grönjävla massa portar som måste öppnas.

Just nu tittar vi på nåtslags lösning som skulle innebära att kamratens dator kan vara uppkopplad mot internet härhemma men slippa vara kopplad bakom min brandvägg... Kommer säkerligen bli en, eh, "intressant" lösning. Ännu en jävla bit hårdvara som ska stoppas in i nätverket, och jag som redan har brandvägg, en hub och en switch. Håhå jaja...

Zire

Swashbuckler
Man brukar ju i routern kunna sätta utvalda datorer i en DMZ (demilitarized zone) där de är helt oskyddade av brandväggen.

krank

Hm, det ska testas...

Frågan är hur man testar att DMZ'n funkar som det är tänkt? Inte experimenterat så mycket med liknande, ska jag erkänna.

Rävnos

Warrior
mitt problem löste sig utan strul med brandvägg och portar genom att skaffa den senaste versionen av punkbuster. Men alla kanske inte har sådan tur :/