Nekromanti Begränsningsvärde

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har funderat på att inför Bärförmåga i Saga (och Saga-Trudvang) men jag fick ett fett NEJ från Tomas. :gremwink:

Min anledning till att Bärförmåga skulle vara bra är att begränsa ett maxande av rustningar och den där grejen när en spelare har tre slagsvärd och fjorton armborst som han sedan ska sälja i närmaste stad.

Eftersom jag inte fick ha Bärförmåga så funderade jag på vad Bärförmåga egentligen innebar och vilket syfte den hade.

Du kom jag på Begränsningsvärde. Det är ett negativt värde som sänker rollpersonens chanser att lyckas med en fysisk färdighet. Det är ju det som är resultatet av en Bärförmåga.

Så, exempel, en ringbrynjeskjorta har ett begränsningsvärde (BV) på -1. Det betyder att bäraren får -1 på alla färdighetsnivåer för fysiska färdigheter så länge han bär ringbrynjan. En helrustning kanske har BV -3.

I förlängningen betyder det att även färdigheterna Närstrid, Kastvapen och Avståndsvapen påverkas. Så, mycket rustning, jobbigare att slåss.

Kan det vara något?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Så, exempel, en ringbrynjeskjorta har ett begränsningsvärde (BV) på -1. Det betyder att bäraren får -1 på alla färdighetsnivåer för fysiska färdigheter så länge han bär ringbrynjan. En helrustning kanske har BV -3.
Helt fel tankesätt, eftersom man inte hindras nämnvärt av rustning. Den är ju gjord för att strida i! Däremot så blir man fortare utmattad. Syftet med DoD:s bärförmåga var att folk inte skulle ha med sig ett berg av saker; resultatet blev att man blev trött av att bära saker. Sno dock inte regler (och framförallt deras tankesätt) för reglernas skull!

/Han som funderade på om han skulle skriva hur han har löst det
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi har ju diskuterat det här förr. :gremgrin: ..men, en av grundtankarna när jag skrev reglerna var att hellre ta bort saker som slöade ner spelandet snarare att ha kvar dom för "realismens" skull...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag måste motsätta mig. Jag tror absolut att en person i helrustning eller anna tyngre rustning(tex ringbrynja) blir sämre på att strida gemfört med en person i "vanliga" kläder av tyg (eller kanske helt naken).

Jag har själv burit en ringbrynjeskjortel i flera dagar och jag blev trött (precis som du påvisade) men jag blev också mindre rörlig och det var mycket jobbigare att göra saker, som att springa, hoppa och slåss.

Att snu regler, det tycker jag är bra. Är en regel eller dess innebörd bra, då är det bara att inspireras. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Strid (lätt OT)

Jag måste motsätta mig. Jag tror absolut att en person i helrustning eller anna tyngre rustning(tex ringbrynja) blir sämre på att strida gemfört med en person i "vanliga" kläder av tyg (eller kanske helt naken).

Jag har själv burit en ringbrynjeskjortel i flera dagar och jag blev trött (precis som du påvisade) men jag blev också mindre rörlig och det var mycket jobbigare att göra saker, som att springa, hoppa och slåss.


Ja, du pratar om att bli trött av att bära runt på metall till vardags. Jag, och även Han misstänker jag, pratar om strid. I strid och fara går alla kroppens funktioner igång, med framför allt adrenalin som motverkar att du känner av smärta, trötthet, rädsla och "jobbighet". Överhuvudtaget tänker inte hjärnan på sådana saker i en krissituation (som strid klassas som). Och rustning är gjord för att vara så optimal och funktionell som möjligt - det ligger i människans natur att sträva efter att utveckla det bästa hela tiden.

Glöm inte heller den mycket viktiga aspekten att en person som bär rustning i strid vet om att han/hon bär rustning och på så sätt får en ökad trygghetskänsla. Detta gör att personen sannolikt vågar strida mer självsäkert.

Strid i rollspel tenderar att fokusera på vad man kan, inte vad man vill eller tror på. Det psykolgiska sopas under mattan och det fysiska får fullt fokus. Vilket jag tycker både är tråkigt och också "fel" om man vill ha någon form av "trovärdighetsaspekt" i striden. Skippar man den ambitionen och bara vill ha ett spelsystem så tycker jag att det är fritt fram att ha med i princip hur mycket aspekter och mekanismer som helst, givet spelets fokus.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Strid (lätt OT)

Jag känner inte att de argument som har framkommit har övertygat mig. Jag är helt med på Marcos tankegångar och jag håller delvis med.

Men, (det finns alltid ett "men"), det måste finnas en anledning till att det tunga kavalleriet, de med plåtrustning (satt definition) var just burna till häst. Det berodd helt sonika på att de hade en så tung och begränsade rustning att det var "lönlöst" att slåss till fots. (Nu kanske rollspelet Saga är ett mer Ivanhoe spel och där är riddarna klädda i fulltäckande ringbrynja, så som det var på 1200-talet i nordeuropa).

Alltså, en person i tung rustning är mindre rörlig och har därför svårare att slåss till fots på grund av rustningens tyngd (fysiska lagar slår högre än adrenalin (enligt min mening) än en person som är klädd i kläder av tyg eller lättare rustning (typ läder). Detta har Johan och Tomas tänkte på när de gjorde rollspelet Saga och skapade en "fältrustning". Alltså en lättare plåtrustning (jämfört med den plåtrustning som användes vid tornerspel, säger emot mig själv nu angående Ivanhoe-ringbrynjan) som lämpade sig mer för strid i fält, både till häst och till fots. Den grejen gillar jag.

Så, jag är fortfarande inte övertyg om att Begränsningsvärde är en så dålig idé. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att den är bättre än Bärförmåga, då reglerna runt Begränsningsvärde är enklare och lättare att använda (hålla reda på).

(Sen det där som Han har gjort i diskusionen, att bygga sina argument med hänvisning till en annan "RPG-sida" tycker inte jag håller. Om man ska hänvisa överhuvudtaget så kan man göra det till en mer "säker sida" med information som är verifierade. Det är historikern i mig som talar :gremwink: ).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Strid (lätt OT)

Det går alldeles utmärkt att slåss i helrustning till fots i Saga... Smederna i Arcaria är väldigt duktiga på vad de gör, och det finns andra legeringar än här. :gremgrin: En del påstår även att de använder magi för vissa delar av tillverkningsprocessen, men det är yrkeshemligheter.

Dock är helrustningar extremt ovanliga, specialtillverkade för en viss person, och med med lååång leveranstid (enbart ett fåtal rustningsmakare på kontinenten kan göra en sådan rustning). Och så kostar de sjukt mycket också, de är statussymboler för kungar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: Strid (lätt OT)

(Sen det där som Han har gjort i diskusionen, att bygga sina argument med hänvisning till en annan "RPG-sida" tycker inte jag håller. Om man ska hänvisa överhuvudtaget så kan man göra det till en mer "säker sida" med information som är verifierade. Det är historikern i mig som talar ).
Den här "osäkra" källan är en som forskar i medeltida fäktning.

Om du vill ha mer information om källan, så hade du kunnat kolla på startsidan:

Projektansvarig: Mika "Faehrengaust" Keskitalo, som har lång erfarenhet av att träna och lära ut historisk europeisk stridskonst (WMA - Western Martial Arts) enligt ARMA's metodik. Har varit med och grundat Östra Aros Svärdsmän (Uppsala), Västra Aros Svärdsmän (Västerås) och Unionen för Europeisk Stridskonst (UES). Är numera huvudtränare för UES-Västerås. Håller även i seminarier, träningsläger och uppvisningar. Har även tränat asiatiska kampsporter sen 7 års ålder och har tidigare varit med i SCA. Har spelat rollspel i över 20 år. Håller även på med att skriva en artikelserie om Närstridsregler här på RPGLab.

Expertrådgivare: Nils-Erik "Herr Nils" Fahlvik
Men, (det finns alltid ett "men"), det måste finnas en anledning till att det tunga kavalleriet, de med plåtrustning (satt definition) var just burna till häst. Det berodd helt sonika på att de hade en så tung och begränsade rustning att det var "lönlöst" att slåss till fots.
Har du själv någon källhänvisning till det eller är det bara eget påhitt?

/Han som kan säga att den osäkra källan själv brukar förkasta rollspelsmaterial och en annan källa säger samma sak (och Björns svärdssida borde du känna till)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Strid (lätt OT)

Men, (det finns alltid ett "men"), det måste finnas en anledning till att det tunga kavalleriet, de med plåtrustning (satt definition) var just burna till häst. Det berodd helt sonika på att de hade en så tung och begränsade rustning att det var "lönlöst" att slåss till fots.
Den stora orsaken till att kavalleriet satt till häst var rörlighet plus slagstyrkan från åttahundra kilo muskler och ben.

Orsaken till att de hade en stor fet rustning var mest att de i egenskap av adel hade råd att skydda sig ordentligt. Liksom, ska man nu ut och kriga och man har råd med en vettig rustning, varför inte skaffa en vettig rustning?

Att det skulle bero på rustningen hindrade kan lätt motbevisas med tyska landsknektar med tvåhandssvärd, som iförda en riktigt fet rustning gick till fots längst fram med tvåhandssvärd för att röja pikformationer.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Strid (lätt OT)

Det är bara eget påhitt, sunt förnuft.

Men, tillbaka till Begränsningsvärde. Tanken är att det ska begränsa en tungt rustad person att utföra fysiskt krävande handlingar.

Så, allmänt tycker ni är med i tråden, som jag har uppfattat det, att det är lika lätta att slåss i närstrid med tung rustning som utan rustning (ni har egna olika argument) men om vi tittar på andra fysiskt krävande färdigheter i Saga, som också är tänkta att begränsas av Begränsningsvärdet (BV).

Typ, kan en person i helrustning hoppa och klättra lika bra som en person utan rustning (kanske göra en volt)? Kan man smyga på ett jämförbart sätt? Simma?

Jag skulle spontant säga nej, men jag har inget att referera till. Finns det någon som på ett akademiskt vis har undersökt detta? :gremwink:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: Strid (lätt OT)

Så, allmänt tycker ni är med i tråden, som jag har uppfattat det, att det är lika lätta att slåss i närstrid med tung rustning som utan rustning (ni har egna olika argument) men om vi tittar på andra fysiskt krävande färdigheter i Saga, som också är tänkta att begränsas av Begränsningsvärdet (BV).
Om du tycker dig behöva det, kan du inte bara ha en begränsning på all utrustning som i DoD? Vikt som vikt liksom...

/Han som inte ser någon skillnad och då är vi tillbaka till Bärförmåga
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Strid (lätt OT)

Det är sant, vikt som vikt.

Jag vet inte om jag brinner lika mycket för Begränsningsvärde längre.

Vi för se om det dyker upp i Saga - Trudvangs regelartikel.

Word!
 
Top