Re: mjaääääee
Jag tycker inte man skall ha med raser som DM inte vill ha med i sin kampanj.
Det gäller alla olika raser oavsett om de är balanserade eller inte, om DM inte vill ha halvingar som PCs skall han inte tillåta dem.
När det gäller ditt exempel med flyga så förstår jag dig precis. Man har inte tänkt att spelaren skall kunna komma åt den där saken för den ligger så bara flygande kan komma åt den.
Det är ju en situation där man inte vill ha flygande spelar karaktärer. Men man får liknande problem om en magiker har Fly eller kanske levitate, magehand kanske kan plocka ned saken man ville hindra spelarna från att få.
Så balansmässigt gäller det bara att lägga flyg egenskapen så att det kostar tillräckligt många levels att ta den.
En level 5 wizard kan lära sig flyga, en level 7 kan förvandla sig till väldigt många olika djur och monster, fiskar, örnar osv med polymorph self. level 7 cleric kan flyga osv.
Så jag tror inte man kommer undan överasknings effekten över huvud taget som DM om man spelleder lite erfarnare karaktärer, man kommer överaskas av att level 7 wizarden kan komma in i en liten grotta där man måste vara högst 10 cm i diameter och kunna simma 2 km under vatten samtidigt.
Han förvandlade sig till en ål.
Jag försöker inte påskina att det är obalanserat "mäktigt" (de stridsfördelar det ger uppvägs mer än väl av olika faktorer som den du nämner, till exempel). Problemet är att det gör oväntade saker som spelledaren antingen inte tänkt på, eller måste spendera massa extra tankemöda i sina förberedelser för att ta hänsyn till. Speciellt då om man använder ett "köpt" äventyr som inte kan förutsäga det specifika spelargänget.
I värsta extremfallet kan det leda till att ett helt äventyr förbipasseras. Earthawnspelledaren som placerar skatten på andra sidan ett stup och gör upp avancerade planer för vad spelarna måste göra för att komma över sliter håret när gruppens windling glatt flyger över och hämtar...
men jag fattar det du säger, man vill inte att ett helt äventyr skall falla i bitar för att en spelare kan flyga. Slutsattsen är då att man inte skall spelleda speciellt erfarna karaktärer, då magi kommer överaska en som spelledare gång efter annan.
Att det inte passar in i kampanjen tycker jag är ett självklart skäl för att inte släppa in dem i kampanjen som gnoll, flyging eller råttman.
(Givetvis får man nästan skylla sig själv om det blir så illa i verkligheten, men dä ä ju ett exempel, helge!)
Jovisst får man skylla sig själv men jag blir väldigt ofta förvånad över hur spelarna löser mina problem på det mest .... intrikata och nytänkande sättet.
Man måste känna sina spelare någorlunda och det ställer extra krav att känna sina spelar karaktärer om de inte är standard raser, då tar det extra tid att sätta sig in i hur de funkar deras begränsningar osv.
Bombu