Nekromanti begränsa valet av yrke beroende på ras?

Dilandau

Myrmidon
Re: Det finns två sätt...

Mitt karaktärsskapande har en tendens att påverkas mycket av boken jag senast läste - eller filmen jag senast såg - innan jag gjorde karaktären. Oftast upptäcker jag det inte själv förrän gubben är kvar: "Nej men oj, det här är ju Elric!"

Dilandau

Myrmidon
Re: Ett exempel

Det är ju inte bara reglerna i ett rollspel som påverkar vilka karaktärer man gör. Spelets "feeling" är nog ännu viktigare. Illustrationerna, vilka färdigheter som finns, vilken ton texten har etc.

Det är nog av denna anledning som tycker sig ha svårt att köra "intrigspel" i D&D.

Dilandau

Myrmidon
Re: Som jag ser det

Det är nog rätt osannolikt han han lyckas komma på en tillräckligt bra förklaring, dock. :)
Så länge förklaringarna inte innhåller uttrycken "förlorad konungason", "uråldrig ninjafamilj" eller "mystisk läromästare" så brukar jag vara nöjd. =?)

Staffan

Myrmidon
Re: Joo, jo, jo... mer regler!

Det är det nog. Varje "region" i FR (där region snarare betyder "kultur", då raserna räknas som egna regioner) har ett antal feats som är mer eller mindre exklusiva för folk från regionen ifråga, och som man dessutom bara får ta om man har en av regionens föreslagna klasser. Om man är från t ex Halruaa och dessutom antingen är wizard eller cleric som tillber Azuth eller Mystra så får man ta featsen Arcane Schooling, Courteous Magocracy eller Magical Training om man vill. Dessutom får man lite bonusutrustning, värd ca 300 gp (för Halruaa, antingen potions värda totalt 300 gp eller en level 2-scroll och sex level 1-scrolls).

Staffan

Myrmidon
Re: mjaääääee

Anledningen till Jump-bonusen är att de har massvis med muskler i förhållande till sin vikt - en medelavariel väger runt 40 kg eller så.

Staffan

Myrmidon
Re: avariel

Statmodsen är nog inte så obscena för en ras som har level adjustment +3. Grejen är att levelmodifikationer inte direkt är linjära - om man säger att statmodsen i sig är värda +2 levlar (+6 mer än vanliga alver, varav +2 på ett "bra" stat och +4 på "halvbra" stats) och flygförmågan också är värd +2 levlar, så kanske +3 ändå bara blir summan av de två.

thark

Hero

(+6 mer än vanliga alver, varav +2 på ett "bra" stat och +4 på "halvbra" stats)
"halvbra"? Int/wis är mer än halvbra - speciellt som ingen av de vanliga raserna ger plus på dem öht!

Staffan

Myrmidon

Jag klassar Int och Wis som "halvbra" eftersom långt från alla figurer har direkt nytta av dem - alla har någorlunda nytta av de fysiska egenskaperna Dex och Con, och nästan alla har nytta av Strength, men det är egentligen bara magianvändare som har nytta av de mentala egenskaperna. Notera att speldesignersarna också tycker att mentala stats är lite mindre värda, det är därför halvorchen har avdrag på både Int och Cha för att balansera bonusen på Str. I DMG finns det lite jox om att designa egna raser, och där står det lite om att vissa stats är "viktigare" än andra.

thark

Hero

De är värda mindre för halvorchen eftersom det är osannolikt att han kör någon av de klasserna, specifieras det väl som?

De ger ju skill points respektive will save, det är väl inte fy skam?

Staffan

Myrmidon

• Bonus på att träffa med närstridsattacker.
  • Bonus på skada med närstridsattacker, kastvapen, och i vissa fall projektilvapen (Mighty bows).
  • Bärförmåga.
  • Tre färdigheter.

Bombu

Hero

Här finns ju för övrigt ett potentiellt problem. Om en Avariel förlorar sina vingar, får han/hon tre extralevels då? För att fortfarande vara balanserad, alltså.

På samma sätt som en människa får extralevels när han får sina armar avhuggna :gremgrin:

Bombu

Hero

det där med att olika värden är värda olika mycket finns det ju "fog" för, om man med det menar att det är skrivet i DMG.

Exemplen som du tar upp är bra, det visar nog det som spelkonstruktörerna pekade på att vissa värden är mer allmänt värdefulla när man skapar nya karaktärsraser.

Men ett av de stora problemen med det synsättet är att man balanserar rasen som sådan inte den enstaka individen/karaktären.

För om man kör en magiker så är intelligens viktigare än styrka, kör man en präst är visdom viktigare.

Överlag så är styrka viktigare men för en karaktär som inte tänker använda sin styrka så mycket så finns det andra värden som faktiskt är viktigare.

Jag tror inte det finns nån jättelätt lösning på det dilemmat men det gör att rangordningen för värdena, stämmer på det stora hela men inte för enstaka karaktärer och det är enstaka karaktärer som står i fokus i D&D.

Det är litegrann samma problem som de pekar på i DMG när de säger att det inte är balanserat att göra en ny magikerklass, som är bättre på magi än vanliga magiker men som är mycket sämre på fighting, det är liksom nått de inte tänkt ägna sig åt i alla fall.

Klurigt problem

Bombu

Troberg

Sinister eater

Precis. En level per arm, det har jag alltid kört med.
WOW! Då kan man gå direkt från level 5 till 10 bara genom att kapa av sig armar, ben och huvud! Mer om man är insektoid eller arachnid!

Tusenfotingar blir favoriten för powergamers!

thark

Hero

"Head of Vecna", någon? :)

(eller är det bara jag som följer KotDT fanatiskt här? :))

Bombu

Hero

Head of Vecna är en klassiker, eller iallafall en kul historia.

Historien är så rolig för att den inte är helt otrolig, spelare som får nos på makt, som sen gör vad som helst, bara för att få den.

Vi skrattar för vi skulle ju aldrig göra nått sånt (?), men nån stans skrattar man gott för att det var nån annan som han först och man slapp stå där med skammen.

Bombu