Nekromanti Behöver äventyrs förslag!

Hallu allihopa... Nu i helgen så ska jag försöka att slänga ihop ett litet äventyr till Chock till mina spelare. Men jag har lite ont om idéer just nu... Så finns det några kreativa personer som har några förslag på ett äventyr? Behöver speciellt en intressant inledning: I princip alla chock äventyr jag och mina kompisar har spelat har börjat med "Ni har fått ett brev där det står att ni ska undersöka e.t.c. e.t.c. ..." eller "Ni har blivit inkallade på erat lokala SAVE kontor där ni..." och likanande varianter.

Har länge velat konventera mina spelare till CoC eftersom det är lättare att göra varierande inledningar och äventyr till det spelet (plus att reglerna är 100 gånger bättre). Men jag har än så länge inte lyckats :gremtongue:

Nå väl... är tacksam för alla förslag jag kan få :gremlaugh:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Äventyrsförslag..

..Till Chock. Hmm..

Eftersom jag själv är en inbitet partisk CoC-fantast (märks det? :gremgrin:) rekommenderar jag givetvis varmt, samt ger glatt en elogé till dina behjärtansvärda försök, att du verkligen ser till att göra den där konverteringen. *S*

Väldigt länge sedan jag i överhuvudtaget spelade Chock, det kanske blev sådär en två sessioner för ca 150 år sedan ungefär, men intrycket jag fick av det var i stora drag "Cthulhu-light". *Med reservation för tåtrampning* :gremlaugh:

Hade jag bara Chockreglerna framför mig skulle jag gärna hjälpa dig med konverteringen omedelbart.. Hur svårt kan det vara? Kan man överföra D&D till CoC borde vad som helst vara möjligt tycker jag..

Men, scenarioförslag var det ja..: Du kan ju alltid köra "Shadows of Yog-Sothoth"-varianten, och låta spelarna bli personligt indragna / initierade i någon obskyr kult / orden, som sedermera visar sig vara något helt annat än trevlig.. (något jag faktiskt gjorde tom i ett sådant relativt ockultbefriat spel som "Gangbusters", fast då rörde det sig mest om intriger i sekelskiftesorden Golden Dawn).

Ska se om jag kan tänka ut lite mer avancerade intriger när jag druckit lite mer kaffe. *S*

Hybris

Veteran
Varför inte låta någon av rollpersonernas vänner eller släktingar bli inblandade i något. På så sätt kan karaktärerna bli inblandade och till och med kanske hamna lite på glid med save för att de jobbar "utanför" organisationen. Eller kanske några andra save medlemmar får ett uppdrag som rollpersonerna själva vill ha. Det vore lite spännande med två "goda" grupper som konkurerar om prestigen. Om de har en gammal fiende kan ju denna vara indragen. Då vill de lägga sig i för att hämnas eller hjälpa den andra gruppen. Den andra gruppen kanske är övermodiga och inte vill ha nån hjälp.

Ghoulz

Swordsman
Lite i sista stund, men...

Chock framställs oftast som udnerlägset CoC, och det finns vissa poänger med det. Dels är regelsystemet helt klart värdelöst, dels föredrar många Mythos-monstren då de är "nyare" och mer främmande (vad man än tycker om ghouls och deep ones). Personligen anser jag dock att det finns stor potential i hela grejen med klassiska spökerier och "otyg". Men för att fräscha upp den eviga "svart-vita" uppdragsmodellen (som mest känns som en enkel väg att sparka igång kampanjer för nybörjare) föreslår jag en personlig inblandning av akraktärerna. Skräck som spelgenre är väldigt psykologisk och blir egentligen mest intressant när eprsonliga "quirks" blandas in i leken. Vad händer när vampyren du måste förstöra visar sig vara din syster (eller kanske ännu värre din partner)? Vad innebär det för en rollperson att vara biten av en potentiell varulv? Hur gör man för att rädda en vän från en hjärntvättad kult (ex. "The devil rides out" - helt klart en underskattad film)? Det finns många sådana sätt att skapa intressanta intriger - Kult och Vampire kan faktiskt ge många tips här. Hur hanterar den rike arvtagaren att familjegodset förvärvats med hjälp av den onda vägen och att alla hans resurser och privilegier i själva verket är köpta med svartkonst? Jag förslår helt enkelt "vända bordet"-principen (dålig anglicism, jag vet) och gå in för att anlägga en personlig dimension för rollpersonerna. Kan man kompromissa med en vampyr för att hindra en demons reinkarnation? Hur hanterar man märkliga order från en överordnad i SAVE? Kan den organisationen korrumperas? Lite hederlig paranoia är inte fel - jag ahr ett minne av en artikel kallad "En avhoppares bekännelser" i en gammal Sinkadus... Varför dör alla SAVE:s avhoppare? Det finns en massa idéer för hur man kan gå till väga. Att föra över spelarna till CoC är förstås ett itnressant steg, men att gå från att jaga vampyrer till att jaga deep ones behöver inte betyda så mycket. Då är steget mot en mer personlig inblandning ett bättre kvalitativt steg mot en bättre skräckstämning.