Nekromanti Behöver alkemist besvärjelse?

Master Pelle

Warrior
Jag har boken Mystik och Magi. Jag undra om en.... Måste alkemist behärska vis besvärjelse för att kunna göra alkemistika saker som artifakter och elixir eller behövs inte?

Staffan

Myrmidon
Jag har inte boken direkt tillgänglig, men jag har för mig att för att kunna lägga in en besvärjelse i ett föremål så måste antingen alkemisten själv kunna besvärjelsen eller så får han leta upp någon som kan och är villig att hjälpa till.

Njae, en alkemist kan göra artefakter utan besvärjelser men om man vill göra ett elexir eller en engångsförtrollning så kan man behöva besvärjelse eller ritual. Men om man vill vara en skicklig magiker/alkemist så bör man kunna både besvärjelse, ritual och alkemi.

Varför ska man INTE kunna besvärjelse. Det är ju bäst.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Njae, en alkemist kan göra artefakter utan besvärjelser"...

Vad för slags artefakter är det du tänker på?

Rätta mig om jag har fel, men måste inte alla artefakter som ska ha magiska effekter, få en besvärjelse vävd "på sig" under den alkemiska processen? Exempelvis tirakdräparyxa - man måste väva en 'Garglias bryne' mot yxan medan man installerar projektorn...

Man kan inte heller binda ritualer till elixir. Jag har för mig att ritual och alkemi aldrig går ihop... formaliserade besvärjelser är det enda som funkar. Eller nåt sånt.

Med andra ord: Till och med "elixir-alkemister" behöver kunna 'Alstra [aspekt]', 'Besvärjelse' och lämpligen också 'Transformera'.

Rätta mig om jag har fel, men måste inte alla artefakter som ska ha magiska effekter, få en besvärjelse vävd "på sig" under den alkemiska processen? Exempelvis tirakdräparyxa - man måste väva en 'Garglias bryne' mot yxan medan man installerar projektorn...

Det.... tror jag inte. däremot så bör ju magikern kunna effekten eller hur? om man måste kunna alla formaliserade besvärjelser som beställningarna skulle inebära så skulle ju alkemisterna vara rätt så kassa. Om man däremot kan de olika effekterna som krävs och sedan "mixar" ihop något så gör det hela lättare. sedan orkar jag inte kolla upp de exakta reglerna, men jag är rätt säker på vad jag snackar om. Kanske./images/icons/wink.gif

Man kan inte heller binda ritualer till elixir. Jag har för mig att ritual och alkemi aldrig går ihop... formaliserade besvärjelser är det enda som funkar. Eller nåt sånt.

Och varför i helvete inte för? Elexir och engångsförtrollningar fångar ju bara upp de vävar man lagt, inte bara formaliserade besvärjelser. Det vore ologiskt om det inte funkade. Däremot så är ju ritualer vanligtvis av högre magnitud än en besvärjelse så det är ju fortfarande mycket svårt att lyckas.

Med andra ord: Till och med "elixir-alkemister" behöver kunna 'Alstra [aspekt]', 'Besvärjelse' och lämpligen också 'Transformera'.

Typ. Gärna ritual och massor av andra aspekter också eftersom då blir man mäktig/images/icons/devil.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om du ska ha en projektor måste en formaliserad besvärjelse vävas mot den under den alkemiska processen. Annars blir det en "tom" artefakt.

"om man måste kunna alla formaliserade besvärjelser som beställningarna skulle inebära så skulle ju alkemisterna vara rätt så kassa."

Någon (d.v.s. vem som helst som kan rätt besvärjelse) måste väva den formaliserade besvärjelsen mot artefakten, ingen har sagt att alkemisten måste det.

"Och varför i helvete inte för?"

Inte fan vet jag, jag har inte skrivit reglerna! /images/icons/wink.gif