Rätta mig om jag har fel, men måste inte alla artefakter som ska ha magiska effekter, få en besvärjelse vävd "på sig" under den alkemiska processen? Exempelvis tirakdräparyxa - man måste väva en 'Garglias bryne' mot yxan medan man installerar projektorn...
Det.... tror jag inte. däremot så bör ju magikern kunna effekten eller hur? om man måste kunna alla formaliserade besvärjelser som beställningarna skulle inebära så skulle ju alkemisterna vara rätt så kassa. Om man däremot kan de olika effekterna som krävs och sedan "mixar" ihop något så gör det hela lättare. sedan orkar jag inte kolla upp de exakta reglerna, men jag är rätt säker på vad jag snackar om. Kanske./images/icons/wink.gif
Man kan inte heller binda ritualer till elixir. Jag har för mig att ritual och alkemi aldrig går ihop... formaliserade besvärjelser är det enda som funkar. Eller nåt sånt.
Och varför i helvete inte för? Elexir och engångsförtrollningar fångar ju bara upp de vävar man lagt, inte bara formaliserade besvärjelser. Det vore ologiskt om det inte funkade. Däremot så är ju ritualer vanligtvis av högre magnitud än en besvärjelse så det är ju fortfarande mycket svårt att lyckas.
Med andra ord: Till och med "elixir-alkemister" behöver kunna 'Alstra [aspekt]', 'Besvärjelse' och lämpligen också 'Transformera'.
Typ. Gärna ritual och massor av andra aspekter också eftersom då blir man mäktig/images/icons/devil.gif