Hej och hå!
Jag spelleder för ett par kompisar deras första stapplande steg i rollspelens fantastiska värld och vi kör D&D 4th med köpe-äventyret Reavers of Harkenwold.
Det går skitbra och dom har jättekul men vi börjar närma oss slutet på två-parts äventyret och jag vill spetsa till det hela och få en twist på slutet som bäddar för 'fortsättningen'. A sudden turn of events helt enkelt.
(för er som inte spelat äventyret så är tl;dr att äventyrarna skall rädda en kidnappad baron från en hemskt dålig kille som tagit över baron..skapet?)
Under deras spelande har jag slängt in en kvinna som jag döpt till Lileth (eller någon variant på det) som de mött ett par gånger och de uppfattar som den hemska killens side kick med extra powers. Hittils har hon ridit på en frammanad drake, teleporterat sig med blixtar och vart allmänt jobbig.
Äventyret egentligen har inte med henne i den bemärkelsen och avslutas med att hjältarna bankar ihjäl den dåliga killen och får pengar och berömmelse. Som sig bör.
Men jag vill snurra upp det hela en sväng.. så min idé för avslut är såhär:
Den dåliga killen blev lurad av Lileth som egentligen är någon Litch/Demonkvinna från helvetet som plottade ihop att hjältarna skulle slakta massa människor och slutligen den dåliga killen för att skörda själar till att öppna en portal till demonrike/dödsrike/något i den vägen.
Så när hjältarna stormar in i stora salen i borgen så möts de av en torterad dålig kille och kanske ett par.. demoner?
De får reda på vad som pågår 'åh nej! Måste stoppa!' Lileth befinner sig på taket och har för sig allsjöns mumbo jumbo, sånt som man behöver för att öppna portaler till de odödas rike etc. Det stormar och blixtrar.
Preciiiis när hjältarna är påväg att döda henne, på sista HP't så öppnar hon en temporalportal och kastar dom 1000 år in i framtiden, en framtid där hon är härskarinna och allt är jävligt. Alla vanliga raser är slavar under henne etc etc. Väldigt dålig stämning lixom.
Så, hjältarna måste hitta ett sätt att åka tillbaka! Change the past to change the future!
Tankar? Idéer? Något sätt att förbättra det hela? Bättre twist på det hela så att det inte blir allt för uppenbart?
Tackar på förhand för svar
Jag spelleder för ett par kompisar deras första stapplande steg i rollspelens fantastiska värld och vi kör D&D 4th med köpe-äventyret Reavers of Harkenwold.
Det går skitbra och dom har jättekul men vi börjar närma oss slutet på två-parts äventyret och jag vill spetsa till det hela och få en twist på slutet som bäddar för 'fortsättningen'. A sudden turn of events helt enkelt.
(för er som inte spelat äventyret så är tl;dr att äventyrarna skall rädda en kidnappad baron från en hemskt dålig kille som tagit över baron..skapet?)
Under deras spelande har jag slängt in en kvinna som jag döpt till Lileth (eller någon variant på det) som de mött ett par gånger och de uppfattar som den hemska killens side kick med extra powers. Hittils har hon ridit på en frammanad drake, teleporterat sig med blixtar och vart allmänt jobbig.
Äventyret egentligen har inte med henne i den bemärkelsen och avslutas med att hjältarna bankar ihjäl den dåliga killen och får pengar och berömmelse. Som sig bör.
Men jag vill snurra upp det hela en sväng.. så min idé för avslut är såhär:
Den dåliga killen blev lurad av Lileth som egentligen är någon Litch/Demonkvinna från helvetet som plottade ihop att hjältarna skulle slakta massa människor och slutligen den dåliga killen för att skörda själar till att öppna en portal till demonrike/dödsrike/något i den vägen.
Så när hjältarna stormar in i stora salen i borgen så möts de av en torterad dålig kille och kanske ett par.. demoner?
De får reda på vad som pågår 'åh nej! Måste stoppa!' Lileth befinner sig på taket och har för sig allsjöns mumbo jumbo, sånt som man behöver för att öppna portaler till de odödas rike etc. Det stormar och blixtrar.
Preciiiis när hjältarna är påväg att döda henne, på sista HP't så öppnar hon en temporalportal och kastar dom 1000 år in i framtiden, en framtid där hon är härskarinna och allt är jävligt. Alla vanliga raser är slavar under henne etc etc. Väldigt dålig stämning lixom.
Så, hjältarna måste hitta ett sätt att åka tillbaka! Change the past to change the future!
Tankar? Idéer? Något sätt att förbättra det hela? Bättre twist på det hela så att det inte blir allt för uppenbart?
Tackar på förhand för svar