Nekromanti Behöver CoC-idé [spoiler för mina spelare]

anth

Vetefan
.
Ni som spelar i min kampanj, ge f*n att läsa mer i den här tråden!
.

.

.

.

.
Jag har kört fast och behöver en idé-spruta.
En ny spelare i vår grupp hade spelat i c:a 15 minuter med sin rollperson när gruppen stötte på en "Color out of Space" - resultatet blev att rollpersonen förlorade 1 poäng i varje grundegenskap.
Just nu håller jag på att klura ut ett äventyr där han ska få tillbaka sina grundegenskaper (jag vet, inte speciellt Cthulhu-aktigt, men så är inte min kampanj standard-Cthulhu heller).

Tro nu inte att jag är en speciellt snäll spelledare. Missar rollpersonerna en ledtråd - synd för dem, även om hela äventyret går åt h*e; och ett äventyr är inte kul om inte minst en av rollpersonerna dör/blir tokig eller är väldigt nära att bli det.
Däremot är det betydligt mer aktion i min kampanj, lite mer åt Hellboy-hållet: rollpersonerna har t.ex. tillgång till precis vilka vapen de vill - vilket sällan hjälper mot monsterna.

Jag har hunnit så här långt:
Rollpersonerna har hittat en gammal bok som de håller på att läsa igenom.
I den ska det finnas en obskyr ledtråd till var de kan hitta ett botemedel.
Boken är på latin och över 1000 år gammal, det är givetvis en avskrift av en ännu äldre bok - ledtrådar kan alltså vara hur obskyra som helst.
Ledtråden ska så småningom leda till norra europa (norra som i Grönland, Svalbard eller Murmansk).

Sen tog min hjärna semester.
- Vilka ledtrådar ska leda till norra Europa? (är inne på något om Hyperborea)
- Vilka cthulhuida varelser finns där uppe? (Ithaqua? Gnoph-Keeh? Mi-Go?)
- Vad består botemedlet av? (får gärna vara både dödligt och vansinnesframkallande)
- Det enda som jag har kommit på hittills är att man borde kunna koppla ihop norrskenet (aurora borealis) med Colors out of Space.

Korpa

Umenörd
Jag har spelat ett enkvällsäventyr som utspelade sig främst på Island och de monster vi stötte på var Mi-Go. De höll hus under marken och våra roller skyndade mest bara ner, hämtade kartan och skyndade upp innan de hann märka att vi var där. Nu har jag inte boken framför mig så jag vet inte vad annat man kan peta in, men det borde finnas gott om undangömda platser där monster kan hålla hus. Är man vid kusten finns det också gott om vatten där saker kan gömma sig. Kultister känns också som något som kan finnas.

Ram

Skev
Jag skriver det första som min hjärna rapar ur sig så får vi se om du gillar det. :gremsmile:

- Vilka ledtrådar ska leda till norra Europa? (är inne på något om Hyperborea)

Boken kan ha referenser till något schyst gammalt kloster i norra norge? Några bilder i boken kan visa fjorder, något norskt känt berg eller annat (flytta efter geografi, jag låste på norge och svalbard). Jag antar att Colors out of space kom någonstans ifrån, det borde gå att spåra. Något lastfartyg eller liknande? Men den viktigaste frågan är kanske var "the great evil" vill egentligen... :gremsmile:

- Vilka cthulhuida varelser finns där uppe? (Ithaqua? Gnoph-Keeh? Mi-Go?)

Eh, Gnoph-Keh såg coola ut... Jag gillar sådana hära (ej Cthulhu dock... :gremsmile: ).

- Vad består botemedlet av? (får gärna vara både dödligt och vansinnesframkallande)

Avföring eller sekret från det Cthulhu-vidunder som lever där uppe!

- Det enda som jag har kommit på hittills är att man borde kunna koppla ihop norrskenet (aurora borealis) med Colors out of Space.

Briljant! Det borde även kunna generera ett område med underlig flora och fauna där uppe i norden då det enl. wikipedia "continuously produces significant amounts of heat". Det borde även finnas ett gigantosauriskts monster/vidunder (som skall producera ovan nämnda avföring/sekret) som lever endera på eller i symbios med Colors out of Space:et.

En twist skulle kunna vara att det gigantiska netch:iga vidundret parasiterar på colors och håller dem tillbaka, att den mängd colors som finns där skulle kunna innebära en katastrof för planeten om de fick härja fritt medan det stora vidundret i sin tur gör något annat obra (typ stökar med jordens magnetfält och på sikt kan få golfströmmen att stanna om man gillar den typen av lösningar alternativt samlar nog med energi för att invadera drömmar och sinnen hos alla på norra halvklotet eller annat om man gillar sådant).

Meh, är inte nöjd med det dock... Men there. :gremcrazy:

Savetun

Veteran
Jag har aldrig lirat rollspelet in question men låt två av dina rollpersoner bli beroende av varandra på en symbiotisk nivå, dvs de behöver varandra för att överleva på något sätt. Gärna något sätt som är på snudd morbidt.

kommer inte på något mer just nu...

Marukusu

Hero
Utspelar det sig på 1920-talet?
Du nämnde Murmansk som eventuell skådeplats, och Oktoberrevolutionen är ännu i sin linda. Bolsjevikerna har påträffat ett eget ex av RP's gamla bok i Ivan den Förskräckliges bibliotek och sänder ut en grupp crack-sibiriska skyttesoldater med uppdrag att lägga beslag på vad de tror är någon form av artefakt som kan hjälpa dem sprida revolutionen till resten av världen. Detta bäddar för ett gammalt hederligt pulpäventyr med mycket eldstrider á la Indiana Jones och möjligheter för en scen där RP blir tillfångatagna och utsatta av tortyr (SAN-förlust!). Eventuellt har ryssarnas politruk egna motiv och är kultist...

Kasta även in avlägsna stammar av samer som degenererats av sina kosmiska gudars inflytande (och några generationers inavel) och agenter från Vitgardisterna eller västmakterna. Murmansk är dessutom underligt nog isfritt året om, kanske har Deep Ones något med det att göra.

johoohno

Warrior
Jules Vernes bok "Till jordens medelpunkt" börjar på island om jag inte missminner mig. Det är via grottor (vulkaner?) där som de reser in i jorden. Låter ju som en möjlig cthuloid boning?