Nekromanti Behöver ett system för att räkna ut skador

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag sitter och klurar på ett regelsystem (duh, aren't we all?)

Hursomhelst. Jag baserar det på obegränsade T6:or, liknande eon (det är fantasy, för övrigt).

När det kommer till strid så tror jag mig ha löst det mesta på lagom bra sätt, förutom att dela ut skador. Jag har några grundramar och gamla tankar:

- RP har ett gäng hälsonivåer. Ju fler skador man får, desto mer svårighetsökningar tills man dukar under. 10 nivåer är det högsta. 6 är vanligt för en normal människa.
- Skador ska finnas i kategorierna Skråmor, som är väldigt milda och läker fort, och Skador, som är allvarligare.
- Mängden skada man får ska påverkas av effekten på attackslaget (effekt = färdighetsvärde - tärningssumma)
- Vapnet man använder ska ge en modifikation
- Alla vapen ska kunna ge småskråmor, även übersvärd of doom
- Vapen som rimligtvis kan döda en människa i verkligheten ska även kunna det i spelet

Jag hade en idé om att skadan skulle räknas ut enligt skada = effekt/vapnets modifikation, men jag är rädd att det blir svårt att få tillräckligt stor variation i skadevärdena. Det är ändå relativt ovanligt med effekter högre än 5, till exempel. Så hur stor blir då skillnaden mellan en knytnäve eller en dolk? Ett kortsvärd och ett storsvärd?

Ett annat alternativ är att skada = effekt + vapnets modifikation, men då blir skadorna väldigt fort väldigt massiva istället.

Ett tredje alternativ är att man slår på en tabell där effekt, träffområde och vapnets modifikation får vara med och påverka skadans allvarlighet. Det kan vara väldigt svårt att få en sån tabell någorlunda balanserad, tror jag.

Så. Tankar och tips?

mr_si

Warrior
Tänk om man tar ditt första alternativ men låter fördelarna med ett större vapen ligga på annat än primärt på skada. Om jag väl blir stucken så är skillnaden mellan en 2-3 dm dolk och ett 4-5 dm kortsvärd antagligen rätt liten. Men kortsvärdet ger en något längre räckvid och större möjlighet att parera och ta sig igenom rustningar.