du kan juh..
..läsa hur folk skriver sina rollspel, sätta upp olika saker du ska skriva om etc. etc.
så har jag gjort, jag har läst igenom ett par av rollspelsböckerna och satte sedan själv ut vad jag ville ha med i mitt rollspel..
exempel på en sån lista är.. (kan låta lite som SO..)
städer - hur ser städerna ut?
kultur - vilken slags kultur finns, och var?
subkulturer - finns det några uddare folkgrupper? (typ, cyberpunkare och anarkister)
geografi - hur ser det ut utanför städerna?
makt - vem styr och ställer? hur ser maktpyramiden ut?
infrastruktur - finns det flygande bilar? maglevtåg? häst och vagn? eller utbyggda poststationer med ridande kurirer?
alternativa verkligheter - cyberrymd? andeplan? kända paralelldimensioner?
nått sånnt.. det behöver juh inte vara dom grejerna som står här, det finns mycket mer att skriva om, och du kanske vill ta bort några av de jag skrev.. skriv ner stommen i samhället, skriv lite på alla punkter i var sin fil på datorn (så att det blir enkelt att sprida till polare?) och radera ingenting! om du inte är nöjd med en fil's innehåll så skriv bara en ny i stället (infrastruktur-2.txt eller nått).. fördelen är juh dessutom att du kan välja vilken av dina filer som passar bäst, sno delar från en fil till en annan etc.. och gör säkerhetskopior! allt det jag skrev på förra datorn pajade när jag knäckte hårddiskens krettskort =/
och sen om du orkar (du kommer juh antagligen inte trycka det, så vem bryr sig hur det ser ut?) så kan du juh klistra in alla filer du blev glad med, och sen när du ändå är där och pillar kan du juh rätta bort alla stavfel och idiotiska meningar du pillrat dit..
sedan paralellt med världen kan du juh skapa regelsystemet.. reglerna har juh nästan ingenting med världen att göra, om du inte ska publicera det kan du lika väl rippa något annat's spel's regelsystem.. det blir juh bara en till bok att släpa runt på, och hur mycket väger en bok? inte nått nästan gämfört med din pärm full med lösblad till ditt egna rollspel =)
det var så jag hade tänkt att jag skulle arbeta med mitt rollspel.. det naturliga målet är att få ut det bland rollspelshyllorna, men det lär jag juh aldrig lyckas med =/
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]