Nekromanti Behöver hjälp att skriva ett rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hej!

Jag tror att det skulle hjälpa om du gav oss lite mer att gå på... Vad är det du behöver hjälp med, till exempel? Kan du posta lite exempel här, så vi kan se vad det är för något du pysslar med?

solvebring

Superhero
Antemannen said:
Hejsan! jag skulle behöva lite hjälp att skriva ett rollspel
Vem behöver inte det... :gremwink:

Nå, men som krank skrev är det bara att köra. Skriv ett inlägg med allt du har, vad du har tänkt dig, vad du funderar över, vad du skulle/inte skulle vilja ha osv.

det kommer att vara T100
Ska det vara något speciellt med denna T100 då, eller är du ute efter det som kallas för BRP (här har du motsvarande artikel på engelska)? Dvs värden kring ca 20-100, grundegenskaper, färdigheter och sådant, som i t.ex. Call of Cthulhu eller Mutant UA, gamla Drakar & Demoner 82-85...

Edit: Hjärtligt välkommen till forumet, så klart! :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En ganska viktig fråga är om du skriver för dig själv eller för andra. Skriver du för dig själv kan du bete dig hur som helst - det är dina anteckigar och du fattar det. Ska du skriva för andra blir kraven mycket högre och du behöver korrläsare för läsförståelse, stavning och gramatik och regelkoll.

Sen finns det en hel del abc's värda att ta till sig om man ska författa regler beroende på vad man vill uppnå som inbegriper mekaniker, regler som påverkas av varandra, fokus på spelstil, reglestöd för fiktion eller regler för mekanikens egna skull etc etc.

Men för att göra det så rolgt som möjligt så gör som herrarna säger förtydliga dig lite så ska vi se vad vi kan göra. :gremlaugh: Välkommen hit.

Hattifnatten

Warrior
Hrm.. har ändrat planerna lite.. jag har skrivit ner start reglerna, det blev T6,T8,T10,T12 och T4 ingen T100, insåg att det systemet inte passar mig... jag vet inte hur man bifogar filer :S men skulle ha bifogat start reglerna isåfall, jag har iallafall döpt spelet till SERPS- Simple,Easy,Role,play,System.. man kommer att kunna spela i vilken värld/gengre som man vill..

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Lite som GURPS då... Roleplay är ett ord om man ska vara petig. Länka till dina regler och länka till googledocs. Det är så vi brukar göra :gremlaugh:

solvebring

Superhero
jag vet inte hur man bifogar filer
Om du har något ställe att ladda upp material på kan du alltid länka. Skaffar du ett Google-konto och använder Google Docs kan du skriva, länka för läsning, länka så att folk kan lämna kommentarer eller ändra i texten osv.

Annars har du en knapp under "Skicka" och "Förhandsgranska inlägg" som heter "Avancerade val". Om du klickar på "Avancerade val" så får du fram en rad tillval, bland annat "Filhanterare". Klicka på den för att bifoga filer.

Wilmer

Hero
Antemannen said:
Hejsan! jag skulle behöva lite hjälp att skriva ett rollspel, det kommer att vara T100, gengre är oklar, men jag har de mesta reglerna klara...
Ursäkta om jag bajsar rakt in i din tråd nu men det där är helt fel väg att gå om du vill designa ett system! Börja med att bestämma vad du vill spela och vad du vill att reglerna ska göra innan du bestämmer hur de ser ut!

Liksom, att designa reglerna först är Reiner Knitza-fasoner och hans spel är bra men själlösa eftersom han gör dem helt abstract i Excell och sedan får någon annan hitta på ett tema.

krank

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej,

Har ögnat igenom det. Här är mina kommentarer:

1) Varför gör du ett nytt spel? Reglerna är ju bara derviat av en massa andra. Då man gör ett nytt spel bör man ha något man vill berätta: En ny värld, ett nytt system, en ny känsla. Annars finns ju många andra på marknaden - i ditt fall GURPS. Däremot säger jag inte att du inte ska köra på. Tycker du det är kul så ska du köra men du kan få svårt att hitta spelare utanför din egen krets - vilket är ok beroende på vad du vill med ditt projekt. Men du bör fundera över vad du vill uppnå.

2) Borde inte guld bero på yrke?

3) Viktgast av allt! Särskriv inte! Du måste bättra på språket om folk ska orka läsa.

4) Till sist: Keep it up! Vill du göra det här så gör det. Låt ingen stoppa dig. HAde jag gjort det hade jag lagt av för lääääänge sen och snart släpper jag mitt första spel på ett förlag! :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne
Varför skriver du egna regler

Rollspel och regler

Du skriver att du ska "skriva ett rollspel", och det du skriver är närmare bestämt ett regelsystem. Inget ont i det, bara säger det. Om man med "ett rollspel" menar en rollspelsbok så finns det mängder med rollspel som bara är ett regelsystem. Och du sticker ju inte under stol med det heller, eftersom du börjar med att skriva att man ska kunna spela SERPS i vilken värld och med vilket tema som helst.

Nå, det finns lite olika synsätt på rollspel och regelsystem. Vissa anser att regelsystem inte spelar någon roll; så länge man har en bra spelledare och en skön grupp kan man spela vad som helst. Vissa har favoritsystem men tycker att system på det stora hela inte är så viktigt; allt annat är iaf mycket viktigare. Och ytterligare andra tycker att reglerna är grunden för hela bygget; att man måste ha regler anpassade för den sortens spel man vill uppnå.

Varför skriver du?

Min fråga till dig är vad du vill uppnå med ditt nya system. Om du inte hade tyckt att reglerna var helt oviktiga, att vilket regelsystem som helst funkade lika bra, hade du antagligen inte skrivit på ett eget, så jag utgår från att du tycker reglerna är viktiga. Men jag undrar:

- Är det något särskilt du vill att dina regler ska uppnå? Vad är det de gör som är bra – underlättar för spelledaren, ger roligare spel, intressantare strider, mer spänning, mer realism, eller vad?

- Är det något särskilt som du tycker att alla (väldigt många) existerande regelsystem som redan finns inte klarar av, som du vill fixa?

Dessa två frågor är egentligen samma sak, och framförallt faller de tillbaka på den största frågan:
- Varför skriver du egna rollspelsregler?
Den är inte menad som ett "vem tror du att du är?" utan som en uppriktig fråga – vad är din anledning? Vi är många som skriver egna regler, men om jag inte vet varför du gör det kan jag inte hjälpa dig, och jag tror ingen annan kan det heller.

Det enda tips jag kan ge dig innan du har svarat på detta är: läs fler olika rollspel, och spela fler olika rollspel. Det finns så många, och med så sjukt varierade regelsystem, att man alltid kan lära sig mer.

Genesis

Ni dés ni maître
Hallå, Andreas! Kul att du vill skriva ett rollspel. Spontana kommentarer på regelverket du lagt upp:

* Hur mycket man får i grundattributen är väldigt beroende av slump. Det är helt okej, men vissa spelare kan bli ganska griniga när någon annans rollperson är dubbelt så bra som deras. :gremsmile:

* De personliga attributen är hur coola som helst! Jag diggar speciellt de som är lite annorlunda, som "Lojal" och "Envis". De ändrar liksom på hur rollpersonen agerar istället för att bara vara bonusar på attribut. Kul!

* Snittvärdet av 1T12 är 5,5. Snittvärdet av 1T6 är 3,5. Snittvärdet av 1T12T6 blir då 5,5*3,5=19,25. Då den svåraste svårighetsgraden är 14 innebär det att genomsnittsrollpersonen automatiskt lyckas med allting (om jag inte fattat fel, vilket är möjligt då jag är rätt trög :gremsmile: ).

* Att man slår mot motståndarens kroppspoäng för att träffa är riktigt, riktigt smart. Det gör att det blir färre värden för spelledaren att hålla reda på, och det gör dessutom att striden kommer att bli farligare och farligare ju längre den håller på, istället som i tråkigare system där man blir sämre när man är skadad, så att striderna blir tråkigare och tråkigare ju längre de håller på, eftersom folk missar mer och mer. I ditt system kommer folk att träffa mer och mer, vilket är mycket coolare.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Varför skriver du egna regler

Pilzeman said:
Det enda tips jag kan ge dig innan du har svarat på detta är: läs fler olika rollspel, och spela fler olika rollspel. Det finns så många, och med så sjukt varierade regelsystem, att man alltid kan lära sig mer.
Jag kan ge ett till tips! Skriv fler rollspel! Plocka isär spel du gillar och sätt ihop dem på nya sätt. Fundera över varför de är designade som de är och hur de kan göras bättre. Speltesta dina spel och ändra på det som inte funkar.

Men också: Apa inte bara efter andra. Om man bara gör som andra redan har gjort får man bra spel som inte är så innovativa, ungefär som mina spel :gremsmile:.

krank

Re: Varför skriver du egna regler

Genesis said:
Men också: Apa inte bara efter andra. Om man bara gör som andra redan har gjort får man bra spel som inte är så innovativa, ungefär som mina spel :gremsmile:.
Klart man ska härma andra. Framför allt när man bygger sina första spel. det är ju samma grej som att man emulerar sina förebilder när man bygger sina första noveller, tavlor eller datorspel. Man lär sig massor genom att leka med bitarna och testa sig fram.

Hattifnatten

Warrior
hej hopp! nu har det blivit nya tag, jag skriver på ett nytt rollspel, som utselar sig i nutidens sverige, förutom att den har blivit en aningen annorlunda, skriver på rå skissen nu..

Tack för stödet! det har fått mig att inse att jag faktiskt kan göra bra saker, och skall fortsätta med det! =)