Hattifnatten
Warrior
Hejsan! jag skulle behöva lite hjälp att skriva ett rollspel, det kommer att vara T100, gengre är oklar, men jag har de mesta reglerna klara...
Vem behöver inte det...Antemannen said:Hejsan! jag skulle behöva lite hjälp att skriva ett rollspel
Ska det vara något speciellt med denna T100 då, eller är du ute efter det som kallas för BRP (här har du motsvarande artikel på engelska)? Dvs värden kring ca 20-100, grundegenskaper, färdigheter och sådant, som i t.ex. Call of Cthulhu eller Mutant UA, gamla Drakar & Demoner 82-85...det kommer att vara T100
Om du har något ställe att ladda upp material på kan du alltid länka. Skaffar du ett Google-konto och använder Google Docs kan du skriva, länka för läsning, länka så att folk kan lämna kommentarer eller ändra i texten osv.jag vet inte hur man bifogar filer
Ursäkta om jag bajsar rakt in i din tråd nu men det där är helt fel väg att gå om du vill designa ett system! Börja med att bestämma vad du vill spela och vad du vill att reglerna ska göra innan du bestämmer hur de ser ut!Antemannen said:Hejsan! jag skulle behöva lite hjälp att skriva ett rollspel, det kommer att vara T100, gengre är oklar, men jag har de mesta reglerna klara...
Om du ställer in så att vi kan kommentera så gör vi gärna det =) Finns under Share, där man man välja mellan att folk med länken ska kunna redigera/läsa/kommentera.Antemannen said:https://docs.google.com/document/d/1kSQcpuPYDzeiHhoNfu_2DiNd5hklrrbYHRU28T9bZb0/edit?hl=en_US
=) här är grund reglerna till spelet SERPS..
Jag kan ge ett till tips! Skriv fler rollspel! Plocka isär spel du gillar och sätt ihop dem på nya sätt. Fundera över varför de är designade som de är och hur de kan göras bättre. Speltesta dina spel och ändra på det som inte funkar.Pilzeman said:Det enda tips jag kan ge dig innan du har svarat på detta är: läs fler olika rollspel, och spela fler olika rollspel. Det finns så många, och med så sjukt varierade regelsystem, att man alltid kan lära sig mer.
Klart man ska härma andra. Framför allt när man bygger sina första spel. det är ju samma grej som att man emulerar sina förebilder när man bygger sina första noveller, tavlor eller datorspel. Man lär sig massor genom att leka med bitarna och testa sig fram.Genesis said:Men också: Apa inte bara efter andra. Om man bara gör som andra redan har gjort får man bra spel som inte är så innovativa, ungefär som mina spel .