Ond bråd död
Swashbuckler
Jag funderade på ett stridssystem som använder samma tärning för både träff och skada.
Båda stridanden slår samtidigt var sin t20 och den som slog högst är anfallande för rundan. Hans resultat jämförs med färdighetsnivån för strid. Om han slagit över så missar han har han slagit under så har han träffat och gör en skada som beror på resultatet. Exempelvis kan 1-3 innebära dödligskada, 4-7 allvarlig skada och 8-11 en lätt skada.
Exakt hur skadeuppdelningen ser ut beror på hur skicklig man är i färdigheten strid.
Min fråga är hur man kan testa rimligheten med dessa regler i Excel. Dvs om en skicklig krigare verkligen träffar oftare, gör mer skada och om man träffar för ofta eller sällan, m.m.
Om nån redan nu ser någon brist i systemet så säg gärna till. Matte är inte min grej och jag är ganska så trött just nu.
Båda stridanden slår samtidigt var sin t20 och den som slog högst är anfallande för rundan. Hans resultat jämförs med färdighetsnivån för strid. Om han slagit över så missar han har han slagit under så har han träffat och gör en skada som beror på resultatet. Exempelvis kan 1-3 innebära dödligskada, 4-7 allvarlig skada och 8-11 en lätt skada.
Exakt hur skadeuppdelningen ser ut beror på hur skicklig man är i färdigheten strid.
Min fråga är hur man kan testa rimligheten med dessa regler i Excel. Dvs om en skicklig krigare verkligen träffar oftare, gör mer skada och om man träffar för ofta eller sällan, m.m.
Om nån redan nu ser någon brist i systemet så säg gärna till. Matte är inte min grej och jag är ganska så trött just nu.