Nekromanti Behöver hjälp av matematiker/glasögonsmurfar

Ond bråd död

Swashbuckler
Antag att jag vill investera på börsen men är fullständig nybörjare. Sannolikt bör jag ”misslyckas” och få sämre avkastning än index. Å andra sidan skulle jag kunna kasta pilar på en aktielista och låta slumpen helt avgöra. Det skulle väl i snitt resultera i en utveckling i stil med index? Lite beroende på hur slumpandet går till. Är det alltså bättre att låta slumpen avgöra än att använda sig av sina ”kunskaper”?
Men är jag helt okunnig borde det ju vara att jämföra med ett framslumpat val, men nånstans på vägen höjer jag mitt färdighetetsvärde från 0 till 1 och blir alltså plötsligt helt usel på att investera.

Eller kan man?

Max Raven

T12-kultist
TV4 hade ett program för några år sedan där "proffs" investerade aktier - slumpen var överlägsen ändå, om jag minns rätt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jo, det finns historier om apor som fått kasta pil för att välja aktier också. Jag tycker bara det är så konstigt att man blir sämre av att lära sig.

A little knowledge is a dangerous thing.

You must unlearn what you have learned.

Max Raven

T12-kultist
Ond bråd död said:
Jo, det finns historier om apor som fått kasta pil för att välja aktier också. Jag tycker bara det är så konstigt att man blir sämre av att lära sig.

A little knowledge is a dangerous thing.

You must unlearn what you have learned.
Nja, nu är det här delvis min personliga uppfattning, men ekonomer skulle inte känna igen vetenskap om det bet dem i ansiktet. Det är bara "känsla" och personlig världsuppfattning som gäller.

Med vissa solida grunder förstås, men de ignorerar de gladeligen. :gremtongue:

Man Mountainman

Storsvagåret
Idag behöver man väl datorer för att tjäna pengar på börsen?

Jag antar att det är en sak att tippa på en enskild aktie, en helt annan att vara ständigt närvarande i börsvärlden och kunna följa och manipulera dess olika flöden i realtid. Det finns ju folk som livnär sig som traders, så helt omöjligt kan det inte vara.

Men det stämmer nog att en viss grad av erfarenhet kan vara kontraproduktivt. Börsen är ju i grunden slumpmässig, och under sådana omständigheter är det lätt att bli vidskeplig. Sen spelar olika heuristiska bias in, av den typ du kan läsa om i närmsta populärpsykologiska bok avsedd för business class-resenärer.

Hastfer

Warrior
Om du ska handla svenska aktier och kasta pil för att få samma utveckling som index bör pilarna kastas på LargeCap listan.

Sen finns det ju indexfonder man kan placera i.

Fast du kanske bara var ute efter ett matematiskt svar här :)