Nekromanti Behöver hjälp.

The_shadow

Warrior
efter et oräkneligt antal försök att skriva egna äventyr, och lika många kastade äventyr, har jag nu beslutat att knalla iväg till forumet och skrika på HJÄLP. vill någon (som anser sig bra på att skriva äventyr) hjälpa mig att skriva ett äventyr?

så fort ni svarar får ni veta mer om min/mina ideer till äventyr (naturligtvis får ni lägga in egna småhändelser och ändra på mina ideer tills det blir bra)

mvh The_shadow /images/icons/dragon.gif

smaffy

Hero
jag tänker inte hjälpa dig att skriva något äventyr, men jag kan ju ge dig några råd :p
skriv inte ner äventyret, skriv i stället bara stora händelser.. för mig brukar det vara mycket enklare ifall jag bara skriver ner skurken (om en sådan finns) och viktiga människor, om ens det. äventyren brukar bli bättre ifall man struntar i sånna saker och koncentrerar sig väldigt mycket mer på omgivningen och tuffa saker.. samt att väva ihop alltihop så att det funkar nästan oavsett vad rollpersonerna gör.

ehr.. tja. nu blev det lite flummigt. men kortfattat: skriv inte ner äventyret, så mycket. miljöer kanske, endel viktiga personer (kanske) och ett par miljöer.

det bästa är ifall man kan hålla allt i skallen, och improvisera så att det blir bra. LÄS HUR MAN SPELLEDER I SLUTET AV GRUNDBOKEN!!

The_shadow

Warrior
Jag vet inte hur många gånger jag har läst det kapitlet (har aldrig räknat) men jag har fortfarande aldrig lyckats slutföra ett äventyr, allt blir så j*vla flummigt efter ett tag. dessutom drabbas jag alt för ofta av fantasibrist vilket i sin tur gör att det bli ännu flummigare och sedan blir det bara en enda röra av allt, vilket gör att jag skiter i det äventyret och funderar ut något nytt istället (med nya karaktärer som följd)

detta gör att det blir en massa karaktärer liggande som man inte vet vad man skall göra med.
( detta är anledningen till att jag vill har lite (läs mycket) expert hjälp). /images/icons/dragon.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag vet inte hur många gånger jag har läst det kapitlet (har aldrig räknat) men jag har fortfarande aldrig lyckats slutföra ett äventyr, allt blir så j*vla flummigt efter ett tag

Du kanske behöver spela under en mer erfaren SL för att få lite bra idéer till hur du ska göra.

Eller så kanske ni bara ska byta SL rakt av, och låta dig ta en paus från spelledandet ett tag.

The_shadow

Warrior
problemet med detta är att jag är den ende i gruppen som kan spelleda då vi är en grupp nybörjare (jag har spelat längst, snart två år, de övriga snart ett år)
och dessutom känner jag ingen annan som spelar eon.

Tyr

Hero
Ett tips är att du börjar med att komma på äventyrets helhet. Kom på äventyrets början, kom på dess mål och fyll sedan i med viktiga händelser. När du väl är klar med detta så har du en solid grund att stå på, och du kan lätt gå in på detaljer utan att äventyret skenar iväg på något sätt. Att skriva ett detaljerat äventyr ifrån början till slut är nästan dömt att misslyckas, jag tror aldrig att jag har fullbordat ett sådant äventyr. Undvik också att gå in på för mycket detaljer, flertalet av dessa kommer du ändå glömma bort och det är bättre om du improviserar fram dessa om de behövs. Detta gör att äventyret känns mer dynamiskt samt att du sparar tid i äventyrsskapandet.

Detta tycker jag är A och O i äventyrsskapande, och jag hoppas att du har nytta av det. Om du vill ha förslag på förbättringar i någon äventyrsidé du har så får du skriva ner det i ett inlägg, annars kan vi inte hjälpa dig.

The_shadow

Warrior
ok. jag skall ge dig en idé som jag redan har börjat spelleda men som behöver hjälp för att fortsätta.

En Greve har blivit mördad i den soldiska staden Salston tor. (rp har inget med mordet att göra) mordet skedde dessutom inne på slotsgården till baronessans slott. morgonen efter får rp höra ryktas om mordet och beslutar sig för att undersöka saken då det är utlovat en belöning. väl framme vid porten (denn före bron till slottet) hamnar de i gräl med en mycket nervös portvakt /images/icons/devil.gif som efter en stund larmar resterande vakter när rp försöker gå därifrån. en rp blir skjuten i hälen under det tumult som följer. senare i en av rpnas lya (belägen vid ett värdshus) blir en rp (den skadade) överfallen och kidnappad av några banditer samtidigt som övriga rp är på värdshuset för att skaffa ett mål mat. han blir slängd i en håla samtidigt som Fogdeknektarna genomsöker rpns lya i jakt efter mördarna. en stund senare blir övriga rp kontaktade av en mystisk riddare som lovar hjälpa dem. på natten blir övriga rp nedslagna och inlåsta i slottet av den mystiske riddaren s kollegor. riddaren själv räddar under natten rpn som är fångad av busarna och tar med honom via en lönngång till slotte (lönngången råkar mynna ut i samma rum som övriga rp är fastbundna i.
därefter hjälper han dem att fly varpå de får fogdeknektarna i hälarna och under ett försök att lämna staden utbryter en vild strid med fogdeknektarna (några fogdeknektar dör), efter en stunds strid får rpna (inträngda i en gränd) hjälp av en mystisk Armborstskytt och resterande knektar flyr. därefter lyckas rpna fly staden och blir efter en stund uphunna av riddaren som tar med sig rpna på en vild jakt mot Herika (norr om firina) där rpna nu ligger och avvaktar på ett värdshus. rpna är nu efterlysta för mord på 6 fogdeknektar och dessutom misstänkta för mordet på greven.

detta är vad som hänt hittils i äventyret. (lägg märke till at slutet höll på att spåra ur när jag avbröt spelmötet till mina spelares högljudda protester).

så nu vill jag ha hjälp och förslag inför nästa spelmöte. (jag blev tvungen att improvisera allt efter att de blev osams med portvakterna).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Alla måste lära sig gå innan man kan springa"
"Man måste göra fel för att kunna göra rätt"
"Övning ger färdighet"

Det finns massor med fina ordspråk och dom säger alla ungefär en sak.
Som spelledare så kommer du inte automagiskt bli världsbäst på spelledande bara för att du äger Eon, och har en stark vilja.
Att bli bra som spelledare, och som spelare för övrigt, är en inlärningsprocess. Desto mer ni spelar, desto bättre kommer ni alla att bli. Desto fler äventyr du avslutar, desto tydligare kommer dina brister som SL att bli, och dina spelares brister som spelare.
Tro inte att det här är några barnsjukdomar.
Jag är 19 år gammal, och har spelat sen mellanstadiet.
Det går inte ett möte utan att jag tänker "Fan, det där borde jag gjort bättre" eller "Det där skulle jag gjort istället, varför gjorde jag inte det ?" osv.
På samma sätt så ser jag också hur mina spelare klantar sig, inte tänker efter och har svårt att fokusera sig.
Det blir bättre för varje möte, men man kan aldrig komma undan från det.

Däremot så kan man välja att ignorera det.
Man kan säga till sig själv, "Fan... Jag bryr mig inte om mitt äventyr suger gnup*ng. Bara vi har kul så är jag nöjd".
Faktum är att jag tror att det är den sundaste inställningen för nybörjare.

Nu har jag tänkt högt för långt igen...

Tyr

Hero
Jag tror iaf att rollpersonerna bör hålla sig borta ifrån Salton tor ett tag /images/icons/smile.gif

Det blir nog tyvärr till att lämna Salton tor och dess äventyrsmöjligheter därhän. Det blir nog svårt för rollpersonerna att rentvå sig med tanke på att de är skyldiga till alla anklagelser utom mordet på greven. Så det är nog att börja om på ny kula någon annanstans

Nu vet jag inte hur mycket info spelarna har om den mystiska riddaren och hans kompanjon (jag antar att armborstskytten är med riddaren), men jag skulle nog använda dessa två för att öppna nästa äventyr. Vilka är dom och varför räddade de rollpersonerna? En långsökt förklaring är att riddaren eller armborstskytten är en äventyrande släkting till en av rollpersonerna, en som rollpersonen inte har sett sedan han var mycket ung. Släktingen fick syn på rollpersonen vid något tillfälle, och efter denne hamnade i trubbel så bestämde han sig för att hjälpa denne. Nu när de är räddade så frågar kanske riddaren om de vill slå följe (mest för att han ska kunna hålla ett öga på sin släktig som tycks hamna i trubbel hela tiden) med honom och sin kompanjon. Och därefter är det bara att hitta på något äventyr som fortsättning. Men du ska inte glömma det som rollpersonerna ställde till med i den förre staden, det är inte omöjligt att det skickas prisjägare efter rollpersonerna. Men du verkar ju vara riktigt bra på att skriva äventyr, så du kommer nog på något bättre själv.