Nekromanti Behöver inspiration till Kultäventyr

magoo

Hero
Jag har ett Kult-äventyr på G som utspelar sig i Umeå, nutid. Jag brukar använda mig av verkliga händelser och tänkte därför utnyttja några tidningsartiklar från i somras. Artiklarna har koppling till en MC-liga vilket passar bra eftersom en av RP är MC-säljare och tidigare har varit i trubbel med ett MC-gäng.

Nu behöver jag bara en anledning till att RP ska syltas in i härvan...

Jag har följande artiklar (verkliga händelser) jag tänkte använda mig av:

1. Brevbomb i Umeå

2. Skottlossning mot MC-förare (samma stackare som fick bomben)

3. Polis beskjuten i by utanför Umeå (samma MC-förare återigen inblandad, denna gång sköt han mot en civilklädd polis)

En idé är att försöka få RP att utföra de dåd som beskrivs i artiklarna, men hur tusan styr man dem så precist?

Eller har någon en bättre idé?

Tja, det är väl svårt iofs att "rälsa" dem så, men få poliserna och de andra att vara/verka vara de som är på andra sidan - d.v.s. de som inte är som de borde vara och att RP har/vet något som de vill veta/ha. Eller att "elakingarna" har/vet något som de behöver.

magoo

Hero
Jo några poliser är redan "på andra sidan" sedan tidigare äventyr i kampanjen... skulle gärna vilja styra det så att RP är de som skjuter på polisen... så kan de få tidningen som avslut på spelet.

Men bomben... jag får inte till en snitsig intro :-(

Varför inte börja med bomben och fortsätta därifrån och vid ett senare tillfälle börja spela "från början" och fram till bomben och varför.
Kan bli udda men kul - även om de "måste" lyckas - eller misslyckas - bomben kan ju vara ett resultat av ett tidigare misslyckande - en bomb som inte briserade eller något annat. Nackdelen är förstås att de alla måste hållas vid liv fram till "bombsituationen".../images/icons/devil.gif

Rising

Vila i frid
Tjena magoo! Kul att det fortfarande spelas Kult i så stor grad ute bland spelklubbarna, det kommer ju inlägg titt som tätt från folk som behöver hjälp och respons på deras äventyrsidéer. Jag hoppas mina förslag kan vara något som faller dig i smaken.

Om du vill att rollpersonerna skall hjälpa MC-killen att skjuta på polisen, då känns det tillspetsat att rollpersonerna skall vara dem som skickar en brevbomb till honom. Jag tycker MC-killen ska sitte inne på oerhört känslig information och därför jagas av den Liktor/Dödsängel som är aktiv i Umeå-trakten och du använt flitigast i kampanjen hittills. Du sade ju att det fanns poliser "från andra sidan" så det passar ju utomordentligt.

MC-killen måste alltså försvaras av rollpersonerna och till det kan du använda dina tidningsurklipp på flera effektfulla sätt:

Rollpersonerna kan sitta hemma hos MC-killen när han får brevbomben (ett vadderat paket som postats i Uppsala, innehållandes en videokassett med borrade hål varifrån det löpte en dragutlösare, om jag gjort mig införstådd i fallet) och övertyga honom att inte öppna det utan att istället kontakta polisen. Om de säger åt honom att kasta paketet ute i skogen eller liknande så kan han säga ifrån och kontakta polisen själv. Den delen av äventyret är inte svår att rälsa.

När det gäller skottlossningen blir det värre, däremot. Om jag förstått det hela rätt var MC-föraren ensam ute på vägen när en annan motorcykel körde upp intill honom och avfyrade två skott, varav en träffade vår kompis, som dock klarade sig tack vare sin skottsäkra väst. Hur rollpersonerna skall kunna vara närvarande i det scenariot är svårare att föreställa sig.

Jag föreslår att rollpersonerna helt enkelt får läsa om vad som hänt. Ge dem tidningsartikeln som en handout. Förmodligen står det i artikeln att offret är samme man som tidigare fått en brevbomb skickad till sig, och då förstår spelarna (om de inte redan gjort det) att det är deras kompis som blivit överfallen. Att använda tidningsartiklar som handouts är mycket effektivt, och kommer säkert öka spänningen runt spelbordet rejält.

Därpå bör följa någon sorts deckararbete när RP på något vis (helst utav en slump) märker att det finns kopplingar mellan korrupta krafter i poliskåren och det mc-gäng som både vår stackars MC-förare och MC-säljaren i äventyrargänget är rädda för. Så kan man bädda för beskjutningshändelsen.

Ett problem med beskjutningshändelsen är dock att det bara var fyra personer inblandade, enligt artikeln. Som mest tre RP + MC-föraren alltså. Spelar du med en så liten spelgrupp? Har du fler spelare måste några få komma undan innan dramat är över. Det är dock ganska lätt i Kult att klara av sådant. Frågan är bara vad de ska ha att göra i huset i Hörnsjö?

Jag föreslår att de ska utföra en lång och invecklad ritual. När ritualen är fullbordad så öppnas en portal till Metropolis. På så vis kan rollpersonerna fly fastän fyra personer (varav MC-killen måste vara en, övriga tre kan vara rollpersoner eller andra SLP som passar i handlingen (en ska dessutom vara kvinna)) är kvar när insatsstyrkorna inringat dem på måndagmorgonen.

Gänget måste dock hålla poliserna borta så länge som ritualen håller på att fullbordas. På så vis kan det bli en mycket dramatisk spelsekvens där man hela tiden är ute efter att vinna tid och hålla polismakten så långt ifrån sig som möjligt. På köpet kan man också ha interna konflikter i själva huset vilket kan öka kaoskänslan än mer.

När rollpersonerna kommer tillbaka från deras äventyr i Metropolis kan det vara Tisdag 13 augusti och de kan säkert komma att skratta gott när de läser mediernas syn på händelsen.

-"Ha ha, hör här då: 'Förutom vapnen har också utrustning för alkoholframställning påträffats i huset.' Alkoholframställning? Det är vad din 'alkemiska mirakelanordning' kallas av vanligt folk! Haaaa haaa!"

/Riz

magoo

Hero
Jamen det är ju lysande! Tack för ett uttömmande svar!

Vi är ett rätt litet spelgäng, fyra spelare så slutet borde fungera... Jag har haft synnerligen tur med tidningarna den sista tiden! Det är ju inte direkt vanligt med skottlossning i Umeå men denna sommar har varit väldigt innehållsrik, dessutom har de enskilda händelserna visat sig vara en del av ett större pussel, precis som i rollspelens värld.

En av RP är fotograf på en nybliven konkurrent till lokaltidningarna - Paparazzi - som innehåller en slags mix av skvaller och undersökande journalistik, han kan säkert övertalas att spana på MC-killen.

Jag har inte ännu bestämt om MC-killen ska vara på den onda eller goda sidan, lättast är ju att han är god och poliserna onda men det skulle ju vara en kul twist om RP befinner sig i huset i Hörnsjö med sin gode vän som visar sig vara... mindre god.

Jag har hittills spelat Kult lite mer som Call of Cthulu - "deckargåtor" med små övernaturliga inslag. Mina RP har efter 3 äventyr inte sett speciellt mycket av den andra världen än. Alla övernaturliga händelser har hittills kunnat förklaras, kanske är det dags att de får spana in Metropolis?!

Anders

Hero
Förstår nästan rollspelskritikerna

"Jag har haft synnerligen tur med tidningarna den sista tiden! Det är ju inte direkt vanligt med skottlossning i Umeå men denna sommar har varit väldigt innehållsrik, dessutom har de enskilda händelserna visat sig vara en del av ett större pussel, precis som i rollspelens värld."

Så underbar inställning! /images/icons/smile.gif De flesta personer tycker "Usch så hemskt med såna där mc-gäng och skottlossning. Umeå som brukar vara så trevligt, nu kan man inte ens vara säker där". Men här ser vi istället "Härligt, för en gångs skull är det skottlossning här i stan! Blir perfekt rollspelsinspiration". Tre spontana tankar i mitt huvud:
- jag får viss förståelse för de som tycker att rollspel är farliga och rollspelare konstiga.
- jag konstaterar att du (liksom jag själv) är en äkta rollspelare ut i fingerspetsarna.
- hade fler haft din positiva inställning till saker som händer så skulle den här planeten vara ett bättre ställe.

Arcana - som tycker magoo borde dyka upp på forumet oftare... /images/icons/laugh.gif

Rising

Vila i frid
"Jag har inte ännu bestämt om MC-killen ska vara på den onda eller goda sidan, lättast är ju att han är god och poliserna onda men det skulle ju vara en kul twist om RP befinner sig i huset i Hörnsjö med sin gode vän som visar sig vara... mindre god."

Ooou ja, mycket bra. Det är riskfyllt, dock. De får ju inte döda honom i huset, för då stämmer ju inte tidningsartikeln om beskjutningen. Hur du än vill göra, tänk till ordentligt så det inte blir för svårt att spelleda när ni väl kör äventyret.

"Jag har hittills spelat Kult lite mer som Call of Cthulu - "deckargåtor" med små övernaturliga inslag. Mina RP har efter 3 äventyr inte sett speciellt mycket av den andra världen än. Alla övernaturliga händelser har hittills kunnat förklaras, kanske är det dags att de får spana in Metropolis?!"

Det var häftigt att du legat lågt med det kultbombastiska så lång tid. Frågan är om det inte blir för tilltaget med en ritual och en massa hokus pokus på en gång. Å andra sidan; om det skulle funka, då kommer det fungera rejält! Dina spelare är ju lika rationella och ovetandes om Kultmytologin som deras rollpersoner!

Jag föreslår följande: (små brottstycken av tankar som flyger genom mitt huvud)

- Låt ritualen vara av väldigt lågmäld karaktär. Inget stort och sensationellt, inga märkliga ingredienser, inga snurrande artefakter, inga jungfrur som måste offras, inga kultister i svarta rockar med hebreiska inskriptioner osv. Låt det vara ett gäng gubbar som donar lite med helt vardagliga ingredienser bara. På så vis kommer spelarna ha en känsla i bakhuvudet att "det här kommer ju aldrig att gå" -en mycket lämplig känsla.

-Låt ritualen ta till synes ändlöst lång tid, men för att stresskänslan skall uppstå; låt ceremonimästaren (=MC-föraren eller någon annan SLP) berätta att det är en ritual i "tretton steg" eller liknande. På så vis kan spelarna hela tiden ha ett tidsbegrepp om hur långt de kommit och hur lång tid de behöver hålla stånd mot polisen innan ritualen är klar.

-Involvera spelarna i ritualen. Låt ceremonimästaren säga "i det här momentet behöver vi vara sju personer. En person måste stå vid varsin spets på heptagrammet och hälla en obruten bivaxlinje längs skåran som löper till den spets de har på sin motsols sida. Det kommer bli trångt när vi alla närmar oss mitten, så om ni inte är lika slanka och smärta som babylonierna råder jag er att inte hjälpa till i detta moment." eller något. Det ökar närvaron.

- Låt ritualen ge tidiga symptom på att något övernaturligt kommer hända, men var sparsmakad på effekter. Ungefär när ritualen kommit halvvägs kan du börja låta konstiga saker hända. Låt det vara små, små saker, dock. Tar du i för mycket blir det inte alls lika häftigt. Ett lysrör kan upplevas blinka högfrekvent som ett stressat stroboskop. Är det trasigt, eller är det så att ni bara ser allt mycket tydligare helt plötsligt? När man stänger av det så kan det istället tyckas lysa svagt med ett indigoblått dovt ljus. Lyser det verkligen fortfarande, eller är det så här ljust det är när det är mörkt? Rollpersonerna kan börja skönja allt med en utökad tydlighet. Efterhand kan verkligheten börja förvridas. Folk kan säga saker som de redan sagt och déja vu-fenomen kan börja uppstå, du kan skicka ljudhallisar till enskilda spelare i form av papperslappar som inte leder någonvart (typ, barnröster som kallar från andra rum i huset, men när man går dit är ingen där, osv) och rollpersonerna kan stundtals börja se saker hos varandra som inte finns där. Håll allt på en låg nivå, dock. Inget bör vara mer övernaturligt än att det kan uppstå vid en vanlig syratripp.

När den civila polisbilen dyker upp kan alltså äventyrarna antingen direkt se att det är poliser i bilen (klarsynthet) eller tro sig se läskiga vidunder i bilen (hallisar). I vilket fall som helst så är situationen dubbelt läskig.

- Ceremonimästaren kan varna för att ritualen kan bli påfrestande för de närvarandes psyken. Om någon känner sig uppjagad kan denna få en lugnande dekokt av kummin och johannesört. Det gör en dock sömnig och dåsig och tämligen oanvändbar i strid, så man kan gissa sig till att ingen av rollpersonerna vill fega ur. Poängen är iaf att ceremonimästaren varnat dem. Jag skulle låta någon annan SLP i huset (men förmodligen inte MC-föraren) vara den som ballar ur. Han kan gömma sig i huset ett tag innan han blir fullkomligt galen och börjar försöka sabotera hela ritualen. På så vis får en strid utspelas både i och utanför huset.

-När det gäller Metropolis skulle jag även där vara vääääldigt försiktig till en början. Vissa områden i Metropolis kan se ut ungefär som vilken mänsklig storstad som helst, så jag skulle låta rollpersonerna inledningsvis hamna i något som de inte direkt upplever som en övernaturlig dimension eller liknande. När de stövlar in i ett område där modern arkitektur blandas samman med gamla sydamerikanska tempel så blir det nog en dramatisk upplevelse, däremot. Då kan man börja slänga in Azghoulerna...

/Rising

magoo

Hero
Hrrrmmm... ursäkta!

Mmmm, vi Kult-spelledare är tvärtom vad folk tror oerhört positiva människor

Menade naturligtvis inte att jag sitter och dräglar över skottlossning och andra hemskheter i tidningen... eller??? (minns min olämpliga reaktion på en Aftonbladetlöpsedel - skottdrama i Umeå)

Hmmm... min alignment tippade plötsligt kraftigt åt evil-hållet!

Jag har i tidigare kampanjer friskt utnyttjat företags konkurser, indragna alkoholtillstånd och annat hemskt. Dessutom har jag gjort en helt oskyldig godishandlare i Umeå till en djävulens hantlangare som drogar småbarn. Jag bekänner att jag har gått alldeles för långt i min strävan efter realism. Jag ska bara göra ett äventyr till, sen ska jag bli en vuxen och sansad person! /images/icons/devil.gif

magoo

Hero
Det här blir ju bara bättre och bättre!

Åååå, vilka bra uppslag! Du har satt igång min sjuka hjärna! Så här kommer jag nog att lägga upp det:

RP som har anknytning till MC-världen träffar en ny bekant. (antingen i sitt extrakäck som dörrvakt eller i skytteklubben) RP är hemma hos bekanten (MC-killen) på fika när posten dyker upp med en brevbomb bland reklambladen.

MC-killen verkar trevlig men är en riktig baddie. Inte nog med att polisen har ögonen på honom, dessutom är ett MC-gäng (på den goda sidan) på jakt efter honom och någon form av artefakt/bok/whatever som MC-killen har lagt vantarna på och som han inte borde ha.

MC-killen beter sig väldigt märkligt och RP har ingen större lust att umgås med honom. En kväll dyker han förbi RP, skärrad till tusen, och lämnar en väska som han ska "hämta senare". Samma kväll blir MC-killen beskjuten (av MC-gänget) men klarar sig utan skador och kommer tillbaka dagen efter för att plocka upp väskan (som innehåller artefakten/boken...).

Eventuellt kan RP få besök från MC-gänget som är ute efter väskan. Jag ska försöka få RP att tro att MC-gänget är fienden. Polisen misstror RP sedan tidigare äventyr. Klart att de vill hjälpa sin stackars jagade bekant...

På något sätt hamnar RP ute på gården i Hörnsjö med MC-killen. Inspärrade med killens flickvän och släktingar och med polisen utanför inser RP att allt inte är som det ska (om inte annat när värdarna börjar mässa underliga ritualer samtidigt som de turas om att skjuta på polisen). RP försöker om jag känner dem rätt att smita ut genom bakdörren. Huset har dock vuxit på ett besynnerligt sätt och den lilla hallen har blivit en lång korridor som leder till Metropolis.

Jag tänkte slutligen låta RP irra runt i Metropolis ett tag innan de dimper ut någon på någon helt annan plats i Umeå än Hörnsjö, lämpligen vid statyn Grön Eld vid järnvägstorget i Umeå (som förstås är en av vägarna till Metropolis så ful som den är).

Jepp - då var det bara att få det på pränt!

Rising

Vila i frid
Låter bra

"MC-killen verkar trevlig men är en riktig baddie. Inte nog med att polisen har ögonen på honom, dessutom är ett MC-gäng (på den goda sidan) på jakt efter honom"

Ja, det där är ett snyggt trick. Det funkar alltid.

"MC-killen beter sig väldigt märkligt och RP har ingen större lust att umgås med honom. En kväll dyker han förbi RP, skärrad till tusen, och lämnar en väska som han ska "hämta senare". Samma kväll blir MC-killen beskjuten (av MC-gänget) men klarar sig utan skador och kommer tillbaka dagen efter för att plocka upp väskan (som innehåller artefakten/boken...)."

Låter bra. Hoppas bara inte rollpersonerna får för sig att förstöra väskan bara... (nåja, artefakter har en märklig förmåga att vara oförstörbara när SL så önskar) :^)

"Inspärrade med killens flickvän och släktingar och med polisen utanför inser RP att allt inte är som det ska (om inte annat när värdarna börjar mässa underliga ritualer samtidigt som de turas om att skjuta på polisen). RP försöker om jag känner dem rätt att smita ut genom bakdörren. Huset har dock vuxit på ett besynnerligt sätt och den lilla hallen har blivit en lång korridor som leder till Metropolis."

Mmm, snyggt! Det där tror jag kan fungera hur bra som helst.

Jag vet inte i vilken mån jag hjälpte dig med inspiration, men det var kul att spåna lite, iaf. Lycka till med äventyret!

/Rising