Nekromanti Behöver kritik - Vaghts system

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej, jag har jobbat lite på systemet i Vaght och här är den första revisionen, all form av kritik uppskattas starkt (betatestningen påbörjas i slutet på mars är planen):

När en karaktär önskar genomföra en enkel handling så slåss två t10or + attribut (1-10) + fördighet (0-10). Om slaget tillsammans är över eller lika med tröskelvärdet, vilket som standard, är 15, så är det framgångsrikt. Spelledaren kan ge en plusmodifikation på tröskelvärdet som kan bli hur stor som helst, om slaget inte kan uppnå tröskelvärdet så är det omöjligt för karaktären att klara handlingen (ja, vissa saker är omöjliga att göra, lev med det), eller en minusmodifikation om handlingen är enkel. Mängden över tröskelvärdet som spelaren lyckas med anger nivån på hur väl handlingen lyckas. Detta bör tolkas som att en handling som är lika med tröskelvärdet knappt lyckas medan allt som ligger fem nivåer över bör anses som en framgångsrikt handling och tio nivåer över bör ses som en väldigt framgångsrik handling. Handlingar där attributen och färdigheten tillsammans ligger över färdighetsvärdet anses var så rutinmässiga att de lyckas automatiskt.

Utöver detta finns också utdragna handlingar, samarbeten och konflikter. Utdragna handlingar är när en eller flera karaktärer försöker göra något som tar lång tid, exempelvis laga ett fordon, skriva en bok eller lära sig ett nytt språk. Det som då sker är att spelledaren väljer ett måltal, säg 45 och ett tröskelvärde, och karaktären får då i ett visst interval slå mot svårigheten. Värdena denna får lägger man sedan ihop fram tills det att man uppnått måltalet. Detta betyder också att kommer man under tröskelvärdet så betyder det att man istället för att göra framsteg tar steg bakåt.

Konflikter är en handling där två eller fler karaktärer kämpar om utgången. Detta kan ta sitt uttryck på två sätt, antingen försöker två eller flera karaktär göra något snabbare än de andra, varvid ett slag slåss mot ett rimligt färdighetsvärde för att se vilka som faktiskt reagerar snabbast (normalt Inspiration + Reaktionsförmåga eller Smidighet + Rörlighet) och därefter så genomförs handlingen eller ett slag för att se hur väl handlingen genomförs slåss.
Den andra möjligheten är att en karaktär försöker genomföra en handling vars utgång den andra karaktären försöker stoppa. Det går till som så att var och en av karaktärerna slår ett slag mot rimlig attribut, den som försöker göra sin handling tar mängden över eller under tröskelvärdet minus det som den som försöker stoppa handlingen lyckas eller misslyckas med.

Samarbeten är en sorts handling där två eller flera karaktärer försöker hjälpas åt. Rent regelmässigt så får den vars värde är högst ett plus på sin färdighetsnivå för varje karaktär som ligger tre steg ifrån denna i färdighetsvärde och minus för de som ligger under detta. Man kan också göra som så att mindre skickliga karaktärer kan samarbeta för att öka nivån på en av dessa för att nå upp till den karaktär som är överlägsen dem i skicklighet. Det bör nämnas att man gör detta i sekvens, vilket betyder att man ökar värdet ett steg innan nästa karaktär kan hjälpa en.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad är ditt främsta mål med systemet? Snabbt, realistiskt, dramatiskt, etc? Den här sortens system är knappast mitt forte, och jag har dessutom varit i Kina i ett år och kommer knappt ihåg hur man stavar till rolspel, men jag skall göra ett försök.

Min spontana kommentar är att det är i grunden ett välbeprövat koncept, men att vissa spelare kan ogilla mängden huvudräkning. Speciellt i motsatta slag. Mitt förslag med motsatta slag (typ två) är att den som försöker sig på handlingen jämför sitt resultat både mot svårigheten och mot motståndarens slag. Det ger en uppsjö intressanta resultat:

Slaget är över SG och över motståndarens: Du lyckas och motståndaren kan inte hindra dig.
Slaget är över SG men under motståndarens: Du håller på att lyckas men hindras i sista stund av motståndaren.
Slaget är under SG men över motståndarens: Motståndaren lyckas inte hindra dig, men i slutänden misslyckas du med handlingen i alla fall.
Slaget är under SG och under motståndarens: Du misslyckas rätt grovt.

I många fall kan ju SG vara 0, och då jämför man bara mellan de två motståndarna. Vettigt?

Gällande samarbetesslag så undrar jag om man kan misslyckas eller inte, och i så fall hur.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Vad är ditt främsta mål med systemet? Snabbt, realistiskt, dramatiskt, etc? Den här sortens system är knappast mitt forte, och jag har dessutom varit i Kina i ett år och kommer knappt ihåg hur man stavar till rolspel, men jag skall göra ett försök.
Målet är tvåfaldigt, jag vill göra ett system man lär sig snabbt och som inte har ett integrerat stridssystem. Systemet ovan kan man slåss i men det finns inga speciella regler för strid, detta var en av designprinciperna. Nu i efterhand skulle jag kanske ha tagit med hur man tillverkar karaktärer också, vad tror du om det?

Genesis said:
Min spontana kommentar är att det är i grunden ett välbeprövat koncept, men att vissa spelare kan ogilla mängden huvudräkning. Speciellt i motsatta slag. Mitt förslag med motsatta slag (typ två) är att den som försöker sig på handlingen jämför sitt resultat både mot svårigheten och mot motståndarens slag. Det ger en uppsjö intressanta resultat:

Slaget är över SG och över motståndarens: Du lyckas och motståndaren kan inte hindra dig.
Slaget är över SG men under motståndarens: Du håller på att lyckas men hindras i sista stund av motståndaren.
Slaget är under SG men över motståndarens: Motståndaren lyckas inte hindra dig, men i slutänden misslyckas du med handlingen i alla fall.
Slaget är under SG och under motståndarens: Du misslyckas rätt grovt.
I många fall kan ju SG vara 0, och då jämför man bara mellan de två motståndarna. Vettigt?[/quote]

Tack så mycket, det var ett bra förslag, I like. I sann vetenskaplig anda ska jag testa båda varianterna, men jag tror att ditt är det bättre.

Genesis said:
Gällande samarbetesslag så undrar jag om man kan misslyckas eller inte, och i så fall hur.
Kim, Terry och Tove tar och ska sammarbeta, Kim har 19 i färdighetsvärde, Terry har 15 och Tove har 14. Tove sammarbetar med Terry så att denna kommer upp till 16 och kan hjälpa Kim. Terry sammarbetar sedan med Kim så att denna kommer upp i 20. Därefter så slår Kim ett slag mot tröskelvärdet, vilket i det här fallet är hiskeliga 24. Men Kim slår dubbeletta och får då 22, vilket är under det, och misslyckas därigenom. Verkar det vettigt?

Genesis

Ni dés ni maître
Tony.M.Meijer said:
Kim, Terry och Tove tar och ska sammarbeta, Kim har 19 i färdighetsvärde, Terry har 15 och Tove har 14. Tove sammarbetar med Terry så att denna kommer upp till 16 och kan hjälpa Kim. Terry sammarbetar sedan med Kim så att denna kommer upp i 20. Därefter så slår Kim ett slag mot tröskelvärdet, vilket i det här fallet är hiskeliga 24. Men Kim slår dubbeletta och får då 22, vilket är under det, och misslyckas därigenom. Verkar det vettigt?
Förlåt, slarvfel av mig. Jag menade utdragna slag.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Väry väll:

Kim och Tove tänker båda två skjuta varandra, problemet är att de är wanabee-kobåjsare så de tänker dra om saken. Kim har ett lite mer lättilgängligt vapen, så han slår sitt slag mot 15 i svårighet, medans Tove får nöja sig med 20. Kim får sammanlagt 33, dvs 18 över sin svårighet, medans Tove får 35, visserligen över Kim men då denne bara är 15 över svårigheten så vinner Kim och får agera först. Turligt nog för Tove så missar Kim.

Nå, nästa skott vill Tove undvika, av förklarliga orsaker. Kim slår mot en svårighet av 15 för att träffa, Tove slår mot en svårighet av 15 för att undvika. Kim får sammanlagt 24, medans Tove får 26. 26-15=11 och 24-11 = 13, vilket är mindre än Kims svårighet och denne missar nesligen. Skulle Kim ha lyckats få 28 säg, så skulle Tove ha blivit träffad.