Kärlekscraft
Swordsman
- Joined
- 31 Oct 2013
- Messages
- 773
Kärlekscraft här!!!:grin:
Nåt som man ofta glömmer bort är att det står i reglerna i Vampire[Masquerade] att vid disciplin-nivå 6 har man tillåtelse att skapa helt nya paths – Likaså för thaumathurgy.
Hade då tänkt mig att lite fler effekter behövs, observera också att denna tråd med dess effekter även överlappar till helt andra spel också som ex. Eon och inte bara World of Darkness:
Vi har ju Path of the Levinbolt inom tremeres thaumthurgy där man bl.a. kan slänga iväg en blixt, men varför inte lägga till lite chain lightning? Likt sith-lightning: http://starwars.wikia.com/wiki/Force_lightning Även jedierna har en snällare variant: http://starwars.wikia.com/wiki/Electric_Judgment Där beskrivs lite olika färger på blixtarna som blå, lila, röd, grön, gul och även svart(!). Skulle de här ha varit Eon så skulle blixten[fototropi] fått en liten annan färg[aspektens färg] när den blandas upp med till effekt. Som ex: blixt+utmattning, blixten blir då blå eller silverfärgad(vilken färg nu selenotropi är?), man får trauma+smärta+utmattning, Sedan kan man också använda effekter som ex. eld eller explosion!!!!!!
Vad ska då blixtarnas färg få för någon extra innebörd i Vampire?(Speciellt svart!).
Inom Koldunic Sorcery som tzimsices använder så utgår den läran ifrån de fem elementen: jord, vind, eld, luft samt ande[spirit] tillsammans med massor av sidovägar, först köper man way of fire - för att sedan köpa till way of flames[lure of flames], likaså way of blood som köps ifrån way of water. Inom östligare traditioner så finns det också fler element som: trä, metall, himmel etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Five_el..._philosophy%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Mahābhūta http://en.wikipedia.org/wiki/Wu_Xing Varför inte då låta det bli "upptäckt", då dessa räknas som olika element? Cool effekt: sno huvudvapnet från the Reapers i Mass Effect-serien som skjuter en mörkröd stråle med smält metall i mitten - gör nu samma sak: en mörkröd blixt innehållandes smält metall - järn från blodet eller hålla i ett järnrör först??
Hade tänkt lägga till lite mer lure of flames till andra klaner som nekromanter och kolduns (koldunic sorcery), för koldunic sorcerers blir färgen lite mera orangeaktig(eftersom deras ögon lyser orange när de använder way of fire), nekromantin(har slagit ihop nekromantin + mortis till en enda: nekromanti, för strikt menat så är de i tidigare utgåvor två olika disicpliner: nekromanti för interaktion med dödsriket & andar, samt mortis för manipulation av döda kroppar) får sin egna lure off lame: Ghost flames – är lite sämre, elden är gråfärgad med dödskallar och de dödas ansikten som ibland skymtar till, eftersom elden inte är riktigt naturlig(från dödsriket) så slocknar den fortare – även om man kan övertända en byggnad med lite bensin…..Den räknas också som maskeradbrott om nån människa får se den – så den är som lure off lames – fast sämre: lättare för att få vissa SLs att acceptera?
Vidare kan man fortsätta leka med lure off lames: hade tänkt mig någon typ av carnivale of flames där olika färg på elden har fler effekter än bara att skada likt prismatic spray/wall från D&D. Idéer?
Annars kan man experimentera med färgad[kemisk] eld: olika färger har olika temperaturer där det börjar med rött/gult/orange sedan grönt/blått tills den hetaste: vitfärgad eld http://en.wikipedia.org/wiki/Fire#Flame
Vitfärgad lure of flames skulle således kunna vara en mer potent version av den disciplinen – dvs den gör mer skada – het som helvetet. Vi har ju också Dark Thaumthurgy där lure of flames är helvetesgröna lågor.
Några andra idéer?
Annars har kan alla Mages/Tremere tekniskt sätt återskapa alla discipliner som finns – speciellt Mages kan ju göra vad som helst, så länge det är inom deras Sphere. Ska snart se den senaste X-Men: Days of future past: lite roliga tillägga till alla Mages som teleportera och strida:
Annars har vi också förmågan att absorbera energi + att släppa den lös!
Annars har jag lite roliga effekter till koldunic sorcery(+mages/tremere): i harry potter finns den rolig besvärjelse där den funkar som att man blir huggen med ett osynligt svärd – ta med den som osynlig huggskada på avstånd, samt stickskada som skjuts osynligt ut från fingrarna samt krosskada: man gör en gest med handen och antingen uppifrån, nerifrån eller från sidan kommer det en asymmetrisk bumling eller container flygandes – osynligt! Det är bara rörelseenergin som formar sig efter en viss mängd newton – lyckas offret undvika slår en massa damm/jord/grus upp efter den osynliga faran som låter som en hjord med elefanter/en skriande långtradare som försöker bromsa – alltså hur någonting tungt och obehagligt vinande kommer åkandes ner mot en likt en komet.
En sist grej för nekromanter: Lasombra, Gangrel & Tzimicies har ju lite olika former som de kan anta: som odjur, djur ellre skuggmonster – här följer en till för nekromantin: Man förvandlas till att se ut ungefär såhär:
Och denne kan också slänga runt nekromantiska energier/blixtar med ökade fysiska stats……
Många av dessa discipliner är inte riktigt till för nybörjarspelare, de bör vara minst anchillaer och inte neonater om de ska kunna stöta på dessa roligheter.
Nåt som man ofta glömmer bort är att det står i reglerna i Vampire[Masquerade] att vid disciplin-nivå 6 har man tillåtelse att skapa helt nya paths – Likaså för thaumathurgy.
Hade då tänkt mig att lite fler effekter behövs, observera också att denna tråd med dess effekter även överlappar till helt andra spel också som ex. Eon och inte bara World of Darkness:
Vi har ju Path of the Levinbolt inom tremeres thaumthurgy där man bl.a. kan slänga iväg en blixt, men varför inte lägga till lite chain lightning? Likt sith-lightning: http://starwars.wikia.com/wiki/Force_lightning Även jedierna har en snällare variant: http://starwars.wikia.com/wiki/Electric_Judgment Där beskrivs lite olika färger på blixtarna som blå, lila, röd, grön, gul och även svart(!). Skulle de här ha varit Eon så skulle blixten[fototropi] fått en liten annan färg[aspektens färg] när den blandas upp med till effekt. Som ex: blixt+utmattning, blixten blir då blå eller silverfärgad(vilken färg nu selenotropi är?), man får trauma+smärta+utmattning, Sedan kan man också använda effekter som ex. eld eller explosion!!!!!!
Vad ska då blixtarnas färg få för någon extra innebörd i Vampire?(Speciellt svart!).
Inom Koldunic Sorcery som tzimsices använder så utgår den läran ifrån de fem elementen: jord, vind, eld, luft samt ande[spirit] tillsammans med massor av sidovägar, först köper man way of fire - för att sedan köpa till way of flames[lure of flames], likaså way of blood som köps ifrån way of water. Inom östligare traditioner så finns det också fler element som: trä, metall, himmel etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Five_el..._philosophy%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Mahābhūta http://en.wikipedia.org/wiki/Wu_Xing Varför inte då låta det bli "upptäckt", då dessa räknas som olika element? Cool effekt: sno huvudvapnet från the Reapers i Mass Effect-serien som skjuter en mörkröd stråle med smält metall i mitten - gör nu samma sak: en mörkröd blixt innehållandes smält metall - järn från blodet eller hålla i ett järnrör först??
Hade tänkt lägga till lite mer lure of flames till andra klaner som nekromanter och kolduns (koldunic sorcery), för koldunic sorcerers blir färgen lite mera orangeaktig(eftersom deras ögon lyser orange när de använder way of fire), nekromantin(har slagit ihop nekromantin + mortis till en enda: nekromanti, för strikt menat så är de i tidigare utgåvor två olika disicpliner: nekromanti för interaktion med dödsriket & andar, samt mortis för manipulation av döda kroppar) får sin egna lure off lame: Ghost flames – är lite sämre, elden är gråfärgad med dödskallar och de dödas ansikten som ibland skymtar till, eftersom elden inte är riktigt naturlig(från dödsriket) så slocknar den fortare – även om man kan övertända en byggnad med lite bensin…..Den räknas också som maskeradbrott om nån människa får se den – så den är som lure off lames – fast sämre: lättare för att få vissa SLs att acceptera?
Vidare kan man fortsätta leka med lure off lames: hade tänkt mig någon typ av carnivale of flames där olika färg på elden har fler effekter än bara att skada likt prismatic spray/wall från D&D. Idéer?
Annars kan man experimentera med färgad[kemisk] eld: olika färger har olika temperaturer där det börjar med rött/gult/orange sedan grönt/blått tills den hetaste: vitfärgad eld http://en.wikipedia.org/wiki/Fire#Flame
Vitfärgad lure of flames skulle således kunna vara en mer potent version av den disciplinen – dvs den gör mer skada – het som helvetet. Vi har ju också Dark Thaumthurgy där lure of flames är helvetesgröna lågor.
Några andra idéer?
Annars har kan alla Mages/Tremere tekniskt sätt återskapa alla discipliner som finns – speciellt Mages kan ju göra vad som helst, så länge det är inom deras Sphere. Ska snart se den senaste X-Men: Days of future past: lite roliga tillägga till alla Mages som teleportera och strida:
En sist grej för nekromanter: Lasombra, Gangrel & Tzimicies har ju lite olika former som de kan anta: som odjur, djur ellre skuggmonster – här följer en till för nekromantin: Man förvandlas till att se ut ungefär såhär:
Och denne kan också slänga runt nekromantiska energier/blixtar med ökade fysiska stats……
Många av dessa discipliner är inte riktigt till för nybörjarspelare, de bör vara minst anchillaer och inte neonater om de ska kunna stöta på dessa roligheter.