Ska snart leda äventyret Hålet i himlavalvet från Missleboken. Ni som redan spelat äventyret eller kört andra äventyr bland kraggfolken har ni några idéer på hur man kan utveckla kraggfolken lite mer och hitta på lite sidoäventyr.
Gruppen som ska spela äventyret består av två misslor och en Kraggbarbar av Klippans folk.
Ett av kraggbarbarens syfte med att följa med misslorna är att hitta ett sätt att vinna tillbaka hedern för sin stam så de kan återvända till Kraggbergen. Alternativ begå något stor dåd så han kan vinna respekt bland sina bröder för att kunna utmana sin stamhövding. Troligen kommer han inte få ett alltför vänlig bemötande av andra kraggbarbarer som han stöter på. Lite tips på hantera detta,han kan ju inte kriga sig igenom hela vägen?
Skulle vilja utforska lite mer hur stammarna bland sironsfolk fungerar internt och integrerar med andra stammar. Tips?
Jag tycker familjerna inom stammarna som nämns i B&M är fel ord. För mig är detta grupper med bröder eller systrar beroende på om de tillhör en kragg- eller eyren-stam som håller ihop och kanske tagit sig ett eget namn. De ser på varandra som blodsbröder/systrar oavsett blodsband och håller ihop under plundringståg och uppfostrar sin yngre bröder/systrar ihop. Bestraffningar för mindre saker i det vardagliga livet sköts internt bland bröderna och man ser helst inte att stamhövdingen eller någon annan lägger sig i.
Mycket av intrigerna inom en stam beror på maktspel eller konflikter mellan dessa grupper bröder/systrar. Kan vara bråk om vilken gruppen en ung kragg/eyran ska ansluta sig till efter sitt inträde i vuxen världen eller uppdelning av jaktmarker och boplatser.
Funderar även på att sno lite från The Wheel of Time böckerna.
Där håller Aiel stammarna inte slavar (med lite undantag) men de håller krigsfångar som får utföra hushållsarbetare i ett års tid innan de släpps.
Detta skulle även fungera för kraggfolket då det även där skulles ses med stor skam att bli tillfånga och dessutom missa alla parningsriter under ett års tid.
Gruppen som ska spela äventyret består av två misslor och en Kraggbarbar av Klippans folk.
Ett av kraggbarbarens syfte med att följa med misslorna är att hitta ett sätt att vinna tillbaka hedern för sin stam så de kan återvända till Kraggbergen. Alternativ begå något stor dåd så han kan vinna respekt bland sina bröder för att kunna utmana sin stamhövding. Troligen kommer han inte få ett alltför vänlig bemötande av andra kraggbarbarer som han stöter på. Lite tips på hantera detta,han kan ju inte kriga sig igenom hela vägen?
Skulle vilja utforska lite mer hur stammarna bland sironsfolk fungerar internt och integrerar med andra stammar. Tips?
Jag tycker familjerna inom stammarna som nämns i B&M är fel ord. För mig är detta grupper med bröder eller systrar beroende på om de tillhör en kragg- eller eyren-stam som håller ihop och kanske tagit sig ett eget namn. De ser på varandra som blodsbröder/systrar oavsett blodsband och håller ihop under plundringståg och uppfostrar sin yngre bröder/systrar ihop. Bestraffningar för mindre saker i det vardagliga livet sköts internt bland bröderna och man ser helst inte att stamhövdingen eller någon annan lägger sig i.
Mycket av intrigerna inom en stam beror på maktspel eller konflikter mellan dessa grupper bröder/systrar. Kan vara bråk om vilken gruppen en ung kragg/eyran ska ansluta sig till efter sitt inträde i vuxen världen eller uppdelning av jaktmarker och boplatser.
Funderar även på att sno lite från The Wheel of Time böckerna.
Där håller Aiel stammarna inte slavar (med lite undantag) men de håller krigsfångar som får utföra hushållsarbetare i ett års tid innan de släpps.
Detta skulle även fungera för kraggfolket då det även där skulles ses med stor skam att bli tillfånga och dessutom missa alla parningsriter under ett års tid.