Nekromanti Behöver lite tips...

Sir Gawyn

Veteran
För ett tag sedan skaffade jag mig det maffiga äventyret "The Masks of Nyarlathotep". (En väldigt bra kampanj...) Visserligen insåg jag redan från början att chanserna för rollpersonerna att överleva var i stort sett obefintliga.

Inte för att jag räknar med att rollpersonerna kommer att överleva, men.. det känns väldigt trist när hälften av rollpersonerna dör efter en tiondel av äventyret och de resterande har en "sanity" långt under noll. Då känns det som om man inte riktigt har fått det fulla nöje som kampanjen erbjuder. *hehe* :)
Så länge någon person i gruppen klarar sig (från att bli galen... eller dödad) så brukar jag låta de andra skapa nya karaktärer för att sedan på ett smidigt sätt pussla ihop gruppen igen. Men det skulle vara roligt att höra vad ni andra spelledare gör för att hålla rollpersonerna vid liv innan domedagen drabbar de alla...

Blackstorm

Vindhand

Myrmidon
sanity<0?

Kan man ha det? Jag hade för mig att sanity liksom inte kunde bli mindre än noll (eller hägre än 100-Cthulhu myhos för den delen)...

I övrigt kanske det beror på att spelarna gör fel. Man kan inte räkna med att besegra monster i en vanlig strid som i andra rollspel. Om man förklarar genrekonventionerna för dem i förväg kanske de väljer en bättre taktik :)

Sir Gawyn

Veteran
Re: sanity<0?

Tja, ville bara understryka att det går åt en massa sanity... en mindre överdrift. :)

Håller med dig. Tyvärr så är det oftast deras eget fel. Men det känns ändå surt att avsluta en kampanj innan den ens har börjat.

Närstrid med ett monster??? Huh... Finns det ens någon liten (om än obefintlig liten) rimlig chans att man kan vinna en sådan strid? :)

Blackstorm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blackstorm on 2000-10-08 17:10.</EM></FONT></P>

Jake Steele

Warrior

Jag måste haft en jävla snäll SL eller så var vi jävligt bra (antagligen det senare /images/icons/smile.gif ) för vi hade inga dödsfall förrän i Egypten (2 st) och alla hade ganska bra med sanity kvar (men en hade tur förlorade en T20 SAN och slog 1)

Men det där är så olika, en kille jag träffade ansåg att man inte haft ett riktigt Cthulhu äventyr om RPn inte slutade på ett mentalsjukhus (och han var spelare). Själv så hade jag en rollperson som kom in efter två scenarios i Day of the Beast och överlevde med nästan lika mycket SAN som när han startade (och de som spelat DOTB vet vilken jävla encounterlist man får av den.)

När jag startade Beyond the Mountains of Madness så såg jag till att alla RPs hade en POW på åtminsotne 12 eller 13. Det ger ju mer andingsrum än om man tvingar folk att köra med en POW på 8 från början. (Alt. kan man se till att de har hög DEX och CON så de kan springa fort)

En taktik du kan föreslå dina spelare är att alla inte går in i monstrets grotta om det inte är nödvändigt och att man alternerar vilka som går in. Det här kräver att man har minst 5 spelare men det håller RPna stabila längre. (Själv skulle jag aldrig stå utanför grottan, man vill inte missa spänningen.

_öRn

Sir Gawyn

Veteran

Oftast så vet inte spelarna att de befinner sig "monstrets" grotta och även om de visste så är ju alla så förbaskat nyfikna att de ändå går in. Fast det är väl som du säger, ingen vill ju missa det bästa. :o)

Japps, jag tror att din SL var oerhört snäll. En av mina spelare gjorde sin 4:e gubbe redan i Kenya.

Blackstorm

Don Kennetho

Warrior

Jag vet, för jag var den arme./images/icons/frown.gif

Visserligen kanske man gör en del överilade saker men ibland överraskar monstrena en där man inte tror att man ska finna dem. Dessutom vill man ju undersöka det mesta för att garantera att man inte missar någonting och därmed inte kan lösa mysteriet. På många ställen vet man inte heller än idag vad man skulle ha gjort annorlunda. HPna & sanityn ryker i flygande fläng.

Don Kennetho

Jake Steele

Warrior

Då är ju frågan om du inte skall dra ner lite på monstren eller i smyg minska hur mycket man förlorar när man möter dem. visserligen hör det till att det försvinner folk i CoC men för många stör spelet. sSom alltid är svaret alltså: Fuska (men inte så det syns).

_öRn

Dart

Warrior

Så länge dom rollspersoner som krävs för attäventyret ska gå att slutföra finns kvar så brukar jag låta dom döda skapa nya rollpersoner och sedan passa in dom i äventyret med dom andra.

Ibland kan man behöva "fuska" lite t.ex om nefariten "Crusader" går loss med sina ak47´or han hade en i varje hand:) Så ser man till så att skjuter på en person som inte är vital för äventyret.

Walk softly and carry a big stick.