Nekromanti Behöver rådfrågning: Uppdatering utav produkter.

Organ

Out of time, out of mind
Jag utgick från de priser som anges i neogames webbutik och brydde mig inte om att kolla några andra priser. Jag trodde det inte var så stora skillnader.

/Anders, glad över att ha köpt boxarna för 199 kr styck på sf när det begav sig. :gremtongue:

Organ

Out of time, out of mind
Om 449 kr är vad du menar med "snuskigt billigt" så gäller det fortfarande.

/Anders

Poseur

Swashbuckler
Hade dom inte ett erbjudande förut då den var mycket billigare. typ 300 elelr nått.

/Poseur kommer inte ihåg riktigt.

k7e9

Hero
Fast boxen med Eons grundregler i deras webbutik ligger på 219:-, så det är ett ganska stort glapp upp till 449 som grundregler + atlasbox ligger på... Långt över 90...

Skulle dock fortfarande råda GunBlade att köpa boxen med regler och atlas... Världen är ju en ganska stor del av Eon... :gremwink:

k7e9

Hero
På tal om folk att spela med...
Det är möjligt så att "min" lilla förening här i Göteborg ska ha något "mini-konvent" i sommar där vi spelar en massa spel och antagligen även en kortare rollspels-kampanj (antagligen inte Eon dock, eftersom vi spelar det så mycket annars...

Vi har även planer på korta helgäventyr i en mängd olika rollspel... (Coriolis, Vampire och Noir för att nämna några)...

Så om du inte bor för långt från Göteborg, så kan du ju säkerligen få dyka upp och testa på att spela rollspel någon gång under sommaren...

GunBlade

Veteran
Ojoj, nu hamnar vi OT...

Det vore skitbra, då jag inte har någon direkt koll på hur rollspel fungerar överhuvudtaget (i brist på erfarenhet) vore det skitbra att spela med folk som kan. :gremsmile:
Bor bara 8 mil norr om göteborg, och är nere hos flickvännen i princip varje helg, så det skulle inte vara några problem alls att ta sig ner.

Poseur

Swashbuckler
lite OT

En fråga bara ?
Hur blir man så intresrad av rollspel utan att spelat det?

undrar bara hur du kom i kontakt med rollspel? :gremsmile:

GunBlade

Veteran
Re: lite OT

Jag vet inte. Jag har spelat Draim ett tag, vilket är rollspelsliknande. Sen köpte vi ett rollspel som present åt en vän, och jag blev helt insöad på att jag ville börja spela. Har alltid gillat RPG som TV-spel och så.

Poseur

Swashbuckler
Re: lite OT

okej då förstår jag :gremsmile:
hoppas du får tag på några liktänkande :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Fast boxen med Eons grundregler i deras webbutik ligger på 219:-, så det är ett ganska stort glapp upp till 449 som grundregler + atlasbox ligger på... Långt över 90...
Boxen ja. Men nu gällde diskusionen, såsom jag fattade den i alla fall, köp av spelarboken och sl-boken löst, vilka tillsammans kostar 358 kr, alltså ca. 90 kr under paketerbjudandet. Fast oavsätt så är det väl spenderade pengar.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Det vore skitbra, då jag inte har någon direkt koll på hur rollspel fungerar överhuvudtaget (i brist på erfarenhet) vore det skitbra att spela med folk som kan.
Det låter som en bra idé. Jag tänkte nästan inflika i mitt första svar nåt i stil med "Är du verkligen säker på att du ska börja med Eon om du är helt nybörjade vad gäller rollspel" men sket i det då det dels skulle låtit lite mästrande och dels för att du uppenbarligen var inställd på just Eon. Missförstå mig rätt nu, Eon är ett bra spel men det kanske inte är optimalt som förstahandsval för den som aldrig spelat rollspel förut. Om du däremot spelar det med andra som redan kan spelet så borde det gå ganska fort att lära sig hur det funkar. Och när du väl lärt dig det så är det bara att tuta och köra.

/Anders

zuntona

Swordsman
Jag måste hålla med i viss grad med Organ. Jämfört med flera andra rollspel så kan Eon uppfattas som rätt komplicerat. Men det var det första rollspelet jag spela och då var ingen med någon rollspelserfarenhet och det funkade. Ett tips bara, skippa alla frivilliga regler. Systemet är tänkt att man kan lägga på massa olika regler för ditten och datten. Personligen giller vi nästan alla frivilliga regler men det underlättar att man börjar utan dem och när man börjar kunna reglerna att man bygger på med någon i taget. Jag tror faktiskt det dröjde 5 år innan vi testa alla olika. (men det berodde mer på vad SL tyckte om dem än svårighet)

k7e9

Hero
Fast i grundregelboxen ligger ju både spelarboken och spelledarens guide... Så jag kan inte förstå varför man skulle köpa dom dyrare löst, när boxen är billigare och dessutom innehåller ett äventyr och tärningar (och en box till allt då)...

GunBlade

Veteran
Aha, okej. Jag fick det faktiskt tipsat för mig som ett bra förstaspel, men jag vette fan. Vi lär ju upptäcka det snart :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Det blir nog bra. Det är många som startat med eon som förstaspel utan större problem. Men jag håller med om det förslag som någon kom med om att skippa de frivilliga reglerna i början.

/Anders