Nekromanti Behöver rådfrågning: Uppdatering utav produkter.

Ludwig

Veteran
Hej, jag har beslutat mig för att återuppta mitt rollspelande inom Eon's värld Mudana, dock så har jag insett att mina böcker är föråldrade, de som ingår i min samling är:

ATLAS BOX
SPELARENS HANDBOK
MYSTIK & MAGI
DVÄRGAR: STENENS SÖNER
RELIGIONER: GUDARNAS KAMP
TIRAKER: MÖRKRETS DÖTTRAR
MONSTER OCH VARELSER (äldre utgåva)
ALVER (såg att den inte fanns under produktlistan)

Jag har för mig att jag har fler moduler, som har avlägsnats ifrån Neogames hemsida, eller så sitter jag och kvällsdrömmer. Hur som helst så undrar jag hur jag borde struktuera upp mitt kommande köp.

Vad är kompatibelt med vad? Är det värt att köpa Eon III när folk pratar om Eon IV? "Självklart skall man stöda Neogames och man borde så klart köpa alla produkter", men jag är en fattig student med mindre inkomst än de genomsnittliga studenterna, så jag uppmanar er till ärlighet.

Tack på förhand.

Nkari

Veteran
Re: Behöver rådfrågning: Uppdatering utav produkte

dvärgar, tiraker, religioner, atlas samt mystik o magi är gångbara..

spelarens ingen aning..

alver kommer uppdateras innom kort(tänk på att det är Neogames vi snackar om.. kan komma i morrn.. kan komma om ett halvår kan komma om ett år.. beror på frilansarna.. =)

Big Marco

Läskig
En stor styrka med Eon är att alla moduler är kompatibla med alla generationer av regelböcker. Så du behöver inte oroa dig att en modul är "föråldrad".

Eon III är en tajt och pedagogisk version av Eon. Den ger mycket stöd och tips för att skapa äventyr i Mundana och flera system är uppdaterade (främst rollpersonsskapandet, strid och skador).

Jag tror inte att ni skall sitta och hålla andan i väntan på Eon IV - det är minst ett år bort, antagligen längre.

Poseur

Swashbuckler
Eon IV

Finns det några skisser på vad som kommer att förändras till Eon IV ? alltså stora förändriungar?

Ludwig

Veteran
Re: Eon IV

Saken i sig är då att jag borde avvakta tills Eon VI, inte säkert att jag börjar lira efter sommaren. Gäller att hitta en spelgrupp som är någotlunda stabil till att börja med.

Regmolar

Swashbuckler

Jag tycker det ser ut att du har en gedigen samling, speciellt som alla modulerna utom Monster och varelser och kanske Spelarens handbok (en Spelarens bok ingår numera i grundreglerna, men den gamla kan nog användas fortfarande) är helt gångbara och saknar ersättare (även om nya Alver som sagt är på väg). Det jag skulle säga att du saknar är Eon III (ytterst tveksam till att IV skulle komma inom två år om jag bygger på erfarenhet, såvida inte alla förseningar beror på att de i hemlighet suttit och jobbat med den kommande upplagan).

Ska du köpa något annat är det väl Riddaren/Vapenmästaren/Krigsherren om du/dina spelare är lagd/a åt något av de hållen (spela kloner på medeltida riddare, hugga saker med exotiska vapen och stridskonster respektive fältslaga), samt någon landsmodul för lämplig plats att äventyra på, och kanske Monster i Mundana/Bestialiska folk ifall du vill slippa undan de hemska bilderna i Monster och varelser :gremwink: (dessutom innehåller de flera nya folkslag/varelser och uppdateringar på de gamla som är långt mer utvecklade än de tidigare "här har du något som dina spelare kan få slåss mot"-versionerna i Monster och varelser).

Ludwig

Veteran

Det vore i och för sig behagligt med en ny uppsamling utav monster att banka på.

Däremot så tror jag att jag har krigsherren, det känns vagt bekant. Ingår det en sektion om belägringar och fältkrig i den modulen?

Poseur

Swashbuckler

Jag tror du syftar på den gamla Krigarens väg där fältslag belägringar/striskonster/nya vapen och skadesystem finns med.

den boken är förbättrad och uppdaterad i tre böcker
Vapenmästaren
Riddaren
Krigsherren
(de två första är helt värda att köpa för alla gillar vapen och ridare och vapenmästare medans krigsherren egentligen bara är 200 sidor regler för sjöslag/fältslag och belägringar typ. Helt klart bra om man ska köra en krigskampanj men som med de flesta regler behövs moddning)

Ludwig

Veteran

Tack så mycket, det var Krigarens Väg jag var ute efter, som namn.

Sjöslag inom Mudana är nog ett av de få avdelningarna jag fortfarande vill bege mig in i.

Regmolar

Swashbuckler

I så fall behöver du nog Sjöfarare & pirater också, som i övrigt är en välgjord modul i ämnet, även om jag är osäker på hur många som verkligen orkar använda de där navigations- och seglingsreglerna...

Poseur

Swashbuckler

Förmodligen ingen om man itne spelar en sjöfarar kampanj.
Är man ute och åker båt så höftar man ju oftast.

GunBlade

Veteran
Jag hade tänkt lägga en beställning på Eon idag; Spelarens Bok och Spelledarens Guide. Är detta allt som krävs för att börja spela, eller krävs det ytterligare massa saker för att komma igång?
Har inte sysslat någonting med rollspel innan, och tänkte att det kan vara bra att börja med ett svenskt rollspel. Fick även Eon rekomenderat som ett bra första-gångsrollspel.

k7e9

Hero
Jo, det räcker med spelarens bok och spelledarens guide och sedan akn man fylla på med böcker efter hand om man vill det... :gremwink:

Det finns ju ett paket med Eon III regler + Atlasbox på neogames hemsida... Att ha lite kartor och info om länder (ifrån atlasboxen) är inte helt fel...

GunBlade

Veteran
Aha, ja. En atlas vore kanske trevligt. Även om jag skulle vilja lära mig hur spelet går till innan jag ger mig in på den nivån. En liten bit i taget, måste ta mig igenom boken och skaffa fler folk att spela med också :gremsmirk:

k7e9

Hero
Jo, helt klart ta en liten bit i taget... Men i grundreglerna finns i princip ingen världsinformation... Så man får inte veta mycket om mundana när man läser dem...

I atlasboxen finns i princip inga regler, så det är inte "regeltungt" att läsa i dessa böcker, det är mer som uppslagsverk över länderna i mundana... :gremwink: Dessutom är kartorna väldigt bra om man har en äventyrsgrupp som reser runt mycket... (som min gör)

Men man kan ju alltid fråga/söka på forumet om man vill veta saker om länder...
Lycka till med att hitta en grupp och sedan med spelandet... :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
För att inte glömma en handfull vanliga t6:or och en två st t10:or :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Som andra redan påpekat så är Spelarens Bok och Spelledarens Guide allt du behöver för att kunna spela. Jag skulle dock råda dig att lägga till de 90 kronorna som saknas och istället köpa Eon3+Atlasboxen-paketet. Då får du mer än dubbelt så mycket pryttlar för en ganska liten extrapeng. Det är ett MYCKET prisvärt erbjudande!

/Anders

Poseur

Swashbuckler
Plus att det är ofta världen man fastnar för i ett rollspel.
Och vad ska man säga om eons värld, ja det kan disskuteras länge men alla kan nog konstatera att den är väldigt komplett gentemot många andra spel.

GunBlade

Veteran
Jag beställde böckerna genom Adlibris, där det ick på 271 kronor. Hade jag däremot köpt den genom Sf-bokhandeln hade den kostad 499. Tyvärr är det lite mer än 90 kronor som skiljer... :/

Poseur

Swashbuckler
Tror inte neogames har kvar sitt erbjudande om det snuskigt billiga atlaspaketet med regler längre