Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,700
Bland annat utifrån monsterbokstråden och en tidigare diskussion om kartor får jag intrycket av att många vill ha en prydligt ordnad spelvärld, där allt hänger logiskt ihop, som är konsekvent beskriven, gärna utifrån verklighetsbaserad fysik och geografi, och beskriven på ett sätt som möjliggör matematiska jämförelser.
Andra, som jag, vill ha en i det närmaste skönlitterärt beskriven värld, som målar upp en fantasifull bild av miljön som rollpersonerna faktiskt ska vara i, och inte bryr sig om att det tänkta vattenflödet, i kombination med jordmån, storleken på den odlingsbara marken, handelsvägarna, antal hus utritade på kartan, etc., etc. faktiskt inte ger stöd för en stad med "tusentals invånare" utan att det högst kan bo 803 personer i staden.
Märk väl att jag inte pratar om sådana siffror som är kopplade till spelmekaniken. Använder spelet färdigheter för att slåss och KP för att hålla reda på hur mycket stryk man tål, är det så klart användbart att veta vilken färdighetsnivå med hillebarden som stadsvakten har, hur mycket skada den gör och hur många KP vakten har. Men för mig tillför det inget att veta att staden har X antal stadsvakter, indelade i Y antal rotar, att den indelningen beror på historiska fakta Z, A, B, att rotarna har namn efter de mytologiska djuren C, D och E, och leds av NN1, NN2 och NN3. För mig räcker det med att "staden har alldeles för få vakter för att hålla ordning på buset och för övrigt är de allesammans korrupta och jäkligt elaka". Då har jag en bild framför mig och slipper försöka förklara varför vakter ur rote D befann i de södra delarna av staden trots att det står i världsboken att de patrullerar den östra delen. Spelarna kommer inte heller att få för sig att det är något skumt att stadsvakter rör sig i fel distrikt och lägga en massa speltid på att utreda "mysteriet", när det bara är jag som glömt vilken rote som hör hemma var. Och om jag faktiskt menar att det ska vara skumt, så kan jag nämna det för spelarna, helt utan uppsatsen i världsboken.
Jag förstår helt enkelt inte värdet av att som spelskapare/äventyrsskrivare lägga massor av tid på mängder av siffersatta detaljer, när det mesta av det förmodligen aldrig kommer att ha någon betydelse. Rollpersonerna går kanske aldrig till den detaljerade staden, de interagerar kanske inte med den i detalj beskrivna stadsvakten. Plus att det öppnar upp för att någon med ännu större fackkunskaper börjar ifrågasätta ditt världsbygge och räknar sönder den. Om inte annat sätter det upp en tröskel som innebär mycket research och mindre utrymme för fantiserande.
Andra, som jag, vill ha en i det närmaste skönlitterärt beskriven värld, som målar upp en fantasifull bild av miljön som rollpersonerna faktiskt ska vara i, och inte bryr sig om att det tänkta vattenflödet, i kombination med jordmån, storleken på den odlingsbara marken, handelsvägarna, antal hus utritade på kartan, etc., etc. faktiskt inte ger stöd för en stad med "tusentals invånare" utan att det högst kan bo 803 personer i staden.
Märk väl att jag inte pratar om sådana siffror som är kopplade till spelmekaniken. Använder spelet färdigheter för att slåss och KP för att hålla reda på hur mycket stryk man tål, är det så klart användbart att veta vilken färdighetsnivå med hillebarden som stadsvakten har, hur mycket skada den gör och hur många KP vakten har. Men för mig tillför det inget att veta att staden har X antal stadsvakter, indelade i Y antal rotar, att den indelningen beror på historiska fakta Z, A, B, att rotarna har namn efter de mytologiska djuren C, D och E, och leds av NN1, NN2 och NN3. För mig räcker det med att "staden har alldeles för få vakter för att hålla ordning på buset och för övrigt är de allesammans korrupta och jäkligt elaka". Då har jag en bild framför mig och slipper försöka förklara varför vakter ur rote D befann i de södra delarna av staden trots att det står i världsboken att de patrullerar den östra delen. Spelarna kommer inte heller att få för sig att det är något skumt att stadsvakter rör sig i fel distrikt och lägga en massa speltid på att utreda "mysteriet", när det bara är jag som glömt vilken rote som hör hemma var. Och om jag faktiskt menar att det ska vara skumt, så kan jag nämna det för spelarna, helt utan uppsatsen i världsboken.
Jag förstår helt enkelt inte värdet av att som spelskapare/äventyrsskrivare lägga massor av tid på mängder av siffersatta detaljer, när det mesta av det förmodligen aldrig kommer att ha någon betydelse. Rollpersonerna går kanske aldrig till den detaljerade staden, de interagerar kanske inte med den i detalj beskrivna stadsvakten. Plus att det öppnar upp för att någon med ännu större fackkunskaper börjar ifrågasätta ditt världsbygge och räknar sönder den. Om inte annat sätter det upp en tröskel som innebär mycket research och mindre utrymme för fantiserande.
Last edited: