Hejdå wrnu!
Hej!
Tack för ditt långa och uttömmande svar.
Jag förstår din syn på saken och jag är numera klart införstådd i hur man resonerar kring inlägg som riskerar att ha diskuterats tidigare.
Men...
Nätetikett förespråkar ofta att man ser efter om den frågan man tänker ställa redan finns besvarad.
Är det här hugget i sten? För isåfall riskerar wrnu följande:
*Användare som glömmer bort att se efter om frågan redan är besvarad.
*Användare som trots att denne använder tex sök-funktionen, inte lyckas hitta det svar användaren söker.
Vilket resulterar i ett brott mot nätiketten. Vem ska följa upp detta? På vilket sätt?
Ett alternativ till den nätikett du refererar till är att wrnu:s forum har en
allmänt hjälpsam policy! En sådan kan ha som rättesnöre att man ska vara hjälpsam mot varandra och på ett trevligt och effektivt sätt visa var tex svaret på en ofta ställd fråga finns. Isåfall blir man dessvärre tvungen att acceptera att folk inte söker som de skulle kunna eller hittar enkla svar på redan diskuterade ämnen. Sök-funktionen i ett sådant forum skulle ha mera av en arkiveringsteknisk funktion.
Men så är det alltså inte på wrnu:s forum.
Om vi tar ett scenario - Erik 14 år vill ställa en fråga om misslor i EON, han vet exakt vad frågan är och hur han vill ställa den. Det Erik nu bör göra är att han ser efter i FAQn för det aktuella forumet han befinner sig (förhoppningsvis har han hittat till rätt forum - dvs EON), hittar han ingen information där går han vidare till våran sök funktion. Däri söker han efter informationen han vill ha. Hittar han fortfarande ingen information om det aktuella ämnet - posta ett inlägg, mer än gärna!
Om wrnu:s hållning till ofta ställda frågor som har enkla svar är att man bör använda sig av den gängse turordning du beskriver. Isåfall anser jag att det finns många fall av missförstånd ety jag har läst många inlägg som inte följt denna turordning.
Kan du dessutom peka på var någonstans det står att man ska hålla sig till en sådan turordning?
I reglerna står följande:
Ämne och forumsval
Alla inlägg ska följa ämnet som diskuteras i forumet, och det ska diskuteras i det mest passande forumet. Hur träffmallen i Western fungerar ska diskuteras i Western-forumet, hjälp med att göra ett rollspel får man lättast från rollspelsmakar-forumet. Skulle ett inlägg ligga i fel forum så kan inlägget flyttas till ett annat forum utan förvarning.
Saker som inte alls har med rollspel att göra diskuteras lämpligen på andra ställen. Undvik att skriva sådana så kallade off topic-inlägg (förkortas ofta "(OT)" i rubriken) i möjligaste mån. Skulle sådana inlägg ändå förekomma så kan de komma att låsas. Upprepade förseelser kan leda till grövre åtgärder än låsning.
Om ett inlägg innehåller en fråga, och ett svar är så kort att det ryms i rubriken så kan man skriva det i rubriken följt av "(NT)" (vilket står för "no text"), och lämna textfältet tomt. Missbruka inte denna möjlighet! NT-inlägg är acceptabla om de tillför något, det vill säga svarar på en fråga. Undvik att använda denna möjlighet om det inte tillför något till tråden, till exempel om du bara vill uttrycka beröm till författaren eller visa att du håller med.
Att undvika
Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte. Detsamma gäller inlägg som strider mot svensk lagstiftning eller som kan uppmuntra till brott mot svensk lag. Exempel på sådana inlägg är länkar till eller uppladdning av piratkopierad programvara eller upphovsrättsskyddat material.
Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen. Det sköts bäst i personliga samtal, exempelvis via e-post eller via de privata meddelanden som finns i forumssystemet.
Låt bli att testa var gränserna går. Skulle det vara någon tvekan om det man tänker göra är tillåtet, låt helt enkelt bli att göra det. Om någon testar gränserna så uppfattas det som ett brott mot forumsreglerna.
Som jag ser det finns det inte en enda uppmaning att tex först söka efter svaret på den fråga man har, innan man postar ett inlägg! Inte ens på den plats där man enkelt kan
göra det!!
Jag kan inte riktigt förstå hur man kan ta illa upp av denna uppmaning "att söka".
Nej, det har du rätt i. Fast å andra sidan kan det handla om [color:\\"red\\"]hur [/color] man uppmanar någon att söka och [color:\\"red\\"] varför[/color].
Jag skriver i mitt inlägg att jag inte har något emot hjälpsamhet. Om jag fick frågan om misslor av Erik 14 skulle jag förorda ett svar av den här typen:
"Hej Erik! Kul att du är ny på forumet. Vad misslor är och hur dem fungerar finns beskrivet i den här(=länk) tråden. Vi på wrnu hälsar dig välkommen och passar på att tipsa om den fantastiska möjlighet sölk-motorn innebär. Prova om inte du kan hitta andra bra svar på din fråga med hjälp av den! /Wrnu"
eller kanske:
"Erik, det där finns beskrivet i den här(=länk) tråden.
Passa på att använda sökmotorn för fler svar på din fråga!
Mvh Användare Användarsson"
Det som fick mig att skriva den här tråden är helt enkelt det svar jag fick av Krille. Det lät så här (jag gillar inte att hänga ut Krille på det här sättet, men nu vill jag vara tydlig. Förlåt om du tar illa upp, Krille!) :
Det är ett ämne som har skrivits om sedan dödagar, ungefär. Jag står fast i min definition: det är ett spel (organiserad lekföreteelse med mer eller mindre behov av uppställning, förberedelser och verktyg) i vilket man spelar en roll (någon form av rollidentifikation och inlevelse). Det finns andra definitioner, men du borde kunna hitta dem på femton sekunder. Jag hittade till exempel följande trådar:
1
2
3
4
5
Och jag tror inte att en ny tråd kommer att spika fast en entydig definition av rollspel. Måhända att jag låter trist när jag säger det, men jag står fast vid min åsikt.
- Krille
Jag får reservera mig för att jag kanske är av det snarstuckna slaget, men till er tröst isåfall ska ni veta att denna snarstuckenhet inom kort inte ska behöva besvära er i fortsättningen.
Till att börja med- Krille medger att han "kanske låter trist"- vilket nog ändå ger mig visst fog för att känna mig trampad på tårna. Men framför allt säger Krille, mellan raderna, det här:
"Det här har vi redan diskuterat, det är inget svårt att hitta de diskussionerna om man bara vill, och förresten så är det en rätt meningslös tråd överhuvudtaget".
För grejen är att jag i min tråd (som Krille alltså svarar på),
inte på ett enda ställe "söker en entydig definition"!
Jag vet inte om Krille var trött eller om han bara missade det, men förmodligen är det så att Krille så många gånger läst "vad är rollspel" som rubrik att han kräks på att få behöva göra det igen. Alltså tycker han att det är en dålig tråd.
Det innebär att Krille, outtalat, ger oss besked om vad man ska och vad man inte ska diskutera. Det gör det inte mindre tråkigt att Krille hör till de mest kunniga och tongivande personerna på forumet.
Ok, nu har jag verkligen hängt ut Krille, men han är knappast den enda som resonerar på det här viset. Därför ska man inte på något sätt tro att jag hyser något agg gentemot Krille personligen, det är åsikten jag kritiserar, en åsikt som är hyggligt utbredd på forumet!
Det står ingenstans i reglerna, eller i FAQ:en vad man ska diskutera, förutsatt att man inte gör våld på desamma. Det finns sas ingen stilmässig poliscy här på wrnu. Vilket jag tycker är bra då det öppnar för en bred demokratisk diskussion om allt som rör rollspel etc.
Ibland uppmanas jag att använda smileys för att visa på humor eller i övrigt göra det enklare för att få fram vad jag menar. Kanske missade Krille denna möjlighet?
Ska du skriva ett inlägg som har en specifik fråga, gär vänligen följande: 1. Läs i det aktuella forumets FAQ
2. Gör en sökning
3. Har inte nummer 1 eller 2 gett resultat? Skriv ett inlägg!
Jag vet inte om du kommit åt någon kopieringsfunktion av misstag, men den där meningen missade jag verkligen inte!
Dessvärre är det, i mitt tycke, beklagligt att man ska behöva följa en så nitisk ordning. Det kommer att hämma spontanitet och ställa för stora krav på nya användare tex
Jag kan tänka mig att om man verkligen är ute efter ett snabbt och koncist svar, så är det den mest effektiva metoden. Men jag anser att man ibland visst kan få ta upp utryme på forumen för en enkel fråga. Det som då kan upplevas som ofta och tjatigt upprepande ("...snälla du, prova att söka...") är inte lika jobbigt som att i tid och otid bryskt behöva påminna mindre vetande, om hur man egentligen beter sig på wrnu.
Jag förstår inte varför det är så tålamodsprövande att någon missar att söka, eller att läsa en FAQ. För den enskilde frågeställaren kanske det är ett problem, men för forumrävarna? Det är ju mer eller mindre bara dem, som stör sig på att mindre kunniga "gör fel".
Denna brist på hänsyn och välvilja tror jag ger konsekvenser för wrnu som innebär att det inte längre kan göra anspråk på att vara ett webforum "för alla". Wrnu har snarare blivit en community som har ett inofficiellt regelverk.
För dem som antingen inte förstår eller sympatiserar med värdegrunden, återstår att bli hackad på, påmind med viss beska, och allmänt uthängd.
Det är synd, för rollspelshobbyn är inte stor, av dessa få utövare skulle man kunna kräva en större portion solidaritet. Det har också varit min mission här på wrnu, att tex utmana etablerade sanningar för att nå fram till en insikt om att det inte finns något rätt/fel eller bra/dåligt när det kommer till rollspel. Att det ska finnas plats för alla.
Åtminstone för wrnu:s egen skull.
För med denna tysta doktrin som gömmer sig bland regler och informella överenskommanden mellan veteraner på forumen, kommer en snäv och uteslutande elitism.
Något jag inte vill vara en del av.
Därför blir detta mitt sista inlägg och jag skulle be om att få min profil raderad så att mina vänner som besöker wrnu inte av misstag tror att jag fortfarande finns här.
/Basenanji