Nekromanti Behöver wrnu en ny regel?

Basenanji

Postd20modernist
Ibland så kan man läsa något i stil med:

"Om du bara hade sökt lite hade du sett att det där ämnet har diskuterats sedan 100 f.Kr...."

"Åh, vad tjatigt, det där diskuterade vi redan förra sommaren och då..."

"Jag hittade trettitusenfemhundrsjuttio två trådar som ger dig svaret på din korkade fråga. Sök!"

Jag blir lika irriterad varje gång.
Jag får känslan av att det finns ett regelverk som gäller i det tysta, vilket föreskriver att man ska undvika att diskutera något som redan diskuterats.
Eller att man inte får ta upp plats på forumet med "onödiga" trådar.

Hörrni- är det så?
Borde det finnas en rekommendation om detta?

För jag vill inte vare sig besvära alla stackars forumiter med mina korkade och värdelösa inlägg som jag vill bli påmind om att någon annan har frågat det som jag undrar.

Jag tror att det är dags att införa en rekommendation om hur man bör skriva trådar här på wrnu. Dessvärre har isåfall forumet gjort sig helt överflödigt för min del, för jag vill kunna diskutera allt. Utan reservation eller beska påminnelser från ärrade forumveteraner.

[color:\\"purple\\"] Däremot tackar jag ödmjukast för all den hjälp man kan bistå varandra med genom att tipsa om andra trådar som man tycker är bra. Blanda inte ihop det ovanstående denna hjälpsamhet.[/color]
/Basenanji

Bunny

Crazy like a fool
Håller med + lite extra shit.

Men jag tycker inte det är ett stort problem, och några nya regler krävs inte. Att ta upp det för diskussion räcker. Det här är även något som var värre förut, när många verkade tycka att inlägg som sa: "Sök! Sök! SÖK! Sök!" var mäkta givande... det har ändrats sedan dess, och till det bättre.

Det finns lite divalater av vissa här på forumet, och jag tycker du är bra på att peka på dem. Du rör om i grytan lite - fortsätt med det.

Något annat som jag irriterar mig på (och irriterade mig på när jag var ny på forumet och ganska grön som rollspelare/spelledare) är de som svarar frågor som "vad ska jag göra, min grupp spelar oseriöst" eller "mina gruppmedlemmar käbblar om regler för mycket", med kommentaren "byt spelgrupp, det skulle jag ha gjort". Det är lite arrogant. De som skriver så är oftast nya i hobbyn, känner få som rollspelar och spelar i allra flesta fall med personer man är kamrater med även utanför hobbyn. Att vända sig ifrån kompisgänget och säga "jag vill inte spela med er längre" är ofta att sätta mer än rollspelandet på spel. De kan inte välja och vraka som den mer etablerade, och då verkar rådet "byt grupp" ganska meningslöst.

Krille

Super Moderator
"Jag blir lika irriterad varje gång."

Bra! Då vet du exakt hur jag känner när gammal skåpmat kommer på tal. Och du vet också exakt hur jag känner när folk faktiskt tar illa upp av tillsägelsen att söka, i synnerhet när man faktiskt gör sökningen åt dem och letar upp länkar till de gamla trådarna där ämnet behandlas.

Om det inte är specifikt den informationen du söker, säg det då: "Tack, men det var inte det jag letade efter", alternativt "Tack, men jag har redan sökt och ämnet verkar inte ha diskuterats förr".

Och om det är det, men det finns mer saker att säga, citera lämpliga stycken från de gamla trådarna och fortsätt att diskutera saken i den nya tråden: "Tack! Rising sa något intressant här, - (citat Rising)".

Men är det verkligen nödvändigt att bli arg och sur?

Storuggla

Champion
Re: Håller med + lite extra shit.

"Något annat som jag irriterar mig på (och irriterade mig på när jag var ny på forumet och ganska grön som rollspelare/spelledare) är de som svarar frågor som "vad ska jag göra, min grupp spelar oseriöst" eller "mina gruppmedlemmar käbblar om regler för mycket", med kommentaren "byt spelgrupp, det skulle jag ha gjort". Det är lite arrogant. De som skriver så är oftast nya i hobbyn, känner få som rollspelar och spelar i allra flesta fall med personer man är kamrater med även utanför hobbyn. Att vända sig ifrån kompisgänget och säga "jag vill inte spela med er längre" är ofta att sätta mer än rollspelandet på spel. De kan inte välja och vraka som den mer etablerade, och då verkar rådet "byt grupp" ganska meningslöst."

Amen! Bosse Benget (14 år) i Ringarum ber om hjälp för att hantera sin spelgrupp och får rådet att byta grupp. Bra råd. Grabben ska ta sitt pick och pack och flytta dit andra spelgrupper finns och lämna polarna efter sig, är tydligen den gällande moralen. Nä, det suger, rent ut sagt. Jag ska klura på det tills nästa gång någon har samma problem, då ska jag vara värsta messias som glider in med coolaste lösningen i stan. :gremsmile:

Storuggla, höll med

Troberg

Sinister eater
Det beror på. Är det något som diskuterades en gång för tre år sedan så är det gnälligt att påpeka att det diskuterats och att man ska söka, men är det något som poppar upp två gånger i veckan (titta på forumet på http://www.mame.net så förstår ni vad jag menar) så är det motiverat.

Som vanligt så gäller det att använda omdöme.

Bunny

Crazy like a fool
"Bra! Då vet du exakt hur jag känner när gammal skåpmat kommer på tal."

Men... du behöver inte svara. Att ignorera är faktiskt något som fungerar oerhört bra för mig.

"Och du vet också exakt hur jag känner när folk faktiskt tar illa upp av tillsägelsen att söka, i synnerhet när man faktiskt gör sökningen åt dem och letar upp länkar till de gamla trådarna där ämnet behandlas."

Känner du dig missförstådd? Arbeta med framförandet, det brukar vara där det brister i kommunikation med text. Lyser din irritation igenom "när gammal skåpmat kommer på tal"? Det är inte bra. Irritation föder irritation.

Man kan lägga upp det hela betydligt gulligare än så här.

Johan K

Gammal & dryg
Om jag ska vara ärlig, nej det behövs ingen sådan regel.. Visst, man kanske kan lägga in det som ett litet tipps att det finns.
Men samtidigt så känns det onödigt att trycka ner sök-funktionen på de som är är sugna på att diskutera nått i stil med världar, regler eller nått sådant. Låt dem disskutera det då & låt bli att svara isåfall. Det funkar aldeles utmärkt, jag lovar..

DODswe4

Hero
Nej regeln finns inte. Men som Krille säger så är det nog jobbigt när gamla saker kommer up.

Vad som borde finnas (kanske) är att man lägger till under regler tips om hur man ska lägga up inlägg, sök först fråga sen till exempel

ro83rt

Swordsman

Något annat som jag irriterar mig på (och irriterade mig på när jag var ny på forumet och ganska grön som rollspelare/spelledare) är de som svarar frågor som "vad ska jag göra, min grupp spelar oseriöst" eller "mina gruppmedlemmar käbblar om regler för mycket", med kommentaren "byt spelgrupp, det skulle jag ha gjort". Det är lite arrogant. De som skriver så är oftast nya i hobbyn, känner få som rollspelar och spelar i allra flesta fall med personer man är kamrater med även utanför hobbyn. Att vända sig ifrån kompisgänget och säga "jag vill inte spela med er längre" är ofta att sätta mer än rollspelandet på spel. De kan inte välja och vraka som den mer etablerade, och då verkar rådet "byt grupp" ganska meningslöst.
Men å andra sidan så får man anta att båda "sidor" i gruppen inte med vilje försöker förstöra för varandra och det är så att man inte blir nöjd med en kompromiss så kan det vara ett alternativ. Annars finns det ju stor risk att man lägger av för att det inte är givande att spela. Det känns dessutom rätt långsökt att någon här skulle skriva ett inlägg av sådan dingnitet att fjortonårige Bengt sedan kan förmedla det till sina kamrater, vilka genast fattar poängen och ändrar på sitt sätt att spela. Vanligtvis brukar ju det röra sig om en SL som inte får spelarna att spela på det sätt han vill. Det är ju iofs tecken på en dålig SL som arbetar åt ett annat håll än spelarna. Det blir ju aldrig bra att tvinga spelare att "sluta slåss" och börja rollspela. Problemet är ju av social natur och det är inte lätt att lösa via internetråd. De flesta här anser kanske att det bästa sättet är att byta grupp och man skriver väl inte värdelösa tips bara för det är snällare.

G

Guest

Guest
Hej!

Ska försöka att lite kortfattat svara på dina idéer, synpunkter och frågor. Vi får se om jag lyckas. Om du fortfarande efter det här har frågor är du välkommen att höra av dig till mig eller till någon annan i redaktionen så kan vi säkert reda upp det här. Jag kan inte garantera att du får ett snabbt svar om du ställer frågan här och/eller på e-post men jag lovar att svaret kommer. Alla har vi mycket annat att göra och det hoppas jag att du och alla andra på forumet har både förståelse och respekt för. Nu till ditt inlägg...

Förutom reglerna på denna sajt (som jag själv skrivit till viss del) gäller även svensk lag, vanlig nätetikett och helt vanligt bondförnuft. Så enkelt är det. Det är vad som gäller för forumet. Den delen tänker i alla fall inte jag diskutera mer.

Nätetikett förespråkar ofta att man ser efter om den frågan man tänker ställa redan finns besvarad. Detta är mycket enkelt gjort, speciellt här på rollspel.nu. Sök funktionen fungerar mycket lätt och smärtfritt och FAQn är ett oerhört bra komplement, till detta kan jag också passa på att lyfta fram våra samarbetssidor som finns länkade från respektive forum - dom innehåller mycket bra information!

Om vi tar ett scenario - Erik 14 år vill ställa en fråga om misslor i EON, han vet exakt vad frågan är och hur han vill ställa den. Det Erik nu bör göra är att han ser efter i FAQn för det aktuella forumet han befinner sig (förhoppningsvis har han hittat till rätt forum - dvs EON), hittar han ingen information där går han vidare till våran sök funktion. Däri söker han efter informationen han vill ha. Hittar han fortfarande ingen information om det aktuella ämnet - posta ett inlägg, mer än gärna!

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan ta illa upp av denna uppmaning "att söka". Det bör man helt enkelt göra. Dessutom, om personen (som uppmanar dig att söka) sedan bifogar en direktlänk till det aktuella inlägget är det ju guld värt. Då slapp du ju göra sökningen själv och fick informationen på ett bräde. Detta är dock ingenting som jag uppmanar folk att göra.
1. Läs i det aktuella forumets FAQ
2. Gör en sökning
3. Har inte nummer 1 eller 2 gett resultat? Skriv ett inlägg!

Det tar inte lång tid att göra en sökning, det är inte svårt. Det handlar om att du ska klicka på länken, fylla i dom tomma rutorna och söka bland informationen som sedan presenteras för dig. Det är inte mycket begärt och det tycker jag att vi kan "kräva" av våra besökare - vill du ha information, följ ordningen:
2. Gör en sökning

När det kommer till vad som skall stå i reglerna och vad som inte skall stå där. Om vi skulle skriva in i reglerna allt som man kan tänkas skriva som vi anser inte hör hemma här skulle dokumentet vara kilometerlångt. Tyvärr. Det går inte att täcka upp alla möjliga luckor och brister. Så enkelt är det tyvärr. Jag skulle bli själaglad om folk respekterade följande:
1. Respektera Sveriges lag
2. Respektera nätetikett
3. Läs våra regler
4. Läs vår FAQ
5. Ta åt dig av kommentarer/tips av övriga användare

FAQn är i förlängningen ett förtydligande av reglerna. Läser du reglerna så hoppas jag att du läser FAQn - om inte, ta tillfället i akt och gör det nu. Det finns mycket matnyttig information där. Bara för att ta ett exempel - i reglerna står ingenting om "köp och sälj inlägg" men det står att forumen är "till för diskussion". Köp och sälj inlägg är inte diskussion. Därmed står det i FAQn att köp och sälj inlägg inte är tillåtna. FAQn gäller lika mycket som reglerna - FAQn är egentligen ett förtydligande/en förlängning av dessa.

Ska du skriva ett inlägg som har en specifik fråga, gär vänligen följande:
2. Gör en sökning

Är du ny på forumet eller känner du att du inte har så stor koll på våran FAQ eller våra regler, vänligen gör följande:
1. Respektera Sveriges lag
2. Respektera nätetikett
3. Läs våra regler
4. Läs vår FAQ
5. Ta åt dig av kommentarer/tips av övriga användare

Om vi alla hjälps åt att följa dessa förhållandevis enkla regler kommer vi säkerligen att ha ett trevligare klimat här på rollspel.nu och fler givande diskussioner utan att för den sakens skull upprepa oss.

Återigen - kom gärna med frågor, kritik eller be mig förtydliga något, jag eller någon annan svarar, det kan ta tid för gudarna ska veta att jag i alla fall har ett liv utanför rollspel.nu

Ackerfors

Alas, your rapids!
De bortskämda barnen på Bråkmakargatan...

** Fler elitistiska och konspiratoriska påståenden **

"Jag blir lika irriterad varje gång."

Jag förstår dig, men enbart om du får ett svar där det står "sök!" och möjligtvis en länk till söksidan. Får du ett svar med "det finns en söksida på forumet och här, här, här har ditt ämne diskuterats tidigare, så du får hemskt gärna läsa dem för att få svar på lite av dina frågor", då ska det inte vara några sura miner.
Det är den första biten som känns bortskämd på det här forumet. Den respektlösa och på tok för insnöade attityden som gäller från båda håll, både trådstartare och sök-idkare.
Where is the love...?

Men en annan fråga man kan ställa... Finns det inte bättre saker att irritera sig på? Krig? Svält? Världsomfattande konspirationer?

"Jag får känslan av att det finns ett regelverk som gäller i det tysta"

Nu blir jag nyfiken här... Hur kan det komma sig att det väldigt ofta är någon som är väldigt nära att avslöja den världsomfattande www.rollspel.nu-konspirationen utan att redaktionen (som givetvis har sitt högkvarter i vevevetagon) likviderat dem och deras levrar?
Grejen är ju den att vi är människor som sitter här (möjlig ett par botar också) och människans stora nackdel är att den sällan tänker när den integrerar med andra varelser. Detta gäller även här. När någon skriver "S - Ö - K - ! - !" så är det troligtvis en spontan impulshandling (ja, impulshandlingar brukar vara spontana :gremtongue: ) och att blanda in oskrivna regler och små, tysta, dolda, konspirationsteorier lite här och där (det är inte bara du som gör det, och det var inte särskilt allvarligt här, så känn dig inte utpekad (även om du kanske ska gömma levern :gremwink: ) känns ikke kempegrejt.
Detta för mig vidare till...

"vilket föreskriver att man ska undvika att diskutera något som redan diskuterats.
Eller att man inte får ta upp plats på forumet med "onödiga" trådar."

...De spontana impulshandlingarna.
Det är väääldigt ofta jag känner att jag skulle vilja svara, såga av benen på den som skrivit och köra fotknölarna i en kaffekvarn, men hur många inlägg som ni ser här som jag skrivit är sådana? Ja, ett par har sluppit igenom självcensuren, men det är nog inte en promille av mina inlägg. Varför? Jag tycker det är onödigt att lägga ned mödan på att impulsskriva bitska inlägg som troligtvis skulle få tapeterna i serverhallen att skrumpna. Detsamma borde gälla för de som tycker att det är en Bra Sak<sup>TM</sup> att skrika "SÖK!" så fort de får chansen. Låt bli att svara och se hur det artar sig ändå, ämnet kanske behöver diskuteras igen (trots att "veteranerna" sett trådarna både en och två gånger), och klarar ni inte av att trycka på någon länk som tar er bort från hemskheterna så funkar det att bara ställa sig upp och gå ut och ta lite luft.

www.rollspel.nu är ohyggligt bortskämt med vältaliga människor som skriver långt och utan stavfel, långa trådar och givande diskussioner. Vi kan skatta oss lyckliga att vårat forum inte ser ut som www.gamingeye.com eller www.fragbite.se där det är många meningslösa trådar (som får mig att le eller gråta beroende av innehållet).
Men hur som haver var vi alla barn i början och om vi skrämmer iväg de nya som inte är lika lena i munnen så kommer visserligen användarantalet längst ner på forumets framsida att öka, men de nya kommer skrämmas iväg då de inte får vara med i klubben för inbördes beundran. Ge dem en chans att utforska själva, vi gamlingar behöver ju inte svara på allt trots att vi har tvåtusen, sextusen eller sextontusen inlägg.

Det är på tok för drastiskt att kalla det ett generationsskifte och det är inte heller riktigt vad jag menar, men vi måste släppa fram och vägleda de nya här även om de inte skriver ett inlägg på artontusen tecken om hur man skulle kunna använda ryska tsarfamiljens kök under ryska revolutionen till ett modernt skräckscenario (som givetvis använder CoC-reglerna, då Vampire är förkastligt).

Vi är på tok för bortskämda här och vi är på tok för rädda för forumets påstådda förfall (och jag använder "på tok för mycket" på tok för mycket).

För att förtydliga det hela.
1. Jag tycker att man gärna får söka och länka till gamla trådar, men tycker inte att man skriver "söksöksökSöksök".
2. Jag tycker att konspirationsteorierna börjar bli tjatiga och rätt tråkiga.
3. Jag tycker att vi måste ge de nya en chans att diskutera utan "oss gamlingar" om det är det som krävs för att vi inte ska trycka ner dem.
4. Jag har ingen aning om hur mycket som är relevant för ämnet.
5. Jag har mer "ta ner forumiterna på jorden"-trådar på lager men vet inte om jag ska ta mig besväret att skriva dem.
6. Jag är bakfull.

Basenanji

Postd20modernist
Hejdå wrnu!

Hej!

Tack för ditt långa och uttömmande svar.

Jag förstår din syn på saken och jag är numera klart införstådd i hur man resonerar kring inlägg som riskerar att ha diskuterats tidigare.

Men...

Nätetikett förespråkar ofta att man ser efter om den frågan man tänker ställa redan finns besvarad.
Är det här hugget i sten? För isåfall riskerar wrnu följande:

*Användare som glömmer bort att se efter om frågan redan är besvarad.
*Användare som trots att denne använder tex sök-funktionen, inte lyckas hitta det svar användaren söker.

Vilket resulterar i ett brott mot nätiketten. Vem ska följa upp detta? På vilket sätt?

Ett alternativ till den nätikett du refererar till är att wrnu:s forum har en allmänt hjälpsam policy! En sådan kan ha som rättesnöre att man ska vara hjälpsam mot varandra och på ett trevligt och effektivt sätt visa var tex svaret på en ofta ställd fråga finns. Isåfall blir man dessvärre tvungen att acceptera att folk inte söker som de skulle kunna eller hittar enkla svar på redan diskuterade ämnen. Sök-funktionen i ett sådant forum skulle ha mera av en arkiveringsteknisk funktion.

Men så är det alltså inte på wrnu:s forum.

Om vi tar ett scenario - Erik 14 år vill ställa en fråga om misslor i EON, han vet exakt vad frågan är och hur han vill ställa den. Det Erik nu bör göra är att han ser efter i FAQn för det aktuella forumet han befinner sig (förhoppningsvis har han hittat till rätt forum - dvs EON), hittar han ingen information där går han vidare till våran sök funktion. Däri söker han efter informationen han vill ha. Hittar han fortfarande ingen information om det aktuella ämnet - posta ett inlägg, mer än gärna!

Om wrnu:s hållning till ofta ställda frågor som har enkla svar är att man bör använda sig av den gängse turordning du beskriver. Isåfall anser jag att det finns många fall av missförstånd ety jag har läst många inlägg som inte följt denna turordning.
Kan du dessutom peka på var någonstans det står att man ska hålla sig till en sådan turordning?

I reglerna står följande:
Ämne och forumsval
Alla inlägg ska följa ämnet som diskuteras i forumet, och det ska diskuteras i det mest passande forumet. Hur träffmallen i Western fungerar ska diskuteras i Western-forumet, hjälp med att göra ett rollspel får man lättast från rollspelsmakar-forumet. Skulle ett inlägg ligga i fel forum så kan inlägget flyttas till ett annat forum utan förvarning.

Saker som inte alls har med rollspel att göra diskuteras lämpligen på andra ställen. Undvik att skriva sådana så kallade off topic-inlägg (förkortas ofta "(OT)" i rubriken) i möjligaste mån. Skulle sådana inlägg ändå förekomma så kan de komma att låsas. Upprepade förseelser kan leda till grövre åtgärder än låsning.

Om ett inlägg innehåller en fråga, och ett svar är så kort att det ryms i rubriken så kan man skriva det i rubriken följt av "(NT)" (vilket står för "no text"), och lämna textfältet tomt. Missbruka inte denna möjlighet! NT-inlägg är acceptabla om de tillför något, det vill säga svarar på en fråga. Undvik att använda denna möjlighet om det inte tillför något till tråden, till exempel om du bara vill uttrycka beröm till författaren eller visa att du håller med.

Att undvika
Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte. Detsamma gäller inlägg som strider mot svensk lagstiftning eller som kan uppmuntra till brott mot svensk lag. Exempel på sådana inlägg är länkar till eller uppladdning av piratkopierad programvara eller upphovsrättsskyddat material.

Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen. Det sköts bäst i personliga samtal, exempelvis via e-post eller via de privata meddelanden som finns i forumssystemet.

Låt bli att testa var gränserna går. Skulle det vara någon tvekan om det man tänker göra är tillåtet, låt helt enkelt bli att göra det. Om någon testar gränserna så uppfattas det som ett brott mot forumsreglerna.
Som jag ser det finns det inte en enda uppmaning att tex först söka efter svaret på den fråga man har, innan man postar ett inlägg! Inte ens på den plats där man enkelt kan
göra det!!

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan ta illa upp av denna uppmaning "att söka".
Nej, det har du rätt i. Fast å andra sidan kan det handla om [color:\\"red\\"]hur [/color] man uppmanar någon att söka och [color:\\"red\\"] varför[/color].

Jag skriver i mitt inlägg att jag inte har något emot hjälpsamhet. Om jag fick frågan om misslor av Erik 14 skulle jag förorda ett svar av den här typen:

"Hej Erik! Kul att du är ny på forumet. Vad misslor är och hur dem fungerar finns beskrivet i den här(=länk) tråden. Vi på wrnu hälsar dig välkommen och passar på att tipsa om den fantastiska möjlighet sölk-motorn innebär. Prova om inte du kan hitta andra bra svar på din fråga med hjälp av den! /Wrnu"

eller kanske:

"Erik, det där finns beskrivet i den här(=länk) tråden.
Passa på att använda sökmotorn för fler svar på din fråga! :gremsmirk:
Mvh Användare Användarsson"

Det som fick mig att skriva den här tråden är helt enkelt det svar jag fick av Krille. Det lät så här (jag gillar inte att hänga ut Krille på det här sättet, men nu vill jag vara tydlig. Förlåt om du tar illa upp, Krille!) :

Det är ett ämne som har skrivits om sedan dödagar, ungefär. Jag står fast i min definition: det är ett spel (organiserad lekföreteelse med mer eller mindre behov av uppställning, förberedelser och verktyg) i vilket man spelar en roll (någon form av rollidentifikation och inlevelse). Det finns andra definitioner, men du borde kunna hitta dem på femton sekunder. Jag hittade till exempel följande trådar:

1
2
3
4
5

Och jag tror inte att en ny tråd kommer att spika fast en entydig definition av rollspel. Måhända att jag låter trist när jag säger det, men jag står fast vid min åsikt.

- Krille
Jag får reservera mig för att jag kanske är av det snarstuckna slaget, men till er tröst isåfall ska ni veta att denna snarstuckenhet inom kort inte ska behöva besvära er i fortsättningen.
Till att börja med- Krille medger att han "kanske låter trist"- vilket nog ändå ger mig visst fog för att känna mig trampad på tårna. Men framför allt säger Krille, mellan raderna, det här:

"Det här har vi redan diskuterat, det är inget svårt att hitta de diskussionerna om man bara vill, och förresten så är det en rätt meningslös tråd överhuvudtaget".

För grejen är att jag i min tråd (som Krille alltså svarar på),
inte på ett enda ställe "söker en entydig definition"!
Jag vet inte om Krille var trött eller om han bara missade det, men förmodligen är det så att Krille så många gånger läst "vad är rollspel" som rubrik att han kräks på att få behöva göra det igen. Alltså tycker han att det är en dålig tråd.

Det innebär att Krille, outtalat, ger oss besked om vad man ska och vad man inte ska diskutera. Det gör det inte mindre tråkigt att Krille hör till de mest kunniga och tongivande personerna på forumet.

Ok, nu har jag verkligen hängt ut Krille, men han är knappast den enda som resonerar på det här viset. Därför ska man inte på något sätt tro att jag hyser något agg gentemot Krille personligen, det är åsikten jag kritiserar, en åsikt som är hyggligt utbredd på forumet!

Det står ingenstans i reglerna, eller i FAQ:en vad man ska diskutera, förutsatt att man inte gör våld på desamma. Det finns sas ingen stilmässig poliscy här på wrnu. Vilket jag tycker är bra då det öppnar för en bred demokratisk diskussion om allt som rör rollspel etc.

Ibland uppmanas jag att använda smileys för att visa på humor eller i övrigt göra det enklare för att få fram vad jag menar. Kanske missade Krille denna möjlighet?

Ska du skriva ett inlägg som har en specifik fråga, gär vänligen följande: 1. Läs i det aktuella forumets FAQ
2. Gör en sökning

Jag vet inte om du kommit åt någon kopieringsfunktion av misstag, men den där meningen missade jag verkligen inte! :gremgrin:
Dessvärre är det, i mitt tycke, beklagligt att man ska behöva följa en så nitisk ordning. Det kommer att hämma spontanitet och ställa för stora krav på nya användare tex

Jag kan tänka mig att om man verkligen är ute efter ett snabbt och koncist svar, så är det den mest effektiva metoden. Men jag anser att man ibland visst kan få ta upp utryme på forumen för en enkel fråga. Det som då kan upplevas som ofta och tjatigt upprepande ("...snälla du, prova att söka...") är inte lika jobbigt som att i tid och otid bryskt behöva påminna mindre vetande, om hur man egentligen beter sig på wrnu.

Jag förstår inte varför det är så tålamodsprövande att någon missar att söka, eller att läsa en FAQ. För den enskilde frågeställaren kanske det är ett problem, men för forumrävarna? Det är ju mer eller mindre bara dem, som stör sig på att mindre kunniga "gör fel".

Denna brist på hänsyn och välvilja tror jag ger konsekvenser för wrnu som innebär att det inte längre kan göra anspråk på att vara ett webforum "för alla". Wrnu har snarare blivit en community som har ett inofficiellt regelverk.
För dem som antingen inte förstår eller sympatiserar med värdegrunden, återstår att bli hackad på, påmind med viss beska, och allmänt uthängd.

Det är synd, för rollspelshobbyn är inte stor, av dessa få utövare skulle man kunna kräva en större portion solidaritet. Det har också varit min mission här på wrnu, att tex utmana etablerade sanningar för att nå fram till en insikt om att det inte finns något rätt/fel eller bra/dåligt när det kommer till rollspel. Att det ska finnas plats för alla.

Åtminstone för wrnu:s egen skull.
För med denna tysta doktrin som gömmer sig bland regler och informella överenskommanden mellan veteraner på forumen, kommer en snäv och uteslutande elitism.

Något jag inte vill vara en del av.

Därför blir detta mitt sista inlägg och jag skulle be om att få min profil raderad så att mina vänner som besöker wrnu inte av misstag tror att jag fortfarande finns här.

/Basenanji

walium

Ganska töntig, faktiskt
Melodramatisk?

Alltså ibland tycker jag att du beter dig som ett bortskämt barn. Bara för att du får en aningen surmulen uppmaning ifrån en av de aktivaste forumiterna så måste du starta en ny tråd där du "avslöjar" forumets rätta ansikte. Synd bara att Krille, trots det faktum att han själv har skrivit fler inlägg än vad som rymms i vissa forum, inte är den ende representanten för forumandan. Man behöver sällan anstränga sig för att hitta folk som är villiga att diskutera även de mest uttjatade av ämnen. Jag vet mängder av exempel på trådar som har växt till att bli precis hur stora som helst fastän ämnet varit sönderdiskuterat flera gånger tidigare. Så innan du förkastar hela forumet så tycker jag att du ska läsa vad andra än Krille skriver i din tråd, för hans åsikt är väl ändå inte den enda som betyder något?

Krille

Super Moderator
Hejdå, Basenanji!

• Det dök upp en hel subtråd om vad du egentligen ville ha sagt med din fråga "vad är rollspel", där jag inte ens deltog förrän på slutet. Uppenbarligen var det fler än jag som läste din fråga som att du sökte en entydig definition, och inte en lista med åsikter. Så jag vet inte om jag vill skylla på att jag bara var trött.
  • Möjligen kan den där missuppfattningen bero på att jag försökte läsa mellan raderna och förstå vad du egentligen ville. Nå, det verkar ju vara populärt att läsa mellan raderna, så jag står inte ensam. Om det var det som upprörde dig så ber jag om ursäkt.
  • Med "Måhända att jag låter trist när jag säger det" så menade jag ingenting annat än att jag inte trodde att en ny tråd skulle lyckas spika fast en entydig definition. Jag menade inte att tråden i sig var onödig. Den kan vara det, men den kan lika gärna inte vara det. Ett bra sätt att ta reda på om den är det är att titta igenom de gamla trådarna och se om de faktiskt besvarar ens fråga.
  • Så jag tror faktiskt mer på din snarstuckenhet.

Foggmock

Myrmidon
Re: Håller med + lite extra shit. [OT]

Och den lösningen ska då kanske vara i stil med alla andra lösningar som brukar presenteras i en sån tråd, nämligen att man ska prata med dem?

Folk i såna trådar säger inte bara åt dem att byta spelgrupp. Däremot är det knappast någon som föreslår att man ska lura dem in i sånt spelande. Sitter man med omogna spelare så spelar det ingen roll om man tar bort alla monster ur äventyret, det kommer spåra ur ändå för att folk gör knasiga saker för att det är roligt.

Mitt bästa tips till såna: Suck it up.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Another one bites the dust!

Efter Farbror Funkus lämnade forumet (nåja) har jag längtat efter fler martyrer :gremgrin:

Ny slogan för wrnu borde vara "www.rollspel.nu - den som gör fel blir förföljd och dödad!"

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

/Vulf

G

Guest

Guest
Re: Hejdå wrnu!

Hej Basenanji!

Bara ett kort svar för jag är i princip på väg hemifrån snart för att plugga. Inte kanske så roligt men ett nödvändigt ont... :gremwink:

Jag svarar bara på det sista du skrivit om att du tänker lämna forumet. Det övriga lämnar jag obesvarat ännu så länge och skyller på tidsbrist. Om du väljer att stanna kvar på forumet vilket jag och säkerligen många med mig hoppas, så kommer det ett bättre svar till dig så snart jag bara hinner.

Jag tycker att det är tråkigt om du på grund utav detta väljer att lämna rollspel.nu - jag delar inte din uppfattning fullt ut i det du skriver om elitism med mera och dessutom tycker jag att det är tråkigt att du lämnar sajten utan att få någon slags respons till ditt inlägg. För min del så kan jag vidareutveckla det jag skrivit och kanske förklara eller ta åt mig av din kritik och förhoppningsvis kanske vi kan komma fram till en lösning som passar alla.

Det som jag skrivit är inte hugget i sten, det som står i reglerna och FAQn är hugget i sten men även det kan man påverka. Var med och ställ krav, hugg tag i mig (eller någon annan redaktör) via e-post eller här på forumet. Förändra det du tycker är fel - precis som du gjort med det här inlägget. Men hoppa inte av efter ett tag - då ger det ju inget. Jag hittade många saker i ditt inlägg som var kloka och som jag vill arbeta för att de blir verklighet.Tyvärr kommer du ju inte att uppleva det om du lämnar sajten.

Så, min enkla begäran till dig, vänta åtminstone med att lämna rollspel.nu och se vart den här tråden och många med den leder rollspel.nu för åtminstone jag är inte fastlåst i ett visst mönster, tvärs om, jag och säkert många med mig kan ändra på oss.

Bunny

Crazy like a fool

"Men å andra sidan så får man anta att båda "sidor" i gruppen inte med vilje försöker förstöra för varandra och det är så att man inte blir nöjd med en kompromiss så kan det vara ett alternativ. Annars finns det ju stor risk att man lägger av för att det inte är givande att spela. Det känns dessutom rätt långsökt att någon här skulle skriva ett inlägg av sådan dingnitet att fjortonårige Bengt sedan kan förmedla det till sina kamrater, vilka genast fattar poängen och ändrar på sitt sätt att spela. Vanligtvis brukar ju det röra sig om en SL som inte får spelarna att spela på det sätt han vill. Det är ju iofs tecken på en dålig SL som arbetar åt ett annat håll än spelarna. Det blir ju aldrig bra att tvinga spelare att "sluta slåss" och börja rollspela. Problemet är ju av social natur och det är inte lätt att lösa via internetråd. De flesta här anser kanske att det bästa sättet är att byta grupp och man skriver väl inte värdelösa tips bara för det är snällare."

Det finns bra och dåliga tips. Det finns råd som kan hjälpa en person att konkret ta itu med problemet, och det finns råd som antyder att den som skriver rådet egentligen inte vill beskaffa sig med problemet. Att påpeka att "du borde byta grupp" även fast problemen är sådana som för fjortonårige Bengt, tillhör definitivt den senare sortens råd. Det är ett bra tecken på att "rådgivaren" inte har tänkt över problematiken i Bengts fall, utan svarar som om alla har lika förutsättningar som honom. Det är svårt för många att få tillfälle att spela rollspel, väldigt få är beredda att kasta iväg ett sådant tillfälle - även fast den möjligheten kanske inte fungerar på bästa tänkbara sätt.

"Problemet är ju av social natur och det är inte lätt att lösa via internetråd."

Problemen är ofta av social natur. Inte alltid. Saker som rör rollspelsgrupper (allt ifrån maktbalans till tillvägagångssätt) tror jag dessutom de flesta "mer erfarna" rollspelarna har rätt mycket att dela med sig om. Jag tror inte att det handlar om att antingen ge dåliga råd eller att inte ge några råd alls.

"Det blir ju aldrig bra att tvinga spelare att "sluta slåss" och börja rollspela."

Ingen kan tvinga någon. Istälet kan vi se vad Bengt lagt upp för problem och dra slutsatser av det. T ex kanske det hela handlar om att det ibland kan vara smart att sköta regelkäbblet efter spelmötet, eller också kan man ge råd på hur man bäst tar upp ett problem med gruppen utan att det skapar bråk. Jag tror att en erfaren rollspelare kan känna igen och ge konkreta tips till Bengt om hur man kan lösa problemet, istället för att i praktiken be honom att vända problemet ryggen.

"De flesta här anser kanske att det bästa sättet är att byta grupp och man skriver väl inte värdelösa tips bara för det är snällare."

Poängen jag vill få fram är att Bengt med största sannolikhet inte skulle ha hjälp av ett sådant råd, då förutsättningarna inte existerar. Dessutom tycker jag rådet i sig tyder på att man vill vända problemen ryggen istället för att ta tag i dem - för vad händer när fjortonåriga Bengt trots allt bytt hemort och skaffats sig en ny grupp och problemet dyker upp igen? Ska han flytta ännu en gång? Troligast är att han nu, om inte betydligt tidigare, lägger av med vår hobby. Exemplet är otroligt, men det tyder på vad jag ser som rådets oresonlighet.

Är man beredd att ge råd åt en kille som Bengt, så tycker jag att man ska försöka ge råd som Bengt faktiskt känner att han har nytta av. Det handlar inte om att råden i sig ska vara snällare.

Foggmock

Myrmidon
Kort not (Långt)

Nu brukar inte mina korta noter bli någe vidare korta, men iallafall.

I kategorin "Dumma frågor som har ställts 24 gånger innan" passar det utmärkt med ett inlägg av söksöksökSöksök-typ. I detta fallet Missletråden. "Är det någon som har koll på alla trådar med misslor i" är liksom bara att skrika "Jag är en lat jävel, kan inte nån sammanställa det åt mig istället för att jag masar mig till sökfunktionen".

Vill nån DISKUTERA misslor och Krille tycker det är tradigt är det tamejfan hans rätt att säga åt trådstartaren att söka, och om det är något han saknar får han gärna utveckla. Jag tror inte jag har sett Krille göra fel på den här punkten en enda gång.

Det ÄR allmän forumsetikett att man använder sin Sök-Fu innan man ställer en enkel fråga. Vill man bjuda in till diskussion som är snäppet djupare än "Är hyggelmonstret ballare än Cthulhu eller inte" är det antagligen OK, och förhoppningsvis har man en fräschare idé som inte behandlats tidigare. Finns där tvivel, så är det bara att söka.

(ändrar rubriken)

Varför finns det ens ett utbrett system att använda FAQ's? För att det inte finns resurser till att ha folk som svarar på samma frågor varje gång. De enklaste och vanligaste finns där. Har man en fråga när man kommer till en sida så kollar man deras FAQ, besvaras det inte där gör man ett inlägg efter man har nyttjat en eventuell sökfunktion. Det ÄR inte svårare än så. Det gäller wrnu också.

Både FAQ:ar och Sökfunktioner finns till för att användas.

seinet

Swashbuckler
Jag är lat...

Se min rubrik, jag är så lat för tillfället att jag inte orkar klicka på huvudinlägget och trycka på svara där utan jag trycker på svara här istället.

Nå, jag började undra nu när jag läste i slutet på Fogges inlägg ifall jag (och eventuellt Fogge också) är de enda som, på andra forum för exempelvis spel man har problem med, söker igenom dess forum först och letar efter lösningen på sitt problem istället för att trycka på "registrera ny användare" direkt så man kan kläcka ur sig sin fråga det första man gör?

Nope, jag skall nog försöka ta mig tid i helgen och skriva ut samtliga regler för www.rollspel.nu samt de FAQ-frågor som behandlar regler och forumsetikett och sammanställa dem i ett dokument jag sedan presenterar för övriga i redaktionen. Så kanske vi får en ny regelsida inom långt (ingenting tar kort tid).

Jag funderade också på möjligheten att inte ens KUNNA skriva inlägg innan man gjort en sökning, men jag antar att det skulle skrämma bort en jäkla massa användare.

Några nya regler jag VILL införa i regelverket är att användarna SKALL vara medvetna om vilka regler som gäller för tillfället och att redaktionen KAN ändra i regelverket när som helst (givetvis efter en diskussion inom redaktion samt med sittande moderatorer).

/Seinet Wintermute - Har bara runt en månad kvar på jobbet... efter skall det traskas iväg till Apokalyps med en DVD-RW-skiva och så skall det påbörjas ett projekt som varit diskuterat en längre tid mellan www.rollspel.nu och Apokalyps Media (Neogames har ett finger med i spelet också, men det hoppas vi skall kunna ordna sig).