Hur kan allt vara gjort? Någonsin? Efter Bach hade allt gjorts inom musiken, perfektionen var nådd, ingen annan skulle någonsin komma till hans nivå inom barockisk fuga. Så det var dax att gå vidare, barocken mer eller mindre dog med bach, hans söner gick över på det betydligt banalare rockokon.
Det är kanske just detta rollspelen behöver göra? Gå vidare.
Det finns alltid något nytt att göra, även inom den smalaste och mest mättade lilla kulturtypen, undantaget eventuellt vissa film och musikgenrer.
Inom musiken har vi normalt 11 toner att välja mellan, 17 om man backar till före Bach och börjar leka med naturtonerna istället. Sedan har vi en uppsjö olika rytmer att leka med. Men hur många nya popmelodier kan man egentligen göra? Hur många som hellst!
Problemet ligger inte i att man inte KAN göra nytt inom något, utan att det inte ligger i mänskligt intresse att ta del av nya saker. Vi är vanedjur så till den milda grad att vi föredrar att köpa den nya versionen av favoritrollspelet där de har rättat några stavfel än att satsa på något helt nytt och innovativt.
Eftersom pengarna ligger i det folk känner igen kan det dra de mest innovativa skaparna till att satsa på just "samma skit som tidigare" för det är det som kan betala räkningarna.
Ursäkta politiska argumentet här, men jag tror att om kultur skulle bli helt ideelt så skulle den utvecklas som aldrig förr, eftersom pengarna inte längre kunde hägra, eller snarare styra kulturen.
Om du hade frågat "behövs mer popmusik" så hade jag troligen svarat "det går att göra mer, men jag ser inte poängen"
Men vad gäller rollspel så JA för guds skull, massa mer kan göras, men som inom alla andra kulturtyper så behövs mer fräck, naiv, elak, konstig, förvirrad och genialisk innovatism.