Nekromanti Behövs fler rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Beror på din definition av "behövs". Man kan spela rollspel utan köprollspel alls, så ur det perspektivet har det aldrig behövts några rollspel.

Å andra sidan finns det gott om saker för rollspel att utforska, tekniker att förfina, inspiration att skapa och nya målgrupper att fånga. Så ur det perspektivet är frågan lika larvig som huruvida det behövs fler filmer eller böcker.

Möller

Hubert Hortlax
Behövs!? För vad?

Jag ser gärna fler nya rollspel.

Allt är definitivt inte gjort. Världen förändras och så vårt perspektiv på den. Skräcklitteraturen har förändrats sedan Lovecraft och 1920-talet, och om 40 år kommer nya skräckrollspel fortfarande att vecka intresse.

w176

Förlorad dotter
All kultur handlar om att spegla idag, och det vi finner intressant idag. Så såvida världen inte fryser kommer de behövas nya rollspel med tiden.

Organ

Out of time, out of mind
Nej det behövs inga fler rollspel. På samma sätt som det inte behövs göras några fler filmer då det redan nu finns fler än man kan hinna beta av under en hel livstid. Eller musik med för den delen. Hur många timmars musik har inte mänskligheten skapat om man lägger ihop allt? Det är ju rent löjligt att tycka att det ska behövas mer.

/Anders

Krille

Super Moderator
Jag tror du lider lite av rådande paradigmstiltje. Då får man lätt en känsla av att allt är gjort. Det hände i slutet på åttitalet innan storytellingen kom igång och i slutet på nittitalet innan forgegrejen kom igång, och det vore inte förvånande om det är dags igen.

Max Raven

T12-kultist
Behövs och behövs. Egentligen behöver nog inte många vana rollspelare några nya rollspel, eller kommer efterfråga sådana. Nya rollspel är väl mer för nybörjarna.

Allting har definitivt inte gjorts, men om vi visste mer specifikt vad som inte gjorts så hade nog någon gjort det. :gremwink:

Jag har inte sett så mycket innovationer på marknaden på sistone, iofs, men jag konsumerar mindre än jag gjorde förr.

Telash

Swordsman
Hur kan allt vara gjort? Någonsin? Efter Bach hade allt gjorts inom musiken, perfektionen var nådd, ingen annan skulle någonsin komma till hans nivå inom barockisk fuga. Så det var dax att gå vidare, barocken mer eller mindre dog med bach, hans söner gick över på det betydligt banalare rockokon.
Det är kanske just detta rollspelen behöver göra? Gå vidare.

Det finns alltid något nytt att göra, även inom den smalaste och mest mättade lilla kulturtypen, undantaget eventuellt vissa film och musikgenrer.

Inom musiken har vi normalt 11 toner att välja mellan, 17 om man backar till före Bach och börjar leka med naturtonerna istället. Sedan har vi en uppsjö olika rytmer att leka med. Men hur många nya popmelodier kan man egentligen göra? Hur många som hellst!

Problemet ligger inte i att man inte KAN göra nytt inom något, utan att det inte ligger i mänskligt intresse att ta del av nya saker. Vi är vanedjur så till den milda grad att vi föredrar att köpa den nya versionen av favoritrollspelet där de har rättat några stavfel än att satsa på något helt nytt och innovativt.

Eftersom pengarna ligger i det folk känner igen kan det dra de mest innovativa skaparna till att satsa på just "samma skit som tidigare" för det är det som kan betala räkningarna.

Ursäkta politiska argumentet här, men jag tror att om kultur skulle bli helt ideelt så skulle den utvecklas som aldrig förr, eftersom pengarna inte längre kunde hägra, eller snarare styra kulturen.

Om du hade frågat "behövs mer popmusik" så hade jag troligen svarat "det går att göra mer, men jag ser inte poängen"
Men vad gäller rollspel så JA för guds skull, massa mer kan göras, men som inom alla andra kulturtyper så behövs mer fräck, naiv, elak, konstig, förvirrad och genialisk innovatism.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Mikael Johansson said:
Hur kan allt vara gjort? Någonsin? Efter Bach hade allt gjorts inom musiken, perfektionen var nådd, ingen annan skulle någonsin komma till hans nivå inom barockisk fuga.
Vi skulle ha stannat där. Då hade vi sluppit Lambretta.
Självklart behöver vi fler rollspel (Åtminstone ett par hyllor till). Jag har fortfarande inte Noir t.ex. :gremwink:

//EvilSpook

Eksem

Champion
Nja, det kanske behövs nån errata till DnD4E, men i övrigt är det lite som med böcker och film, det räcker som det är nu.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror det var någon ur Just D som i en intervju sa: "Allt är gjort. Det enda du kan göra är dina egna tolkningar." Det känns lite som sanning. Mycket har gjorts, men det finns alltid nya vinklingar och tolkningar som går att göras och på så sätt skapa något nytt. Precis som w176 säger - världen förändras och nya trender kommer alltid skapas.

Skulle världen gå under utan dem? Nej, inte alls - men det är inte ett skäl att sluta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är frågan "om det behövs" viktig? Är inte grejen att vi gör rollspel för att vi tycker det är kul? Sen är det väl också en fråga om att utvecklas och hitta nya mekaniker, nya hopkok av världar. Som Fredrik Härén säger: En idé består alltid av 2 andra idéer. Alltid. Sen är det inte alls som någon sa till mig för länge sen att det inte var nån idé att hitta på nya mekaniker för allt finns redan. Det gör det inte. Period!

Paxen

Veteran
Det behövs ETT bra Conan-rollspel. För all del, D20 varianten är okej, men ett väl genomarbetat Conan-rollspel med snabba regler som kan spegla den Hyboriska tidsåldern på ett awesome sätt behövs.

... sen kan man lägga ner =)

Telash

Swordsman
Rollspel är för mig kultur. Kultur kan vara underhållande, men huvudsyftet med kultur är - i min åsikt - att utveckla oss människor. Att få oss att tänka i nya banor, att kritisera samhället och ständigt hålla allt i rörelse och utveckling. Att säga att "äh, finns ingen anledning att göra mer" är för mig liktydigt med att säga att "äh, vi människor kan inte utvecklas mer, vi blev inte mer än så här".

tull

Hero
Jag tror att iaf den svenska marknaden är mättad. Ska något nytt till så bör det skrivas på engelska eller tilltala nya målgrupper.

tull

Hero
Eksem said:
Nja, det kanske behövs nån errata till DnD4E, men i övrigt är det lite som med böcker och film, det räcker som det är nu.
haha. Sen är du nöjd? :gremgrin:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte. För mig behövs det inte fler. Allt jag provat efter D&D 3.5/Pathfinder har bara bekräftat att jag egentligen inte vill ha något annat i rollspelsväg när jag själv får välja.

Major Boothroyd

Veteran
När man blir äldre så kanske man får svårare att ta till sig nya saker. Så man håller fast vid de gamla spelen, musiken eller bilen. Detta betyder inte att utvecklingen står still (har en bekant som anser att allt efter Elvis är ointressant).
Själv tröttnade jag en period på vissa rollspel när man var tvungen att uppdatera spelböckerna igen till den senaste utgåvan.
Men så en dag för inte så länge sen står man i en butik och ser nåt man inte känner igen och inser att det är något man inte sett för (i mitt fall Fallen Reich figurframslagningsystem).

Vad jag vill ha sagt med detta är att om man ger upp att leta efter nya saker kommer man inte hitta dom heller.

Ram

Skev
Ja. Det behövs alltid fler rollspel. Det finns alltid chansen att dessa bidrar med ytterligare en pusselbit regel- eller settingmässigt som gör det som jag egentligen vill spela ytterligare lite mer komplett.