Nekromanti Behövs handlings- eller konfliktresolution?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
När jag luftade alienationstankar på IRC så blev jag pekad på den här tråden, där någon vid namn Steve bygger upp ett Firefly-rollspel. Dessvärre är det verkligen ett "work in progress", och det är typ först på sidan 9 som det finns en sammanfattning.

Kort sammanfattat så funkar hans tankar som att det finns motsättningar inom en person som skrivs som graderade motsatspar på skalan 1-6 (för att passa med en tärning). När man hamnar i en situation där de där hamnar i konflikt så kan man antingen slå en tärning och se vilken sida som får överhanden, eller spendera poäng för att bestämma. Slår man så får den sida det blir mer överhand, men man kan spendera mer poäng för att justera motsatsparet i efterhand. Det är dumt att maxa ut motsatspar åt ena hållet. Det finns också gränser som man kan överskrida, och det är också dumt. Med andra ord, det här är ett system för "vad gör du?".

"Hur går det?" besvaras inte alls, utan det är helt upp till spelaren att bestämma. Det finns alltså ingen handlings- eller konfliktresolution. Spelet handlar i huvudsak om personlighetsförändring. Det här känner jag är en tokbra grund i den där alienationsgrejen som jag funderade på, så jag kommer nog till stor del bygga på det här systemet. (Jag kommer nog också att sno Apocalypse Worlds hotklockor eller något liknande i alla fall.)

Men så var det det där med "hur går det?". Skulle ni sakna handlings- eller konfliktresolution om det inte fanns alls?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Behövs handlings- eller konfliktresolution?: Nej.

Skulle ni sakna handlings- eller konfliktresolution om det inte fanns alls?: Ja.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Vad kan man kalla detta? Konsekvensresolution? Intressant begrepp och jag har aldrig tänkt på att det kan särskiljas från konfliktresolution. Förvisso slår man ett slag för konflikten i det du beskriver, men det jag inte tänkt på att det intressanta (vad tärningsslaget står för) inte ligger i om hur det går för konflikten utan vad konsekvenserna av detta blir. Lite som att spelaren får beskriva utgången av en strid och tärningsslaget istället handlar om hur skadad rollpersonen blir.

/Han som använder sig av detta i Matiné, blandat med både handlings- och konfliktresolution, men har ett helt annat förfarande

Konfliktresolution: Slå ett enda slag för en hel konflikt, exempelvis strid, jakt eller rådsslag.
Handlingsresolution: Slå ett slag för varje handling/delmoment i en situation.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ja, det skulle jag.

Den sorts resolution du beskriver finns förresten i Luke Rhineharts "Tärningsspelaren", 1973. (Luke Rhinehart är en pseudonym för George Cockcroft.)

Hälsar

Christian
 
Top