Nekromanti Behövs miniatyrer när man spelar D&D?

Ooiman

Veteran
Hej, jag är ny här. Dels på forumet, dels som D&D-spelare.

Håller för tillfället på med att läsa igenom Player's Handbook (jag kör version 3.5) och läste att en av grejerna man behöver för att spela är de små figurer som representerar spelare och fiender.

Är dessa nödvändiga för att kunna spela? I sådana fall, vart får man tag på dem?

Tacksam för svar. Det tar ett tag innan jag kommer ha min första session, tillsammans med en mer erfaren DM. Har dessvärre ingen direktkontakt med honom för tillfället.

- Ooiman

God45

#PrayersForBahakan
Nej då man behöver inte ha miniatyrer till 3.5 och de flesta kör utan dem. Ibland kan man använda miniatyrer och ett rutnät för att göra strider mer överblickbara/taktiskt avancerade. Är du ny kan man absolut använda en tärning eller monopol pjäs istället för en miniatyr. Miniatyrer kan köpas i de flesta spelaffärer tillsammans med färg, penslar och så vidare som man behöver för att måla dem. Jag rekommenderar Warhammer fantasy miniatyrer, de är snygga, ganska lätta att måla och säljes nästan överallt.

Hade du spelat D&D 4ed hade du behövt miniatyrer och gruppen hade behövt ett rutnät. I tidigare editions innan 3.x så är miniatyrer ännu mindre viktiga.

Välkommen till hobbyn föresten, har du fler frågor framåt tveka inte att fråga. :)

Sapient

Swashbuckler
Man behöver inte miniatyrer i någon version av D&D. Men det kan underlätta väldigt mycket, både i 3,5 och 4. Beror mycket på hur man spelar.

Anledningen att miniatyrerna kommer upp, är två. Dels var det något som erbjöd Wizards of the Coast att tjäna pengar. (Som alla företag behöver de göra det, åtminstone ibland...)

Dels var det något som underlättade för många, när reglerna i spelet började bli så pass komplexa vad gäller avstånd och och andra detaljer. Sådana saker som att ta ett "fem fots-steg" (alltså längdmåttet) i samband med en handling, kan ha betydelse för stridens förande - och för att alla ska vara överens, så kan ju en karta och figurer visualisera situationen - och eliminera "nåhå", "joho"-situationer när man tolkar uttalade handlingar olika.

Särskilt i version 4, kom många förmågor som var väldigt "pilliga" vad gäller avstånd och effekter. "Powers" (som det kallas) som förutom en attack tex medger vissa detaljerade förflyttningskombinationer, blir mycket svåra att visualisera utan ett rutnät.

Men om alla bestämmer sig för att inte spela på så himla blodigt allvar, så kan man strunta i det. Då kan man fråga DM "Om jag vill använda min power 'blood dance from hell", så att jag kan attackera både översteprästen och munken i samma attack, och sedan förflytta mig fem meter i valfri riktning, skulle jag kunna göra det och sen stanna vid fontänen?"

Om DM tycker att det skulle kunna funka, så svarar DM "ja".

Köper alla det, så kan man strunta i miniatyrerna. :)

EDIT: Välkommen till forumet, förresten.

skaraborgarn

Warrior
Ooiman;n5656 said:
Hej, jag är ny här. Dels på forumet, dels som D&D-spelare.

Håller för tillfället på med att läsa igenom Player's Handbook (jag kör version 3.5) och läste att en av grejerna man behöver för att spela är de små figurer som representerar spelare och fiender.

Är dessa nödvändiga för att kunna spela? I sådana fall, vart får man tag på dem?

Tacksam för svar. Det tar ett tag innan jag kommer ha min första session, tillsammans med en mer erfaren DM. Har dessvärre ingen direktkontakt med honom för tillfället.

- Ooiman
Nej, men det underlättar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nej, man behöver absolut inga figurer =)

Men om ni vill köra med figurer så föreslår jag att ni börjar enkelt. använd tärningar, små papperslappar med namn, siffror eller bilder på, eller rent av M&Ms (dödar man en orch får man äta upp godisen!).

Tycker ni att det förhöjer upplevelsen så kan ni ju titta på att börja skaffa snyggare miniatyrer därefter.

skaraborgarn

Warrior
anth;n320533 said:
Djupt imponerad.
hur bar du dig ens åt för att hitta ett fem år gammalt inlägg?
:)
Använde mina kunskaper i finna dolda ting. Offrade ett hjältepoäng.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n320508 said:
Nej, man behöver absolut inga figurer =)

Men om ni vill köra med figurer så föreslår jag att ni börjar enkelt. använd tärningar, små papperslappar med namn, siffror eller bilder på, eller rent av M&Ms (dödar man en orch får man äta upp godisen!).

Tycker ni att det förhöjer upplevelsen så kan ni ju titta på att börja skaffa snyggare miniatyrer därefter.
Jaha, det här var en till gammal tråd...