Vad har inget lock och ingen botten men kan ändå hålla kött, blod och ben på samma gång?
Svaret: Ring
En hjälte hade en bror, men brodern hade inte någon bror. Hur kommer det sig?
Svaret: Hjälten var en kvinna.
Fem gick in genom samma dörr, men kom in i var sitt rum. Hur är det möjligt?
Svaret: Fingrarna i en handske.
En man hade fem söner, och varje son hade en syster. Hur många barn hade mannen?
Svaret: Sex
Går från hus till hus men kommer aldrig in?
Svaret: Vägen
Född i en knall, min ålder svepte förbi; när du blundat jag var borta, askan av mig du fann, mitt liv var ett ögonblick.[/spoiler]
Svaret: Åskan[/spoiler]
Gissar du mig har du gissat fel: gissar du fel har du i alla fall gissat rätt. Vem är jag?
Svaret: Fel
Hur långt kan björnen springa in i skogen?
Svaret: Till mitten, sedan springer han ut igen.
Hur långt är det till himlen?
Svaret: Ett ögonkast
Jag har aldrig funnits men jag kommer alltid att finnas, ingen har sett mig, men alla kommer att se mig såsmåningom. Vem är jag?
Svaret: Morgondagen/Framtiden
Jag bär så lätt en timmerstock, till och med om den är tjock, men alldrig klarar jag en sten, inte ens en liten en.[/spoiler]
Svaret: Vattnet[/spoiler]
Jag satte ett nät, men fångade inte en endaste fisk i det, men är ändå nöjd. Vem är jag?
Svaret: En spindel
Lätt som en fjäder, innehåller inget. ändå kan inte ens den starkaste man hålle den mer än några minuter. Vem är jag?
Svaret: Andan
När levde världens största narr?
Svaret: Mellan sin födelse och sin död.
När kan man bära vatten i ett såll?
Svaret: När det är fruset.
Vad finns mellan berg och dal?
Svaret: Ett "och"
Vad blir aldrig våtare, oavsett hur mycket det regnar?
1. I början av äventyret får RP höra om Galamans profetia: När tiden är inne ska Galamans port öppnas.
2. De vet att porten finns någonstans i äventyret.
3. De behöver inte öppna porten för att vinna (Safirias diamant finns på nån annan plats i grottan och är ett rimligt tröstpris)
4. Vid porten upprepas profetian. Under vattnet finns också en stjärnkalender. Om man ställer in dagens datum uppfylls profetian - tiden är inne och porten öppnas. En lärd man, alv eller utbygdsjägare (alt den visaste i gruppen) kan ställa in tiden, inget slag krävs - däremot måste hon simma ned upprepade gånger.
(det kan eventuellt finnas en fiskman som vaktar kalendern och har i uppdrag att dra fram den så den aldrig stämmer, annars gör den det av sig själv)
5. Längre in i grottan (efter porten) finns en stjärnhimmel avbildad. Det är det sanna profetiska datumet (2t6-1 månader framåt i tiden).
6. Om man ställer in detta datum på stjärnkalendern stängs porten men en annan dörr öppnas.
7. Bakom denna inre dörr finns Galamans krona.
8. När det sanna datumet inträffar händer nåt spexigt med kronan och den som bär den. Effekten bör antydas i 1 och vid 5 och leda till nya äventyr.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.