Nekromanti Beholder

Dilandau

Myrmidon
DMade en strid mot en beholder i går. Det jag spontant undrar är varför beholdern någonsin skulle vilja använda andra rays än death, disintegrate och möjligtvis sleep (för att neutralisera spellcasters och eventuella zones och sånt).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Olika eye rays går ju mot olika defenses. Och då det är roligare att träffa än att missa känns det väl rimligt att använda rays som går mot Ref eller Will mot gruppens allra fortitudigaste krigarpajsare.

Dessutom ska man inte underskatta förmågan att kunna flytta på sina fiender. Confusion ray gör dels att du kan flytta på en fiende, och dels att denna fiende attackerar en av sina kompisar.

Gör så att terrängen spelar roll. Att slajda en fiende ner i ett djupt hål är inte bara praktiskt utan dessutom förnedrande och lustigt.

Och med eye ray frenzy måste beholdern använda fyra OLIKA rays, så där blir det ju minst två andra rays än death och disintegrate.

CapnZapp

Myrmidon
Och åtminstonde om det var level 19 Solon som du använde dig av så med "Eyes of the Beholder" auran så träffas närbelägna motståndare av en slumpmässig ögonstråle. På så vis bör intrycket bli att Beholdern försöker träffa hjältarna med de giftigaste strålarna, men att ibland utsätts man för en slumpträff av de övriga (vilket skapar variation i striden).

Dessutom tänker åtminstonde jag mig att strålar som Telekinesis Ray är beholderns armar och händer. Alltså saker som ger monstret lite bakgrund och färg, men som kanske inte är överdrivet användbart i en strid på liv och död.

Fienden

Hero
Dante said:
Gör så att terrängen spelar roll. Att slajda en fiende ner i ett djupt hål är inte bara praktiskt utan dessutom förnedrande och lustigt.
QFT.

När du har med ett monster med forced movement-powers, ha ALLTID med ett djupt hål/eld/giftig gas/syrabassäng/lava/enorm köttätande växt som bor i golvet/annat jävelskap.

Det är så underhållande att du bara inte får missa det.
Confusion Ray är förövrigt också väldigt bra om det råkar komma en fet fighter springande mot Beholdern. :gremwink: