Nekromanti Belöningar i spel för saker utanför spel?

Khan

Kondottiär
Flera gånger under min tid som rollspelare och spelledare har jag stött på olika förhållanden till fenomenet: "gör något utanför spelet => du får något i spelet". Det allra vanligaste är att SL ger extra ERF till någon som skriver en spelkrönika eller sammanfattar spelmötet på något sätt till nästa gång. Nästan lika vanligt är att personen som tar med sig veckans godis eller har bakat en kaka till spelmötet får lite extra ERF. Ibland får den som målat snygga bilder på rollpersonerna en belöning in game.

Men jag känner personligen att det är lite problematiskt. Just nu är jag SL och vill hemskt gärna belöna mina spelare när de gör något bra utanför spelet. Att det finns en spelkrönika är fantastiskt och det här med kaffe och kaka är viktigt för att hålla alla spelare glada och nöjda. Men hur belönar man det? För mig känns det instinktivt lite fel att ge belöningar i spelet för det här. Jag är klart mer för att ge någon sorts belöning utanför spelet - om prestationen sker utanför spelet bör även belöningen göra det. Tänker jag. Men samtidigt vet jag inte riktigt vad det skulle vara heller...

Jag behöver få lite coachning här, tror jag. Om en belöning i spel ska förekomma, hur stor ska den vara? Hur avgör man proportionerna? Om en belöning utanför spel ska förekomma, vad skulle vara bra? Eller är ett väl utfört arbete sin egen belöning?

2097

deleta mitt konto tack
Falafel till mig = 300 xp!

Edit: Ja, nej det kanske inte är så vettigt. Men jag måste ju ha min falle för att kunna spelleda?!?! Ser fram mot andra lösningar i denna tråd

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker att sådant som faktiskt berör spelet mer direkt (såsom att skriva krönika, någon som kan rita som gör bilder till de olika rollpersonerna och liknande) kan vara värt någon sorts belöning. Medan sådant som är mer logistik-arbete (den som skjutsar till pizzerian, brygger en kanna kaffe eller har med kakor) inte är lika värt en belöning I SPELET (utanför spelet bör det ge allt från bensin-ersättning med ojämna mellanrum till glada tillrop och ryggdunkningar).

Jag hade själv gett mindre "permanenta" belöningar till spelare som bidrar på det här sättet. Beroende på belöningsgrad så kan en spelare som skriver krönika dra in en bunke extra xp (SL är generös, för generös kanske?) som gör att hen drar ifrån de andra spelarna baserat på sin skrivlusta. Och så vill jag, personligen, inte ha det. Det kan lika gärna vara så att det genererar så lite xp att den skrivande spelaren inte tycker det är värt det. Min lösning hade varit att i spel som har någon sorts 'meta currency' (typ bennies, willpower, bloodpool) få starta varje spelmöte där han dokumenterat det förra en bonus i en sån här valuta.

I spel som inte har det blir det lite knivigare men jag hade kanske gett hans rp någon mer 'in game' fördel såsom att han har en lämplig kontakt som kan nyttjas eller att han får en liten monetär bonus i spelet (och då kanske kan köpa någon lite extra ball pryl, som också kan försvinna, vilket xp inte kan). Något åt det hållet.

Cog.

Jag personligen tycker väl att man kan göra saker som skriva en spelkrönika utan att få eller förvänta sig något belöning för det. Samma med att fixa kaffe, fika eller godis/snacks till spelmötet.

Tycker även att sådana saker bör vara spelarnas ansvar. Personligen ser jag det så här om jag är spelare i en grupp. SL lägger ned rätt mycket tid och arbete utanför spelmötena för att kunna ge oss njutningsbara äventyr. Ofta kräver det rätt mycket att vara SL jämfört med att vara spelare. Som spelare behöver jag i stort sett bara skapa en karaktär, och se till att dyka upp på spelmötena. medan SL måste spendera mycket mer tid och energi på att förbereda och planare och så vidare.

Därför tycker jag att jag som spelare bör kunna göra saker som att skriva en spelkrönika, eller ta med mig en sockerkaka till spelmötet. även om jag köper godis eller chips eller liknande så bör jag väl kunna göra det utan att förvänta mig en belöning för att jag varit en "duktig pojke"
SL har oftast lagt ut pengar på att köpa böcker och liknande som jag som spelare inte har behövt göra. Så att jag någon gång lägger ut e liten slant på att köpa 2 chipspåsar tex är väl bara rättvist. och det är ju oftast flera spelare som kan dela på detta. tex en tar hand om spelkrönikan. de andra turas om att fixa något gott för spelmötet

Jag menar det handlar väl lite om respekt. kan inte vi so spelare visa lite tacksamhet för att SL faktiskt lägger ner det jobb han gör för att vi ska kunna spela UTAN att vi ska behöva få någon belöning i spelet? Är det inte en belöning i sig att SL ser till att vi KAN spela?

Är det inte rätt arrogant om vi som spelare inte kan bidra med sådana enkla saker utan att förvänta oss att bli belönade? vilken belöning ger vi SL för allt jobb han lägger ner för att vi ens ska kunna spela? ger vi honom någon belöning för det? Varför ska han belöna oss för varenda bidrag vi gör utanför spelet?

God45

#PrayersForBahakan
Jag accepterar pengar eller sexuella tjänster mot XP. Gör inte alla vettiga spelledare det?

Allvarligt talat? Jag vill inte dra in pengar i rollspelandet. Jag spelar med fattiga studenter och det känns inte ok.

Men att sätter upp att krönikor, teckningar, musik eller något annat till kampanjen mot XP? Vet inte... Har varit en spelare under såna system och det är ok för mig för jag skriver typ ändå. Men tror inte jag skulle göra det.

2097

deleta mitt konto tack
Studies prove rewards often no motivator!

Läs "Vinna utan tävlan" (No contest av Alfie Kohn)

anth

Vetefan
Vi brukar köra +10 % xp till de som skriver krönika.

Iom DnD5 finns även möjligheten att dela ut extra inspiration points som mindre permanenta belöningar (som cogitare skriver om).

luddwig

Lawful evil
Om någon bjuder på kaka så säger jag "tack, det var gott" och om någon skriver krönika så säger jag "kanonbra jobbat". Det får räcka så.

Mogger

Hipsteranka
I The Fog of War/Krigsdimma är det enda sättet att få "efarenhetspoäng" på om spelaren skriver ett brev hem från fronten. Jag vill minnas att jag har stulit det från något av Jonas Ferrys klur, men är lite osäker. Det följer spelets designmål väl eftersom du gör det som din RP och det är ett sätt att utveckla personen och få en djupare inblick i hans tankar, erfarenheter från kriget, längtan hem etc.

Jocke

Man med skägg
Det är allas skylidighet att ta med sig fika.

Men jag är inte alls främmade för att man i gruppen får olika belöningar för saker som att spelleda, bra närvaro, skriva krönikor osv. Kankse nån slags poäng som oavsett spel går att växla in mot fler tärningar på viktiga slag?

Zire

Swashbuckler
Jag är helt inne på luddwigs spår.

Tar man med sig en kaka till vilken samling som helst så är belöningen uppskattning. Skulle kännas jättekonstigt om man tar med sig tårta till fotbollsträningen och förväntar sig att få börja med ett mål som tack. :)
Däremot så behöver det ju inte vara samma person som bjuder varje gång, men det brukar reglera sig själv med att den givmilda personen ledsnar och inte tar med sig mer när hen inte tycker att det är värt det längre.

Belöning för krönikeskrivande har jag inte riktigt förstått. Men å andra sidan så har vi alltid (när vi skriver krönikor) gjort så att alla spelare skriver sin version ur rollpersonens perspektiv. Förutom att det gör det roligare, så är det ju också ganska mycket till spelarens fördel att ha det nedtecknat.

Med det sagt så har vi gjort så att när vi kör recapen innan spelet kör igång (som av outgrundlig anledning är någonting mina spelare inte vill göra), så är belöningen för de spelare som har skrivit sin krönika i tid (alltså sedan förra spelmötet) att de inte behöver hålla recapen. Och har alla spelare skrivit sina krönikor så berättar jag som SL vad som hände sedan förra gången.

Björn den gode

Swashbuckler
Min första reaktion var ett uppriktigt förvånat "va?" Förekommer sånt här alltså? Sen tänker jag att tja, det är väl inget fel i det (moraliskt dvs) även om jag personligen skulle tycka det var väldigt märkligt.

Men nej jag ser inga fördelar och en hel massa nackdelar med att ge extra XP för saker utanför spelet (eller ja även för saker i spelet men det är nog en lite annan diskussion.)

Som Zire skriver så är väl belöningen för att ta med sig fika är att en får fika och uppskattning. Belöningen för att skriva en krönika är om någon läser den, och om ingen tycker det är tillräckligt viktigt eller motiverande så blir det väl ingen krönika då.

Men grundproblemet ser jag är lite samma sak som när idella föreningar växer och någon börjar få betalt, plötsligt måste alla uppgifter vägas mot varandra och den legitima frågan om varför inte ungdomstränaren får betalt när vaktmästaren får det, eller varför inte den som är föreningens kassör får betalt när den som tvättar föreningens bil får det kassören gör ju antagligen mer jobb. Det blir grogrund för osämja och folk kan börja resonera som i att "ja alltså det är tydligen värt 200:- att tvätta bilen men det tar mig två timmar, inte tänker jag jobba för 100kr/h" istället för att tidigare ha varit den som ställt upp och tvätta bilen gratis. (ok blev mycket bilar nu men försöker hålla mig från sportexempel med tanke på målgruppen).

2097

deleta mitt konto tack
Pratade om detta med Halo77 (samtidigt som han vann mot mig i Go T_T T_T T_T) idag och han var… mot det!?
hur ska jag nu få mina fallar!?

Staffan

Myrmidon
Om jag skulle köra med något sådant skulle belöningen vara i form av någon förgänglig metaspelresurs. I D&D skulle Inspiration vara ett bra exempel. Jag skulle nog begränsa det till "kreativa" saker som att skriva krönika eller illustrera andras rollpersoner, inte saker som att köpa fika.

2097

deleta mitt konto tack
sant, om jag äter brunt ris och gör revolution så behöver jag ju inga fallar. jag kan ta tamari och annan 70-tals hippie makrobiotisk mat…!? problemet löst

Ulfgeir

Swashbuckler
I Dresden files-kampanjen jag spelade i så fick vi en extra refresh-point om vi skrev krönika (min slutade på 100 sidor och straxt över 72300 ord). Var kul att skriva krönika , men en hel del jobb. Den extra refreshpointen var väldigt vital för min karaktär då de kostar väldigt mycket att vara magiker i spelet. Erbjöd samma sak i superhjältekampanjen jag påbörjade, men ingen av spelarna nappade för de visste hur mycket jobb en krönika innebar.

2097

deleta mitt konto tack
Ska prova anths råd:
Rasmus, ta med er fallar åt DM nästa gång ni handlar på grillen åt er själva, hon vill ha dom för att äta dom
Men, ni får ingen belöning eller bestraffning för det
Men, jag kan sätta in pengarna sen om ni är panka. Det är mest att jag inte brukar hinna. + om ni *inte* ska dit så kan jag som sagt lösa problemet med hjälp av råris och revo

2097

deleta mitt konto tack
Det kändes som om SNK öppnade en hel can of trouble genom att dom 1 gång tog med sig falle åt mig. Innan det hade jag aldrig någonsin förväntat mig något liknande. Men jag är nu som en tiger som väl en gång fått smak på falle och blivit livsfarlig!! Men… inser ju samtidigt orimligheten i det. + det är ju mkt nyttigare att jag istället gör tamari och grönsaker och matvete…??