Detta är en spinn-off-tråd till "Bra spelare" nedan.
Alla känner sig säkert igen sig i situationen. Man är spelledare, har förberett och kört ett äventyr med sin grupp (detta förutsätter den traditionell uppdelningen mellan sl/spelare). Man har lagt ner ganska mycket tid på det hela. När spelsessionen är slut går folk hem. Förmodligen säger de någonting i stil med "det var kul".
Sen händer det inte mycket mer förrän till nästa spelomgång, då samma procedur upprepas.
Som spelledare känner jag att detta kan vara ganska otillfredställande -- och en av de främsta orsakerna till jag brukar tröttna på att sl:a fullständigt med jämna mellanrum. Så nu skulle jag vilja diskutera olika sätt spelare kan "belöna" sl. Och då menar jag inte bara med Dajm.
Ge konstruktiv kritik: Det räcker inte bara med att säga "det var kul" någon gång i bland. Har du verkligen haft roligt, var mer specifik. "Det var kul det där med att vi löste mordet på drottningen bara genom att följa ledtrådarna", t.ex. Om du inte haft roligt, berätta varför. "Jag tyckte det blev långtråkigt med den där långa bal-scenen där vi bara gick runt och pratade med folk. Den kunde gott blandats ut med like action". Har du förslag på hur något kan bli bättre, säg så! "Det är roligt med strider, men jag skulle vilja att omgivningen och miljöerna spelade större roll".
Lyssna: Visa att du hänger med. Återkoppla till vad spelledaren säger. Ställ frågor. Både under och mellan spel. Har sl t.ex. satt vissa riktlinjer för karaktärsskapande - följ dem. Kritisera gärna, men strunta inte i dem. Gillar du dem inte, kommer du kanske inte gilla kampanjen. Och då kanske du inte ska vara med och spela. Samma sak gäller om sl ber dig att göra något mellan spelomgånarna (skriva en bakgrund, t.ex.). Gör det! Har du inte tid, säg så.
Kom ihåg: Försök att komma ihåg saker mellan spelomgångarna. Anteckna. Sl ska inte ständigt behöva förklara att "Oggo den Odräglige" är en ond trollkarl som vill störta kungariket och gifta sig med prinsessan. Minimikravet är att ha koll på de återkommande spelledarpersonerna. (Sl kan hjälpa på traven med att t.ex. döpa slp till namn som faktiskt går att komma ihåg.)
Sl är ingen tv: Sl är inte till för att roa dig. Alla kring spelbordet är där för att ha roligt tillsammans. Och nyckelordet är just "tillsammans". Kommer du till ett spelmöte och förväntar dig att sl ska se till att du har roligt... då kan du gå hem igen. Att du aktivt deltar och gör ditt för att alla ska ha skoj, är ofta all belöning en sl behöver.
Så, detta var vad jag kom på på rak arm. Hur brukar ni se till att sl känner sig uppskattad?
Alla känner sig säkert igen sig i situationen. Man är spelledare, har förberett och kört ett äventyr med sin grupp (detta förutsätter den traditionell uppdelningen mellan sl/spelare). Man har lagt ner ganska mycket tid på det hela. När spelsessionen är slut går folk hem. Förmodligen säger de någonting i stil med "det var kul".
Sen händer det inte mycket mer förrän till nästa spelomgång, då samma procedur upprepas.
Som spelledare känner jag att detta kan vara ganska otillfredställande -- och en av de främsta orsakerna till jag brukar tröttna på att sl:a fullständigt med jämna mellanrum. Så nu skulle jag vilja diskutera olika sätt spelare kan "belöna" sl. Och då menar jag inte bara med Dajm.
Ge konstruktiv kritik: Det räcker inte bara med att säga "det var kul" någon gång i bland. Har du verkligen haft roligt, var mer specifik. "Det var kul det där med att vi löste mordet på drottningen bara genom att följa ledtrådarna", t.ex. Om du inte haft roligt, berätta varför. "Jag tyckte det blev långtråkigt med den där långa bal-scenen där vi bara gick runt och pratade med folk. Den kunde gott blandats ut med like action". Har du förslag på hur något kan bli bättre, säg så! "Det är roligt med strider, men jag skulle vilja att omgivningen och miljöerna spelade större roll".
Lyssna: Visa att du hänger med. Återkoppla till vad spelledaren säger. Ställ frågor. Både under och mellan spel. Har sl t.ex. satt vissa riktlinjer för karaktärsskapande - följ dem. Kritisera gärna, men strunta inte i dem. Gillar du dem inte, kommer du kanske inte gilla kampanjen. Och då kanske du inte ska vara med och spela. Samma sak gäller om sl ber dig att göra något mellan spelomgånarna (skriva en bakgrund, t.ex.). Gör det! Har du inte tid, säg så.
Kom ihåg: Försök att komma ihåg saker mellan spelomgångarna. Anteckna. Sl ska inte ständigt behöva förklara att "Oggo den Odräglige" är en ond trollkarl som vill störta kungariket och gifta sig med prinsessan. Minimikravet är att ha koll på de återkommande spelledarpersonerna. (Sl kan hjälpa på traven med att t.ex. döpa slp till namn som faktiskt går att komma ihåg.)
Sl är ingen tv: Sl är inte till för att roa dig. Alla kring spelbordet är där för att ha roligt tillsammans. Och nyckelordet är just "tillsammans". Kommer du till ett spelmöte och förväntar dig att sl ska se till att du har roligt... då kan du gå hem igen. Att du aktivt deltar och gör ditt för att alla ska ha skoj, är ofta all belöning en sl behöver.
Så, detta var vad jag kom på på rak arm. Hur brukar ni se till att sl känner sig uppskattad?