Nekromanti Belöningar till spelledaren

Dilandau

Myrmidon
Detta är en spinn-off-tråd till "Bra spelare" nedan.

Alla känner sig säkert igen sig i situationen. Man är spelledare, har förberett och kört ett äventyr med sin grupp (detta förutsätter den traditionell uppdelningen mellan sl/spelare). Man har lagt ner ganska mycket tid på det hela. När spelsessionen är slut går folk hem. Förmodligen säger de någonting i stil med "det var kul".

Sen händer det inte mycket mer förrän till nästa spelomgång, då samma procedur upprepas.

Som spelledare känner jag att detta kan vara ganska otillfredställande -- och en av de främsta orsakerna till jag brukar tröttna på att sl:a fullständigt med jämna mellanrum. Så nu skulle jag vilja diskutera olika sätt spelare kan "belöna" sl. Och då menar jag inte bara med Dajm.

Ge konstruktiv kritik: Det räcker inte bara med att säga "det var kul" någon gång i bland. Har du verkligen haft roligt, var mer specifik. "Det var kul det där med att vi löste mordet på drottningen bara genom att följa ledtrådarna", t.ex. Om du inte haft roligt, berätta varför. "Jag tyckte det blev långtråkigt med den där långa bal-scenen där vi bara gick runt och pratade med folk. Den kunde gott blandats ut med like action". Har du förslag på hur något kan bli bättre, säg så! "Det är roligt med strider, men jag skulle vilja att omgivningen och miljöerna spelade större roll".

Lyssna: Visa att du hänger med. Återkoppla till vad spelledaren säger. Ställ frågor. Både under och mellan spel. Har sl t.ex. satt vissa riktlinjer för karaktärsskapande - följ dem. Kritisera gärna, men strunta inte i dem. Gillar du dem inte, kommer du kanske inte gilla kampanjen. Och då kanske du inte ska vara med och spela. Samma sak gäller om sl ber dig att göra något mellan spelomgånarna (skriva en bakgrund, t.ex.). Gör det! Har du inte tid, säg så.

Kom ihåg: Försök att komma ihåg saker mellan spelomgångarna. Anteckna. Sl ska inte ständigt behöva förklara att "Oggo den Odräglige" är en ond trollkarl som vill störta kungariket och gifta sig med prinsessan. Minimikravet är att ha koll på de återkommande spelledarpersonerna. (Sl kan hjälpa på traven med att t.ex. döpa slp till namn som faktiskt går att komma ihåg.)

Sl är ingen tv: Sl är inte till för att roa dig. Alla kring spelbordet är där för att ha roligt tillsammans. Och nyckelordet är just "tillsammans". Kommer du till ett spelmöte och förväntar dig att sl ska se till att du har roligt... då kan du gå hem igen. Att du aktivt deltar och gör ditt för att alla ska ha skoj, är ofta all belöning en sl behöver.

Så, detta var vad jag kom på på rak arm. Hur brukar ni se till att sl känner sig uppskattad?

Johan K

Gammal & dryg
Så, detta var vad jag kom på på rak arm. Hur brukar ni se till att sl känner sig uppskattad?
Well, tycker att de saker som du nämner i inlägget ditt är saker som jag skulle upskatta som sl.. Helt kalrt. Det skulle få en at fortsätta utveckal sig & trivas som sl tror jag bestämmt.

/ Johan K, som åxå skule vilja se en & annan muta ifrån sina spelare... :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
"Ge konstruktiv kritik: Det räcker inte bara med att säga 'det var kul' någon gång i bland."
Spelledaren kan också formulera sig vettigt. Frågar man "Vad tyckte ni om scenariot" så får man svaren som du gav ovan, men om man istället frågar "Vad tyckte ni var roligast i scenariot" så får man förhoppningsvis lite andra svar och sedan kan man lära sig något också om man ställer "Vad tyckte ni inte om i scenariot?".

Jag vet inte om jag har haft flyt eller om spelarna är mer mogna (inklusive mig) jämfört med min förra spelgrupp, men vi sitter ofta och diskuterar om hur vi vill spela rollspel och vad olika rollspel är bra på att lyfta fram. Jag gillar verkligen hur vi, efter ett spelmöte, samlar ihop våra tankar med att ge lite spelledarinput i form av vad man gillade och vad man hoppas ska hända i framtiden.

Sedan är alltid godis bra som belöningar till spelledaren. :gremwink:

Hmm, känner att jag inte bidrar med något. Ok, som spelledare gillar jag...

...att få drivkrafter, så att jag vet hur spelarna agerar och vad de vill ha av spelmötet
...att läsa igenom en spelares anteckningar, så att jag ser hur de uppfattat scenariot.
...att diskutera med spelarna (se ovan).
...när spelarna tar eget initiativ, antingen genom att hitta på en historia eller beskriva en miljö.
...när spelarna säger saker som "Varför sitter du här och käkar ute i skogen och inte i byn? Tagit rast från vedsamlandet eller?".
...när spelarna förstår och binder samman historierna själva, så att jag slipper strula med det.
...när spelarna engagerar sig och drar in sig själva i stämningen.

/Han som tycker det är en belöning i sig

Honken

Hero
Jag har själv försökt ta fasta på 2 grejjer. Dels skrivprocessen som jag lärde mig på Komvux för några år sedan. Jag brukar efter varje spelsession fråga om hightlights och lowpoints underspelkvällen. Det som är lite tråkigt är att man ibland får gräva ur spelarna ett svar.

Fast att vara spelledare är väl som en sport dommare. Gör han ett bra jobb kommer han inte att "märkas" så mycket. Gör han ett dåligt jobb så märks han som fan.

/Honken

Pom

Swashbuckler
Två belöningar som får mig att le självgott:

- Spelare som pratar vidare om kampanjen efter speltidens slut.

- Spelare som är ivriga att bestämma tid för nästa spelmöte.

Men jag är en förnöjsam själ och blir glad över sådant som dajm, allmänt beröm, chansen att umgås med gamla vänner. Och att spelarna år efter år återkommer till mina kampanjer. Spelledande är kul i sig, annars skulle jag inte hålla på.

MrG

Swashbuckler
En kul vana som jag fick från Adventure! (tror jag det var) är att tacka spelarna för ett rolig kväll och kolla så de har haft det roligt. Oftast blir det bara ett jakande svar, men till och från kommer det kommentarer och diksution. Efter kampanjer blir det oftast en lite språkstund om vad det som var speceillt bra. Så massa plussamtal muntrar upp både mig och spelarna :gremlaugh:

Sen är det något speciellt när folk kommer med kokreta komplimanger om vad som gör mitt sät att spelleda bra. Och när spelare tjatar om att man ska spelleda dem... nog det som är den bästa komplimangen att de kommer tillbaka.

Så som spelare tjatar jag på mina spelledare om att jag vill spela (och jag tittar speciellt idag på boloch om han läser), tacka för kul spelstunder, komma med refernser till spelandet, vara i tid för spel, helst ta med mina egna tärningar och något fika, stänga av mobilen och vara engagerad!

AEGIS PRIME

Swordsman
Det samtalet efter avslutad session anser jag som extermt viktgt. Vi har en spelare i Khelataar som aldrig stannar mer än bara precis efter sessionen är avslutad. Visst, det kan såklart finnas anledningar till att man måste gå direkt = det är sent, skall hem och mata husdjur, pyssla om sambo eller vad det nu kan vara.. MEN, när det alltid är så, oavsett tid och omständighet så blir jag i alla fall lite skeptisk.
Jag vill ha en personlig kontakt med mina spelare, gärna mer än bara att spela utan även kunna prata om allt möjligt i livet. Genom att känna sina spelare bra, kan jag få en bättre uppfattning om vad de tycker och var deras gränser går. Det har nu gått så långt att den spelare jag nämner, har jag låtit stå vid sidan en stund. Han ser mig nog lite som en TV....
Jag hoppas att hans frånvaro från spel och genom att jag disskuterar om saken med honom nästa gång kanske inbringa någon klarhet. Även de andra spelarna tycker det känns konstigt när denne spelare bara går. Oftast kan det bli långa diskussioner efter en session, speciellt om den var lyckad.

AEGIS PRIME

Swordsman
Johan K, som åxå skule vilja se en & annan muta ifrån sina spelare...

Håller helt med dig, jag önskar oxå mutor ibland, dock får det inte vara helt uppenbara....