Rickard
Urverk speldesign
Jag är inte så mycket för systemmässiga belöningar som spelledaren eller spelgruppen utdelar. Det har en tendens att påverka spelaren att göra som andra tycker är roligt, snarare än vad spelaren själv tycker är roligt.
Jag kör mycket med positiv respons när jag spelleder, inte så mycket för när spelarna gör någonting ballt, utan när de är väldigt kreativa, påhittiga och vågar hitta på saker i världen.
När de beskriver en längre fantasifull handling brukar jag kunna fälla kommentaren "sådär ska man beskriva", "du har helt fattat hur man ska spela det här spelet" eller "coolt" om spelaren upprepar sin tendens med fantasifulla beskrivningar.
När de hittar på någonting i miljön försöker jag väva in det i scenariot. Förra gången vi spelledde Mutant så hittade spelaren på att det fanns en nyckel på ett lik. Jag lyckades väva in det i slutet så att de behövde en nyckel för att komma vidare. Jag med andra ord belöna för att spelaren bidrar med någonting till miljön.
Har de idéer om hur scenariot är upplagt och verkligen sitter och engagerat planerar hur de ska lösa det eller om det som de kommer på är ballare än det jag hittat på, så ändrar jag scenariot till att stämma överens med deras tankar. I bästa fall kan jag komma med en tvist så att de inte får helt rätt. Jag är inte den som alltid cockblockar deras fantasi bara för att de dragit fel slutsatser.
Hittar de på personer eller företeelser i världen så ser jag till att belöna det genom att låta personen sitta inne med information om scenariot, i stil med rykten eller liknande. De hade ändå fått reda på det, så varför inte bara ändra varifrån informationen kommer? Hittar de på någon företeelser, försöker jag i bästa mån att återanknyta till den i scenariot genom att nämna den senare. Jag försöker med andra ord belöna för att spelaren har bidragit med något till spelmötet.
Har ni några typer av belöningar som inte har någonting med själva systemet att göra? Som ni märker så handlar mina belöningar i princip om att belöna inom scenariot. Om de hittar på något medan vi spelar så får de tillbaka det senare. Jag kan göra detta tack vare min tankekartsstruktur, där jag lätt kan peta in nya saker, och min princip att alltid titta ned på kartan och se om jag kan återanknyta något som redan nämnt (forumslingo: skörda det som en gång planterats).
/Han som borde skriva en artikel om sin scenarioskrivarteknik
Jag kör mycket med positiv respons när jag spelleder, inte så mycket för när spelarna gör någonting ballt, utan när de är väldigt kreativa, påhittiga och vågar hitta på saker i världen.
När de beskriver en längre fantasifull handling brukar jag kunna fälla kommentaren "sådär ska man beskriva", "du har helt fattat hur man ska spela det här spelet" eller "coolt" om spelaren upprepar sin tendens med fantasifulla beskrivningar.
När de hittar på någonting i miljön försöker jag väva in det i scenariot. Förra gången vi spelledde Mutant så hittade spelaren på att det fanns en nyckel på ett lik. Jag lyckades väva in det i slutet så att de behövde en nyckel för att komma vidare. Jag med andra ord belöna för att spelaren bidrar med någonting till miljön.
Har de idéer om hur scenariot är upplagt och verkligen sitter och engagerat planerar hur de ska lösa det eller om det som de kommer på är ballare än det jag hittat på, så ändrar jag scenariot till att stämma överens med deras tankar. I bästa fall kan jag komma med en tvist så att de inte får helt rätt. Jag är inte den som alltid cockblockar deras fantasi bara för att de dragit fel slutsatser.
Hittar de på personer eller företeelser i världen så ser jag till att belöna det genom att låta personen sitta inne med information om scenariot, i stil med rykten eller liknande. De hade ändå fått reda på det, så varför inte bara ändra varifrån informationen kommer? Hittar de på någon företeelser, försöker jag i bästa mån att återanknyta till den i scenariot genom att nämna den senare. Jag försöker med andra ord belöna för att spelaren har bidragit med något till spelmötet.
Har ni några typer av belöningar som inte har någonting med själva systemet att göra? Som ni märker så handlar mina belöningar i princip om att belöna inom scenariot. Om de hittar på något medan vi spelar så får de tillbaka det senare. Jag kan göra detta tack vare min tankekartsstruktur, där jag lätt kan peta in nya saker, och min princip att alltid titta ned på kartan och se om jag kan återanknyta något som redan nämnt (forumslingo: skörda det som en gång planterats).
/Han som borde skriva en artikel om sin scenarioskrivarteknik