Nekromanti Belöningar - Vad ger ni rp?

J_oelson

Veteran
Som spelledare är de rätt roligt att belöna sina rp i varje möte, artefakter, scrolls osv..

Kan ni ge några exempel på artefakter (stats inte nödvändigt) eller scrolls?

Tänkte belöna mina rp i nästa äventyr med något i denna stil..

Vad sägs om flaska 1000 årigt alviskt vin, annorlunda, men dock värdefullt..

Diverse scrolls, sådana som teoretiska magiker har skapat, så man inte behöver alstra utan bara läsa skiten..

Och slutgiltningen "inte påtänkt namn"- Högra Hand, en magisk hammare..

Förslag på vad den ska ha för egenskaperna..?

Gibbon

Veteran
värsta idén!!!

ja ba fick värsta idén!!!

tänk om man skulle belöna dom med sina egna liv... asså... dom klarar uppdraget, dom lever and thats it!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Erfarenhetskryss

Jag brukar ge mina spelare extra erfarenhetskryss ifall dom sköter sig riktigt bra. Vanligtvis så brukar jag dela ut 3 erfarenhetskryss per avslutat möte. Dom kryssen brukar vara öronmärkte till färdigheter som RP använts sig av mycket, eller på viktiga sätt.
Har dom spelat bra och alla haft riktigt roligt, så ger jag dom ett extra valfritt erfarenhetskryss som dom får lägga vart dom vill.

/Naug

nicole

Warrior
Re: värsta idén!!!

och jag som trodde att spelarna skulle belöna spelledaren. Tvätta hennes tvätt och så...

Erk

Veteran
Som alltid påpekas (med rätta): låt det inte gå inflation i magiska föremål och andra belöningar! Om spelarna förväntar sig att deras rollpersoner ska belönas för allt de gör är de inne på fel spår, tycker jag. Dessutom är det ytterst osannolikt att rollpersonerna ska stöta på just de föremål som de behöver (en magiker hittar kongelat, en krigare får ett magiskt svärd som han kan hantera osv).

Fast det handlar ju om tycke och smak: funkar det med med mycket skatter och magiska föremål för dig och dina spelare så kör på det.

Bra och trovärdiga belöningar kan exempelvis vara värdefulla kontakter. Rollpersonerna kan också komma över information som kan vara intressant vid intrigerande (om de nu gillar sånt).

/Erik

Winroth_UBBT

Veteran
Missförstånd

Du har nu missförstått det här Nicole, det är sådant spelare skall göra för att ha en chans att överleva till nästa spelmöte.

Belöningar bör spelledaren dela. Det kan t.ex. ta formen av att spelaren får äran att bjuda ut spelledaren på middag, bio eller något liknande.

storken

Warrior
Re: Missförstånd

En gång bjöd Erydan spelledaren på pizza för att han skulle få tillbaka sin hund.

storken

Warrior
Vad sägs som ett mystiskt skrin.. som inte går att öppna.. med en fjäril på... En gyllene sådan.... eller, en svart?

Förlåt, internt.

Baron Marak

Swordsman
Vad som oftast inträffar då vi spelar är att ett äventyr av något slag innebär utgifter, oftast ganska så omfattande. Eller som just nu, väldigt omfattande utgifter. Det brukar bli så att vi går jämt ut, kanske någon daler plus. Men den stora behållningen är allt nytt man kommer i kontakt med. Det sker ständigt förändringar, vilka man är delaktig i.
Kunskap är vår belöning, eller bekräftelse på denna. Inte något longsword + 10, "Orcslayer" här inte :gremwink:
Vill du nu ge dem något så låt det inte bli någon inflation på silver eller föremål, utan ge dem en bok med urgammal kunskap som kan leda dem till något stort. Kanske något tempel någonstans, som sägs innehålla stora rikedomar, men dessa måste de jobba för att nå. Vänskap sätts på prov, moral sätts emot begär och skapar en fin soppa.
Ger mina förslag, i egenskap av spelare.

Längtar till nästa spelmöte, samt tid att nedteckna lite intressanta saker, fast det dröjer. Lovar att det kommer bli mycket läsning, mycket teori, för er som kan tänkas vara intresserade av lite nytänkande magiteori.

Lord decado

Veteran
Re: värsta idén!!!

ytterst vanlig belöning... verken guld eller silver hjälper mot ett svärd i magen.

Berfa

Veteran
Re: Belöningar - Vad ger ni rp? [OT]

du är elak, den är hemsk...iaf den svarta...

hur ska jag nu kunna sova? =/...fan!

/Berfa

Berfa

Veteran
Re: Missförstånd

Du glömde berätta att han också fick tillbaka hunden! =P...hahaha...

men sedan dog den igen! =)

/Berfa

chaosdragon

Veteran
De brukar kunna få ett par extra kryss vid varje möte efter hur rolligt det har varit... Ger inga andra belöningar utan om magiska föremål de finns på vissa platser det är bara o hämnta om man nu vet vart... hm har en som har snart äventyrat i 2 år efter ett svärd som han tror är magiskt han kommer troligen att lösa gåtan om ett eller två möten annars så fortsätter det...
Deras belöning är ävntyret och de fasor som de utsätter sig för...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Inget, faktiskt.

Jag brukar inte ge mina spelares rollpersoner någonting, faktiskt. Saker de har kommer de helt enkelt över på olika sätt under kampanjens lopp, utan att jag som spelledare ser på det som någon slags 'belöningar'. Eftersom vi spelar karaktärsbaserat med prestationsrollspelandet som en väldigt underprioriterad, för att inte säga obefintlig, del finns det helt sonika väldigt sällan någon att belöna. Får rollpersonerna pengar är det för att plotten/omständigheterna gör att de får det, och detsamma gäller allting annat med. Eventuellt kan de få något extra förbättringsslag ibland, om de gjort något med en färdighet som tillfört spelandet något trevligt. Men det är också allt, och jag ser faktiskt inget behov av mer. Rollspelandet som sådant är mer än gott nog.

- Ymir, älskar rollspel

J_oelson

Veteran
Var nog otydlig..

Jag menade inte saker som dom skulle få efter äventyret, utan belöningen, t ex om de räddade kungens son skulle de lett till en ´del silver och kungens finaste häst..

uttryckte mig nog fel..

Krille

Super Moderator
Re: Var nog otydlig..

"Jag menade inte saker som dom skulle få efter äventyret, utan belöningen, t ex om de räddade kungens son skulle de lett till en ´del silver och kungens finaste häst.."

Sånt är trist. I det feodala samhälle som Consaber är (och där jag spelade mest) förväntas man stå i tjänst. Belöning får man inte, eftersom det är ens plikt gentemot ens överordnade - eller för den delen gentemot ens underordnade. I gengäld får man mat för dagen, kläder på kroppen, tak över huvudet och alla nödvändiga bekvämligheter tillgodosedda (alternativt möjlighet att fixa det där själv). Såvida inte något exceptionellt händer, som att man hamnar i krig och krossar fiendehärar, räddar prinsar och annat sånt där, så är det normen som gäller. "Tack för hjälpen, du är en schysst grabb, hamnar du i trångmål nån gång så ska jag hjälpa dig!"

Skulle det nu vara något exceptionellt så förväntar jag mig något bra mycket mer beständigt än en klase silver. Ge mig en handelskoncession, låna ut en sabrier till mig ett år, förära mig med en riddartitel med tillhörande förläning eller en lämplig hederstitel eller något i den stilen. Sånt uppskattas bra mycket mer.

Slutligen ska det påpekas att väldigt få av mina äventyr handlar om att "utföra ett uppdrag". Det kommer sällan en greve och säger "öh! gör! femhundra spänn när ni kommer tebax"" till mina rollpersoner. Istället inträffar omständigheter som tvingar rollpersonerna att göra något, och där ett lyckligt slut är belöning i sig. Om äventyret handlar om att mörka trollkrafter suger livet ur rollpersonernas hemby så förväntar jag mig att spelarna inte ska vara så åpna att de kräver en klase silver som belöning om de lyckas stoppa de mörka trollkrafterna. Bara det faktum att de, och förhoppningsvis även byn, inte föll för trollkrafterna ska räcka.

Ingen magi här inte. Belöning skulle väl vara att lyckas? Om man sen får pengar för uppdrag, eller hittar en enstaka skatt så är väl det kul.
Lustigt nog så har en rp ett heligt svärd..men det hade ingenting med belöningar att göra, det har med metaploten att göra. :gremcool:

samiis

Warrior
mmm, i början

men i längden, när de har sådär 10 000s var blir de nog mer sura om de får 200s efter ett tufft äventyr...

samiis

Warrior
man skulle ju kunna ge dem något ganska tråkigt, som lite silver eller nått, så att de vet att de fått en belöning..

..men samtidigt utför nån duktigt magiker, i hemlighet, ett par ritualer, eller nåt (inte så insatt i sånt), och välsignar något av deras vapen...

detta vet inte spelarna om, så det blir en rolig överraskning när de sedan märker t ex att deras svärd inte väger nånting när det sitter i skidan (inget dra-ifrån på BF alltså...)

men nu var det iofs ett ganska dåligt exempel med just den där viktlösheten... får komma på nått bättre