Rickard
Urverk speldesign
Tänkte bara fråga er hur ni går till väga när ni belönar era spelare, antingen med bonuserfarenhetspoäng (berf) eller med äventyrspoäng (ÄP).. Eller om ni ens kör med belöningar..
Själv kör jag med berf och för er DoD6:are som inte vet vad det är så kan jag skriva att det är poäng (typ FP) som SL delar ut som spelaren kan sätta ut på sina färdigheter utöver den vanliga erfarenheten som RP:na får på sina färdigheter..
Varje spelare har sin egen berf-pott som det adderas till varje spelomgång.. Jag brukar köra med att jag antecknar berf under spelets gång och sedan ger ut de när äventyret (eller deläventyret om stor kampanj spelas) är slut.. Tabellen nedan är en riktlinje som jag använder när jag delar ut belöningen i berf.
<TABLE><TR><TD>Handling</TD><TD>berf-mängd</TD></TR><TR><TD>spelaren är med på ett spelmöte</TD><TD>1</TD></TR><TR><TD>spelaren gör något smart</TD><TD>1-2</TD></TR><TR><TD>spelaren gör något roligt</TD><TD>1</TD></TR><TR><TD>spelaren spelar sin karaktär¹</TD><TD>1-2</TD></TR><TR><TD>rollpersonen utsätts för olägenhet pga. sin personlighet²</TD><TD>1</TD></TR></TABLE>
¹ 1 berf om jag märker att spelaren anstränger sig någon gång under speltillfället att spela sin karaktär. 2 om spelaren spelar sin karaktär konstant.
² Med detta menar jag att spelaren inte väljer att spela sin karaktär annorlunda bara för att det är ett krisigt tillfälle..
När äventyret är slut så sätter jag dit 1-4 berf baserat på hur bra det gått i äventyret.. 1 om de totalt misslyckats, 2 om de slutfört äventyret, 3 om de lyckats med nästan allt och 4 om de klarade ett äventyret på ett smidigt sätt utan krångel.
Ibland kan jag även dra av ett berf men det är rätt sällan.. Då ska spelaren missköta sig rejält.. Göra någon extremt dum sak bara för att det faller spelaren in eller vara störande och krävande under spelomgången.. Ibland kan jag fejka att jag ger minus, sätta ett låtsasminus någonstans.. Det brukar oftast hjälpa för att spelaren ska skärpa sig..
~Tänkte skriva hur [color:448800]Han</font color=448800> belönar i Deadlands då man ska skriva äventyr på ett speciellt sätt, men det blir nästan för mycket
PS. Om någon spelare i min spelgrupp läser det här och undrar hur många berf jag satte på deras förra äventyr så kan jag säga och motivera det DS.
Själv kör jag med berf och för er DoD6:are som inte vet vad det är så kan jag skriva att det är poäng (typ FP) som SL delar ut som spelaren kan sätta ut på sina färdigheter utöver den vanliga erfarenheten som RP:na får på sina färdigheter..
Varje spelare har sin egen berf-pott som det adderas till varje spelomgång.. Jag brukar köra med att jag antecknar berf under spelets gång och sedan ger ut de när äventyret (eller deläventyret om stor kampanj spelas) är slut.. Tabellen nedan är en riktlinje som jag använder när jag delar ut belöningen i berf.
<TABLE><TR><TD>Handling</TD><TD>berf-mängd</TD></TR><TR><TD>spelaren är med på ett spelmöte</TD><TD>1</TD></TR><TR><TD>spelaren gör något smart</TD><TD>1-2</TD></TR><TR><TD>spelaren gör något roligt</TD><TD>1</TD></TR><TR><TD>spelaren spelar sin karaktär¹</TD><TD>1-2</TD></TR><TR><TD>rollpersonen utsätts för olägenhet pga. sin personlighet²</TD><TD>1</TD></TR></TABLE>
¹ 1 berf om jag märker att spelaren anstränger sig någon gång under speltillfället att spela sin karaktär. 2 om spelaren spelar sin karaktär konstant.
² Med detta menar jag att spelaren inte väljer att spela sin karaktär annorlunda bara för att det är ett krisigt tillfälle..
När äventyret är slut så sätter jag dit 1-4 berf baserat på hur bra det gått i äventyret.. 1 om de totalt misslyckats, 2 om de slutfört äventyret, 3 om de lyckats med nästan allt och 4 om de klarade ett äventyret på ett smidigt sätt utan krångel.
Ibland kan jag även dra av ett berf men det är rätt sällan.. Då ska spelaren missköta sig rejält.. Göra någon extremt dum sak bara för att det faller spelaren in eller vara störande och krävande under spelomgången.. Ibland kan jag fejka att jag ger minus, sätta ett låtsasminus någonstans.. Det brukar oftast hjälpa för att spelaren ska skärpa sig..
~Tänkte skriva hur [color:448800]Han</font color=448800> belönar i Deadlands då man ska skriva äventyr på ett speciellt sätt, men det blir nästan för mycket
PS. Om någon spelare i min spelgrupp läser det här och undrar hur många berf jag satte på deras förra äventyr så kan jag säga och motivera det DS.