Legioth
Swordsman
Färdiga rollpersoner [OT]
Man måste inte läsa lika mycket regler för att komma igång.
Tröskeln för att prova spelet blir lägre om man inte måste förbereda så mycket.
Man kommer genast i kontakt med hur olika stereotyper fungerar i spelet.
Man ser vad som är viktigt i ett typiskt äventyr, vilket man annars skulle behöva gissa då man gör de första rollpersonerna.
I många fall kan det vara fördelaktigt att vara bekant med hur reglerna fungerar i praktiken före man gör egna rollpersoner.
Man får en uppfattning om vad som kan tänkas driva personer i den nya världen.
En stor del av världsbeskrivningen skulle kunna göras i form av exempel-rp:nas bakgrunder.
Man kan också tänka sig något mitt emellan. Man skickar med färdiga rollpersoner, men betonar att intro-äventyret fungerar lika bra även med egna rollpersoner. Då kan man också till en viss grad styra motiveringen till att anta utmaningen som äventyret innebär iom att man räknar med att det är de färdiggjorda rollpersonerna som används.
Då jag själv kom på tanken med att ha färdiga rollpersoner till ett introäventyr tänkte jag ungefär som du, men sedan kom jag fram till att det kanske ändå inte är en så dum idé. Egentligen finns det ganska många fördelar, som jag tänkte presentera.Ett introäventyr ska enligt min uppfattning i första hand vara en hjälp för spelledare och spelare att på ett smidigt sätt och med sina egna gubbar komma in i ett nytt spel och en ny spelvärld för att därefter kunna spelar vidare på egen hand.
Man måste inte läsa lika mycket regler för att komma igång.
Tröskeln för att prova spelet blir lägre om man inte måste förbereda så mycket.
Man kommer genast i kontakt med hur olika stereotyper fungerar i spelet.
Man ser vad som är viktigt i ett typiskt äventyr, vilket man annars skulle behöva gissa då man gör de första rollpersonerna.
I många fall kan det vara fördelaktigt att vara bekant med hur reglerna fungerar i praktiken före man gör egna rollpersoner.
Man får en uppfattning om vad som kan tänkas driva personer i den nya världen.
En stor del av världsbeskrivningen skulle kunna göras i form av exempel-rp:nas bakgrunder.
Man kan också tänka sig något mitt emellan. Man skickar med färdiga rollpersoner, men betonar att intro-äventyret fungerar lika bra även med egna rollpersoner. Då kan man också till en viss grad styra motiveringen till att anta utmaningen som äventyret innebär iom att man räknar med att det är de färdiggjorda rollpersonerna som används.